کد خبر: ۱۰۷۶۱۷
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۱ - ۲۵ اسفند ۱۳۹۵

نامه «گولن» به «بارزانی»؛ اردوغان به نزدیکترین دوستانش خیانت کرد

رهبر جماعت گولن در نامه‌ای به رئیس منطقه کردستان عراق نسبت به تبعیت از رئیس جمهور ترکیه هشدار داد و گفت که اردوغان او را به آسانی شکار خواهد کرد.

به گزارش شیرازه، «فتح‌الله گولن» مبلغ مذهبی معارض دولت ترکیه به رئیس منطقه کردستان عراق هشدار داد که «شکار آسانی» برای رئیس جمهور ترکیه خواهد بود.

گولن در نامه‌ای که اخیرا به مسعود بارزانی نوشته، به وی نسبت به عواقب همکاری با رجب طیب اردوغان و تبعیت از سیاست‌های ترکیه هشدار داد.

در نامه گولن آمده است:‌ «من اطلاع دارم که شما چندین بار در کاخ اردوغان با او دیدار کرده‌اید و یک بار هم برای تبلیغات انتخاباتی از شما دعوت کرده و هر دو در دیاربکر با یکدیگر دیدار کرده‌اید. می‌دانم که خودتان را هم‌پیمان و دوست اردوغان می‌دانید و برادران به من گفته‌اند که شما به این ائتلاف و دوستی افتخار می‌کنید و به همین دلیل، شهرت خود و منافع ملت شمال عراق را قربانی کرده‌اید».

به نوشته خبرگزای بدر، فتح الله گولن هم چنین در این نامه گفته است که وی به دلیل روابط با رئیس جمهور ترکیه با همه گروه‌های شمال عراق اختلاف دارد و بدون اطلاع سایر احزاب، قرارداد 50 سال فروش نفت شمال عراق به اردوغان و دامادش را امضا کرده است.

رهبر جماعت گولن بارزانی را خطاب قرار داده و نوشته است:‌ «می‌دانم که بدون اطلاع دولت عراق از نیروهای ترکیه خواسته‌ای که در اطراف موصل مستقر شوند، که این مسئله منجر به ایجاد اختلاف با دولت عراق شده است.»

در بخشی از نامه، گولن گفته است که بارزانی برای راضی کردن اردوغان با کردهای سوریه مخالفت کرده و آن‌ها را در محاصره قرار داده و به دستور رئیس جمهور اردوغان آماده جنگ با کردهای جدایی طلب «پ.ک.ک» شده است.

رهبر جماعت گولن به رئیس منطقه کردستان عراق هشدار داده که اگر وی نفت کرکوک و موصل را به اردوغان نیز بدهد، در مقایسه با خدماتی‌ که گولن به اردوغان داشته، کاهی بیش نیست و به زودی خیانت اردوغان را خواهد دید.

وی همچنین به خیانت‌هایی که اردوغان علیه دوستان خود داشته اشاره کرده و نوشته است:‌ «وفادارتر از  عبدالله گل (رئیس حزب عدالت و توسعه و رئیس جمهور سابق ترکیه) یا حسنات علی بابا جان (وزیر اقتصاد و وزیر خاجه سابق ترکیه) برای اردوغان کسی بوده؟ آیا داود اوغلو (وزیر خارجه ترکیه) را فراموش کرده‌ای؟».

گولن با بیان اینکه اردوغان همه این افراد را کنار گذاشته، به بارزانی متذکر شده است:‌ «می‌خواهم به تو یاد آوری کنم که تو نه در خون و نه در ملیت از این افرادی که اسمشان را بردم، نزدیک‌تر به او نخواهی بود. اگر این افراد با همه امتیازات و مواضعی که داشتند، قربانی شدهند، پس تو برای اردوغان شکار خیلی آسانی خواهی بود».

مسعود بارزانی و اردوغان ماه گذشته در آنکارا با یکدیگر دیدار کردند و پس از آن، نیروهای پیشمرگه کردستان عراق به عناصر گروهک «پ.ک.ک» در منطقه سنجار عراق حمله کردند. در این حملات ده‌ها نفر کشته و زخمی شدند.

منبع: فارس

نظرات بینندگان