کد خبر: ۱۰۷۶۷۷
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۳ - ۲۶ اسفند ۱۳۹۵

سد تنگ سرخ شیراز معلق میان زمین و هوا/ خانم ابتکار! مرگ یکبار شیون یکبار

نمی توان از اختلاف استانداری که از سدسازی دفاع می کند و محیط زیستی که علمدار مخالفین این سد است به سادگی گذشت اما آیا شایسته است که دولت 5 سال تمام یک پروژه عمرانی را میان زمین و آسمان معلق نگه دارد.
شیرازه؛ سد تنگ سرخ؛ پروژه ای که ساخت آن، سال هاست محل مناقشه کارشناسان، فعالان محیط زیست و مسئولان شیراز شده است. این طرح عمرانی از سال 86 وارد فاز مطالعاتی شد و 4 سال بعد کلنگ اجرای آن به زمین خورد. ابتدا امید زیادی به ساخت این سد بود اما از همان روز اول ناف این پروژه بزرگ را با اختلاف بریدند! شهرداری و اداره آب قرار بود به طور مساوی در ساخت سد سهیم باشند ولی یکی دو سال، طرفین توپ کمکاری را به زمین یکدیگر می انداختند. بعد از آن، نوبت معارضین محلی رسید.

مدتی بعد، آتش زیر خاکستر اعتراض های دامنه دار فعالان محیط زیست شعله ور شد. در این برهه از زمان، کارشناسان و فعالان دانشجویی هم وارد گود شدند و هر کس از ظن خود شد یار محیط زیست و مردم! هر چه زمان می گذشت؛ دامنه های آتش اختلافات، وارد عرصه های جدیدی می شد. نهایتا کار به برخی اختلافات و لجبازی های سیاسی هم کشیده شد.

اخیرا دو کارشناس درباره ساخت سد تنگ سرخ شیراز اظهارنظر کرده اند و کمافی السابق، مثل اغلب کارشناسانی که در این باره اظهار نظر کرده اند، نگاهشان به این پروژه صفر و صدی بود.محسن معین عضو شورای شهر می گوید: امروزه هیچ کارشناس خبره ای در لزوم احداث سد تنگ سرخ شک ندارد؛ «از آقایان درخواست می کنم بیش از این وقت کشی نکنند و مانع احداث این سد نشوند».اسماعیل رئیسی یکی از شهرداران سابق مناطق شیراز معتقد است؛«مرگ موش! مرگ موش سوغاتی سد تنگ سرخ برای شهروندان شیرازی است!» وی همچنین می گوید:« اگر یک عامل انتحاری با یک قایق تفریحی خود را به دریچه تخلیه سد بکوبد، ابعاد دهشتناک آتشفشانی از ده ها میلیون متر مکعب آب و ماسه، فوق تصور است  و هیچ عقل سلیمی اجازه نمی دهد در 500 متری یکی از مهمترین شهرهای کشور سد احداث شود.»

رصد رسانه ها نشان می دهد در سال های اخیر از این نوع اظهارنظرها در خصوص بودن یا نبودن سد تنگ سرخ شیراز زیاد وجود دارد که نتیجه ای دربرنداشته است. بی تردید می توان گفت، موضوع ساخت سد تنگ سرخ از پروژه هایی است که بیشتر از هر طرحی حداقل در استان فارس مورد بررسی کارشناسان بوده و جزئیات آن به طور دقیق موشکافی شده است. در حالی که هر پروژه ای قطعا معایب و محاسنی دارد اما موافقان در پی برجسته کردن حسنات این پروژه بودند و مخالفان در پی بوق و کرنا کردن معایب آن. در این بین دولت و مسئولان دولتی تنها نظاره گر جدال البته احسن مخالفان و موافقان ساخت تنگ سرخ بوده اند و تاکنون حاضر نشده اند در این خصوص اظهارنظر دقیق و متقن کنند و به نوعی از پرداخت هزینه فرار کرده اند!

هرچند نمی توان از اختلاف استانداری که از سدسازی دفاع می کند و محیط زیستی که علمدار مخالفین این سد است به سادگی گذشت اما آیا شایسته است که دولت 5 سال تمام یک پروژه عمرانی را میان زمین و آسمان معلق نگه دارد. اگر ساخت سدتنگ سرخ به زعم محیط زیست غیرقانونی است، چرا این طرح را مختومه اعلام نمی کند؟ و یا اگر ساخت سد از نظر موافقان این اندازه برای حال شهر و مردمانش خوب است چرا محیط زیست و دیگر مخالفین را قانع نمی کنند تا سد ساخته شود؟ چرا باید صفحات روزنامه ها و رسانه ها با این سوژه تکراری اعصاب مردم به تنگ آمده از مشکلات اقتصادی را هر روز سوهان بزند؟ بانوی سبز تدبیر و امید ظاهرا گره این سد به دست شما باز می شود، مرگ یکبار شیون یکبار!
نظرات بینندگان