کد خبر: ۱۰۷۶۱۹
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۳ - ۲۵ اسفند ۱۳۹۵

بخشی از پرونده مالیاتی ترامپ افشا شد/کاخ سفید رسانه‌ها را به سرقت اطلاعات متهم کرد

شبکه خبری «ام‌اس‌ان‌بی‌سی» آمریکا سه‌شنبه شب اسناد مالیاتی سال ۲۰۰۵ «دونالد ترامپ» را منتشر کرد.

به گزارش شیرازه، شبکه «ام‌اس‌ان‌بی‌سی» سه‌شنبه شب بخشی از پرونده مالیاتی «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا را منتشر کرد.

خبر دستیابی به پرونده مالیاتی ترامپ را ابتدا «راشل مدو» خبرنگار ام‌اس‌ان‌بی‌سی در توییتر اعلام کرد. وی گفت این اسناد مربوط به فعالیت‌های تجاری ترامپ در سال 2005 است.

دقایقی بعد از این توییت، کاخ سفید واکنش تندی نشان داد و این شبکه را به «قانون‌شکنی» و «سرقت اطلاعات» متهم کرد.

در بیانیه کاخ سفید عنوان شد که ترامپ در آن سال 150 میلیون دلار درآمد داشته و جمعا 38 میلیون دلار مالیات پرداخت کرده است.

در بخشی از این بیانیه آمده است: «می‌دانید، شما آنقدر درمانده جذب مخاطب هستید که حاضرید قانون را نقض کرده و برای دو صفحه سند مالیاتی مربوط به یک دهه قبل، گزارش بنویسید.»

این بیانیه با بیان اینکه ترامپ طبق قانون مالیات‌ پرداخته، نوشته است: «با وجود این رقم قابل توجه و مالیاتی که پرداخت شده، سرقت و انتشار اسناد مالیاتی کاملا غیرقانونی است. رسانه‌های فریبکار می‌توانند این رویه را ادامه دهند و در مقابل رئیس‌جمهور به کار خودش، از جمله اصلاح نظام مالیاتی به نحوی که به نفع همه آمریکایی‌ها باشد، ادامه خواهد داد.»

انتشار این اسناد پس از آن صورت گرفت که ترامپ با وجود درخواست‌های متعدد رسانه‌ها و سناتورهای حزب دموکرات، از انتشار پرونده مالیاتی‌اش خودداری کرد. در چند دهه اخیر سابقه نداشته است که رئیس‌جمهور آمریکا پرونده مالیاتی‌اش را از دید عموم پنهان کند.

این میلیاردر آمریکایی بارها به داشتن روابط مخفی با روسیه متهم شده و انتشار پرونده مالیاتی وی می‌تواند روشن کند که آیا او در روسیه هم دارای سرمایه و فعالیت تجاری است یا نه.

بنا بر اعلام «ام‌اس‌ان‌بی‌سی»، این اسناد را فردی از داخل کاخ سفید به رسانه‌ها درز داده است. پیش از این ترامپ چند بار از درز اطلاعات کاخ سفید به رسانه‌ها انتقاد کرده و وعده داده است که افرادی را که این اطلاعات را به روزنامه‌نگاران می‌دهند، یافته و با آن‌ها برخورد کند.

در حالی که تصور می‌شد انتشار این اسناد به ضرر ترامپ باشد، اما دستکم سند منتشر شده سوءعملکردی از سوی ترامپ نشان نمی‌دهد. همین امر موجب شده تا گمانه‌زنی‌هایی در مورد اینکه ممکن است کاخ سفید عمدا این اطلاعات را درز داده باشد، مطرح شده است.

ام‌اس‌ان‌بی‌سی رسانهٔ خبری 24 ساعته در آمریکا و کانادا است.

این اسم ترکیبی از دو نام مایکروسافت نت‌ورک و ان‌بی‌سی می‌باشد. دو شرکت مایکروسافت و جنرال موتورز (GE) سرمایه‌گذار اصلی MSNBC می‌باشند.

منبع: فارس

نظرات بینندگان