کد خبر: ۱۰۷۶۸۸
تاریخ انتشار: ۱۸:۴۷ - ۲۶ اسفند ۱۳۹۵

بازسازی چشمه سرآب اردشیر و کشمکش های اداری

مدیر منابع آب شهرستان کازرون گفت: نه رانشی اتفاق افتاده نه نشستی صورت گرفته بلکه فقط بحث تخریب قسمتی از کف استخر سراشیب اردشیر امامزاده سید حسین(ع) است.

به گزارش شیرازه، مهدی کامیابی، رئیس اداره اوقاف و امور خیریه کازرون در گفتگویی با اشاره به تخریب بخشی از دیواره حوضچه سرآب اردشیر گفت: این اداره با توجه به اینکه چشمه در جوار بارگاه امامزاده سیدحسین علیه السلام می باشد و مجموعه ای برای رفاه حال زائران است ، در بازسازی استخر همکاری و مشارکت خواهد نمود.

وی گفت : با توجه به اینکه کشاورزان زیادی از آب این چشمه بهره می برند و برخی نیز حق آبه پرداخت می کنند ، ضروری است اداره امور منابع آب نیز در این رابطه اقداماتی انجام دهد چرا که متولی اصلی چشمه این اداره است.

کامیابی گفت : باید اقدامات لازم جهت تعمیر و بازسازی بخشی از حوضچه در دستور کار قرارگیرد تا در ایام نوروز مورد استفاده میهمانان و زائران نوروزی قرار بگیرد .

 صمد سعید ، مدیر امور منابع آب شهرستان کازرون نیز در گفتگو با خبرنگار "کازرون خبر" با بیان اینکه چشمه سراب اردشیر یکی از سرشاخه های رودخانه شاپور است که به طور متوسط آبدهی ۱۵۰۰ لیتر در ثانیه در طول سال دارد اظهار داشت : بابارندگی های نسبتا خوب ماه های اخیر باعث شد دبی چشمه سرآب اردشیر افزایش پیدا کند.

وی گفت همراه با سیلاب ها قسمتی از بخش جنوبی استخر و حوضچه چشمه سرآب اردشیر تخریب و مقداری هم زیر دیواره استخر تخلیه و رسوبات بالادست ۱۵ تا ۲۰ متر جابجا شود.

سعید تصریح کرد: با بررسی صورت گرفته متوجه شدیم رانش و یا نشست زمین در این چشمه  صورت نگرفته است .

مدیر امور منابع آب شهرستان کازرون گفت : در بازدید مسوولان و کارشناسان از این چشمه مقرر شده است اداره اوقاف با نظارت اداره آبیاری ، خاک برداری قسمت پایین استخر را شروع و داخل استخر نیز به صورت موقت بسته شود تا هم در ایام عید حوضچه به حالت سابق آبگیری شود و هم آب به اراضی کشاورزی پایین دست انتقال داده شود.

وی گفت : بعد از ایام تعطیلات عید، کار بازسازی و بهسازی استخر صورت می گیرد.

سعید گفت : بعضی از کشاورزان پایین دست که از آب چشمه سراب اردشیر استفاده و سود های میلیونی برخوردار می شوند این روزها چشمه را فراموش کرده اند.

براساس گزارش برخی منابع، با شروع اقدام تعمیر و بازسازی، اداره میراث فرهنگی و گردشگری کازرون به بهانه اینکه مجموعه چشمه سرآب اردشیر و حوضچه آن جزء موارد تحت نظارت میراث فرهنگی است از عملیات بازسازی ممانعت به عمل آورده است.

این درحالی است که تعطیلات نوروزی آغاز شده است و روزانه مسافران زیادی جهت زیارت بارگاه ملکوتی امامزاده سیدحسین (علیه السلام) مشرف می شوند و ساعاتی از روز را در کنار این چشمه زیبا سپری میکنند .

سرآب‌ اردشیر یکی از سرآب‌های تاریخی شهرستان کازرون است که در کنار امامزاده سید حسین در 21 کیلومتری کازرون و در فاصله ۲ کیلومتری شهر تاریخی بیشاپور واقع شده‌است.

این چشمه در روزگار باستان در مسیر جاده شاهی قرار داشته‌است که یکی از منابع تامین آب آشامیدنی و کشاورزی مردم منطقه محسوب می‌شود.

در کنار این چشمه علاوه بر امامزاده سید حسین (ع) چند چهارطاقی نیز وجود دارد.

گفتنی است اظهارات مدیر منابع آب نیز به جای خود قابل تامل است چرا که کم کاری این اداره در دریافت حق آبه را در قالب یک گلایه ساده بیان می کند و با اظهار این موضوع از زیر بار مسئولیت تعمیر و بازسازی چشمه شانه خالی می کند.

منبع: کازرون خبر

23/

برچسب ها: اردشیر ، کازرون ، سرداب
نظرات بینندگان