کد خبر: ۱۰۷۷۱۸
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۴ - ۲۸ اسفند ۱۳۹۵
معرفی جاذبه های گردشگری شیراز/1

حرم احمدی و محمدی نگین درخشان شهر شیراز/مسجد نصیر الملک؛ مسجدی با شیشه های رنگی، طاق های بلند و کاشیکاری های زیبا

مسجد نصیرالملک یکی از مساجد قدیمی شیراز است.مسجدی که شاید زیباترین مسجد شیراز باشد و تماشای آن با شیشه های رنگی، طاق های بلند و کاشیکاری های زیبایش، یکی از آرزوهای هر جهانگردی به حساب بیاید.
به گزارش شیرازه، اگر لیستی از برترین مناطق، مذهبی، تفریحی و تاریخی کشورمان جمع‌آوری کنیم، قطعا نام شیراز در آن لیست به چشم خواهد خورد.
طبیعت، بناهای تاریخی و فرهنگی این شهر سال‌هاست که مسافرین زیادی را از سر تا سر جهان به سمت خودش جذب می‌کند.
شیراز را می‌بایست به عنوان یکی از بهترین مقاصد گردشگری ایران به شمار آورد که جاذبه‌های گردشگری پرتعدادی را چه برای مسافرین ایرانی و چه گردشگران خارجی در خود جای داده است.

شیرازه، جاذبه های گردشگری شیراز را در سلسه گزارش هایی منتشر می کند.


معرفی تعدادی از جاذبه های مذهبی شیراز

آستان احمد بن موسی «شاهچراغ»
در حرم مطهر شاه‌چراغ پسر ارشد امام موسی کاظم و همچنین محمد بن موسی، برادران امام رضا، در آن به خاک سپرده شده‌است. او در راه پیوستن به برادر خود به سوی خراسان سفر نمود ولی در راه توسط افراد مأمون خلیفه عباسی در شهر شیراز شهید شد.

fars-21 (Copy)

این آرامگاه در کنار میدانی به نام احمدی در شهر شیراز قرار دارد. آرامگاه سید میرمحمد برادر سید میراحمد نیز در نزدیکی شاه‌چراغ است. که به سبک معماری آذری بنا شده است.

حرم احمدی و محمدی (ع) نگین درخشان شهر شیراز و شاخصی از معماری اسلامی و ایرانی است که نه تنها ملجایی برای زائران ایرانی و غیرایرانی است بلکه گردشگران خارجی بسیاری را به خود جذب می‌کند. دل‌های بسیاری با نگریستن به این گنبد و ضریح امیدی دوباره می‌یابند امیدی که تاثیر معنویت و معماری خاص حرم است.

این بنا در دوره اتابکان فارس در سده ششم هجری قمری ساخته شده‌است و گنبد و بارگاه آن دارای کاشی کاری‌های زیبایی است.

آستان حضرت سیدعلاءالدین حسین

این زیارتگاه كه در جنوب شرقی شهر شیراز قرار دارد، بارگاه حضرت سید علاالدین حسین برادر شاهچراغ است كه در اواخر قرن دوم هجری و اوایل قرن سوم، هنگامی كه برای دیدار برادر خود امام رضا از راه شیراز عازم توس بود در شیراز شهید وبه خاك سپرده شد. بنای روی مقبره در آغاز در زمان قتلغ خان والی فارس ساخته شده ولی بنای اساسی ترئینات، كاشی كاری و گنبد سازی آن در زمان صفویه صورت گرفته است.

www.matboatfars.com - 350cd7d74be4c489 (Copy)

آرامگاه علی ابن حمزه

آرامگاه علی بن حمزه بن موسی الکاظم یکی از بناهای تاریخی و مذهبی شهر شیراز می‌باشد. این آرامگاه متعلق به «شاه میرعلی بن حمزه بن موسی کاظم» می‌باشد که در خیابان حافظ و در نزدیکی رودخانه خشک قرار گرفته‌است. آرامگاه علی بن حمزه در دورهٔ دیلمیان و به‌دست امیر عضدالدوله دیلمی احداث شده و در دورهٔ تیموریان بخش‌هایی از آن مرمت گردیده‌است.

3b8b10082faf6040d2113624f22b5d86 (Copy)


سید تاج‌الدین غریب (ع)
بقعه امامزاده سید تاج‌الدین غریب(ع) در محله دروازه کازرون شیراز قرار دارد. نام آن حضرت جعفر بن فضل بن علی بن ابی طالب(ع) است و دارای دو لقب تاج‌الدین و غریبمي باشد.

حرم احمدی و محمدی نگین درخشان شهر شیراز/مسجد نصیر الملک؛ مسجدی با شیشه های رنگی، طاق های بلند و کاشیکاری های زیبا

آرامگاه وي در دوران قاجار ساخته شد. در سردر ورودی اين بارگاه، تصاویری از بهشت، کربلا، طبیعت، فرشتگان، ابوالفضل‌العباس، گل و بوته و تمثال مبارک علی(ع) به وسیله کاشی هفت رنگ ایجاد شده است.

