کد خبر: ۱۰۷۶۶۶
تاریخ انتشار: ۲۰:۰۸ - ۲۵ اسفند ۱۳۹۵
مدیرکل انتقال خون فارس:

احتمال کمبود ذخایر خونی در نوروز/ دریافت هزینه خون از بیمار تخلف است

مدیرکل انتقال خون فارس از احتمال کمبود ذخایر خونی در نوروز خبر داد و گفت: دریافت هرگونه هزینه انتقال و تزریق خون از بیمار تخلف است.

به گزارش شیرازه، محمدحسین کریمی در نشست خبری با تأکید بر اینکه نباید از بیماران بابت تزریق خون هزینه‌ای دریافت شود، گفت: طبق قانون سازمان‌های بیمه هزینه نگهداری وآزمایش‌هایی که روی خون اهدایی انجام می شود را به بیمارستان و آنها به سازمان انتقال خون پرداخت می کنند و هر شهروندی در صورت مشاهده این تخلف می تواند از طریق معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی یا سازمان انتقال خون این موضوع را پیگیری کند.

مدیرکل انتقال خون فارس از افزایش۳درصدی خون گیری در سال 95 خبر داد و افزود: دریک سال گذشته تا به امروز۱۵۴هزار واحد گلبول قرمز،۹۶هزار واحد پلاکت و۶۳هزار واحد پلاسما در بیمارستان های استان توزیع کردیم.

کریمی درخصوص تعداد پایگاه های انتقال خون ابراز کرد: کمبود پایگاه اهدای خون یکی از دغدغه های مردم بود که برای رفع آن همکاری شهرداری نیاز است. درهمین راستا با همکاری شهرداری یک کانکس اهدای خون از فروردین96در فلکه شهرداری آغاز به فعالیت خواهد کرد؛ همچنین عملیات ساخت پایگاه اهدای خون استقلال هم که در ابتدای شهرک استقلال واقع شده روبه اتمام است و پیش بینی می شود در شش ماهه اول سال 96مورد بهره برداری قرار گیرد.

وی در خصوص وضعیت ذخیره خون در فارس نیز گفت: روزانه حدود۶۰۰واحد تولید و حدود همین میزان نیز در فارس مصرف داریم امادر ایام تعطیل که میزان اهدای خون نسبت به مصرف آن کاهش می یابد احتمال کمبود خون وجود دارد که در این صورت باید از استان های مجاور تقاضا کنیم.

کریمی با بیان اینکه پایگاه ها و مراکز انتقال خون در ایام نوروز فعال هستند و هیچگونه نگرانی در این راستا وجود ندارد، تصریح کرد: به رغم اینکهذخیره مناسبی برای ایام نوروز انجام شده است،از مردم درخواست داریم که به شکرانه سلامتی شان در ایام تعطیلات اهدای خون را فراموش نکنند زیرا به دلیل احتمال بروز حوادث به خصوص حوادث جاده ای در ایام نوروز اعلام نیاز بیشتری را شاهد خواهیم بود.

وی جایگاه انتقال خون فارس در کشور را مطلوب ارزیابی و اظهار کرد: میانگین شاخص اهدای خون درکل کشور 27نفر به ازای هر هزار نفر است در صورتی که این شاخص در فارس از میانگین کشوری بالاتر رفته و به 34نفر به ازای هر هزار نفررسیده است اما متاسفانه تعداد ورودی اهداکنندگان مستمر کاهش یافته و اکثر اهداکنندگان ما در محدوده سنی 40تا60سال هستند.

مدیرکل انتقال خون فارس اهداکنندگان مستمر خون را از سالم ترین افراد جامعه از لحاظ اخلاقی و جسمی برشمرد و گفت: برای افزایش اهداکنندگان مستمر نیاز به فرهنگ سازی داریم.

کریمی درخصوص کمبود پرسنل سازمان انتقال خون نیز گفت: سال 95جذب داشتیم اما با توجه به توسعه وظایف سازمان هنوز هم کمبود پرسنل داریم؛ وظایف ما در سازمان انتقال خون هر سال افزایش می یابد اما افزایش تعداد کارمندان متناسب با افزایش وظایف نیست، علاوه بر آن در چندسال اخیر 50نفر بازنشسته شدند و جای آنها هنوز پر نشده است.

نظرات بینندگان