مسجد جامع عتیق

یکی از بناهای تاریخی این شهر، مسجد جامع عتیق یا مسجد جمعه یا مسجد آدینه، از کهن‌ترین مساجد قدیمی شیراز است که در شرق حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) قرار دارد و از داخل صحن آستان مقدس از طریق بازار نوساز، راهی به آن وجود دارد.

-جامع-عتیق-1367257995

این مسجد در دوره بیست ساله سلطنت عمرولیث صفاری در سال ۲۸۱ هجری قمری ساخته شده است. در گذر هزار ساله، این مسجد چندین بار از جمله در سال ۹۷۳ هجری قمری در زمان حکومت شاه طهماسب اول صفوی، سال ۱۰۲۶ هجری قمری و ۱۰۲۷ هجری قمری در زمان حکومت شاه عباس کبیر، سال ۱۰۹۲ هجری قمری در زمان سلطنت شاه سلیمان صفوی و در سال ۱۳۱۶ خورشیدی به‌همت مردم نیکوکار و شهید عبدالحسین دستغیب و با همکاری اداره باستان‌شناسی فارس بازسازی شده است.

این مسجد دارای دو ایوان است و ساختمان آن اولین هسته تاریخی شهر شیراز است و مشتمل بر بنایی مرتفع است که دارای چندین حجره و شبستان است و برخی قسمت‌های آن دو طبقه است.مسجد دارای ۶ درب ورودی و خروجی می باشد.

مسجد وكیل

اين بنا در نزديکي باغ و عمارت موزه پارس و مغرب بازار وکيل واقع گرديده و يکي از زيبا ترين و مستحکم ترين مساجدي است که بعد از دوره صفوي در ايران ساخته شده و از نظر ويژگي هاي معماري و خاصه هنر حجاري که درساختمان مسجد به کار رفته ، درخور توجه و مطالعه است.

qsHONQgw6G8C25cYEfuI11 (Copy)


مساحت این شبستان در حدود ۵ هزار متر مربع است و منبر چهارده پله‌ای یکپارچه از سنگ مرمر از زیبائیهای قسمت شبستان می‌باشد. گویند به فرمان کریم خان این سنگ از مراغه به شیراز آورده شد.

در سمت شمال مسجد طاق بلند و مهمی ساخته شده که به طاق مروارید معروف است و در دور این طاق با قلم درشت و خط ثلث عالی یکی از سوره‌های قرآن به صورت هلالی نوشته شده‌است.

این مسجد بر طبق بافت معماری سنتی این مرز و بوم در یک مجموعه اجتماعی قرار گرفته و هماهنگی زیبایی را در پیوند دین و دنیا، بوجود آورده‌است. کاشی کاری صحن و ایوان‌های شمالی و جنوبی نیز بسیار زیبا و از انواع هفت رنگ و معرق می‌باشد.


مسجد نصیرالملک
مسجد نصیرالملک یا مسجد صورتی یکی از مساجد قدیمی شیراز و از زیباترین مساجد ایران است که از بناهای دوره قاجاریه و در طرح، رنگ و نقش در نوع خود بی‌نظیر است. مسجد نصیرالملک یکی از مساجد قدیمی شیراز است که به‌سبب رنگ صورتی به کار رفته در آن، به مسجد صورتی هم معروف است.این مسجد  در محله گود عربان و در جنوب خیابان لطفعلی خان زند شیراز واقع شده و از نظر رنگ، طرح و نقش در ایران بی‌نظیر است.

مسجد نصیرالملک به‌دستور میرزا حسن‌علی، ملقب به نصیرالملک از بزرگان دوره قاجار ساخته شد و معماری آن کار محمدحسن معمار بوده است که ساخت آن حدود 12 سال، از سال 1293 تا 1305 خورشیدی، طول کشیده  است. این مسجد  صحن وسیعی دارد که در شمال مسجد قرار گرفته است و در ورودی دارای طاق نمایی بزرگ است که سقف آن با کاشی‌های رنگارنگ مزین شده است.

حرم احمدی و محمدی نگین درخشان شهر شیراز/مسجد نصیر الملک؛ مسجدی با شیشه های رنگی، طاق های بلند و کاشیکاری های زیبا

این مسجد دو شبستان شرقی و غربی دارد.شبستان غربی پوشش آجری دارد و بیشتر روی آن کار شده و زیباتر است٬ طاق این شبستان روی ستون‌های سنگی و با طرح مارپیچ روی آن در دو ردیف شش‌تایی و به‌تعداد دوازده عدد به‌نیت دوازده امام قرار گرفته است.شبستان آن دارای هفت درگاه چوبی با شیشه‌های رنگی است که آن را به صحن مسجد مرتبط می‌کند.

هرچند سنگ‌تراشی و تزیین این شبستان الهام گرفته از مسجد وکیل شیراز است اما کاشی‌کاری‌های طاق و دیوارهای این شبستان بی‌نظیر است.
این مسجد نه‌تنها زیباترین مسجد شیراز، بلکه زیباترین مسجد ایران است.

نظرات بینندگان