کد خبر: ۱۰۷۷۲۹
تاریخ انتشار: ۱۹:۵۴ - ۲۸ اسفند ۱۳۹۵
مسوول هواشناسی نی ریز مطرح کرد؛

توصیه های ایمنی ویژه رانندگی در هوای بارانی

جاده‌های خیس یک از عوامل مهم سوانح رانندگی هستند اما به کار گیری تکنیک‌های رانندگی ایمن می‌تواند مانع از آن شود که سرنوشت‌تان ماشین‌تان به برخورد با نرده‌های کنار جاده یا خدای ناخواسته به سقوط از دره‌ها ختم شود.

به گزارش شیرازه، با توجه پیش بینی اعلام بارش ها در هفته اول فروردین ماه 96 در اغلب استان های کشور و همچنین استان فارس مسوول هواشناسی نی ریز در این خصوص توصیه هایی را به مخاطبان پایگاه خبری نبض نی ریز خاطر نشان کرد.

علیرضا بهنام مسوول هواشناسی نی ریز در گفتگو با خبرنگار نبض نی ریز گفت:در روزهای بارانی و وقتی سطح خیابان‌ها خیس هستند، ضریب اصطکاک ماشین با زمین کم می‌شود، یعنی وقتی ترمز می‌کنید ماشین دیرتر توقف می‌کند یا اگر ترمزتان شدید باشد، ماشین می‌لغزد و روی سطوح خیس لیز می‌خورد و از مسیر منحرف می‌شود.


وی ادامه داد: البته هرچه قدر میزان بارش برف و باران و لغزندگی خیابان‌ها بیشتر باشد، کنترل راننده روی ماشین به همان نسبت کاهش می‌یابد.

بهنام در خصوص سرعت و مدت زمان توقف خودرو بیان کرد: پس رعایت سرعت مناسب و فاصله قانونی با خودروهای مقابل بسیار مهم است، به طور مثال، اگر با سرعت 110 کیلومتر رانندگی می‌کنید، فاصله ایمنی خودروی شما تا خودروی جلویی باید 6/12 متر و اگر با سرعت 50 کیلومتر حرکت می‌کنید، این فاصله باید 7/3 متر باشد و در روزهای بارانی، برفی و یخبندان، بر این فواصل بیفزایید.

علیرضا بهنام مسوول هواشناسی نی ریز 12 توصیه برای رانندگی زیر باران داشت:


1. هنگام رانندگی در فصول بارانی و برفی، آرام و با احتیاط رانندگی کنید و رعایت این موضوع سر پیچ‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
2. هنگامی که لازم است توقف کنید، ابتدا سرعت‌تان را کم‌کم و با نیش‌ترمزهای پی‌درپی به حداقل برسانید و هیچ‌وقت به یک‌باره پایتان را روی ترمز نگذارید.
3. اگر ماشین‌تان شروع به لغزیدن روی سطوح کرد، به آهستگی فرمان را در جهتی که می‌خواهید ماشین‌تان حرکت کند، بپیچانید و سعی کنید ماشین را با نیش ترمز متوقف سازید.
4. از چاله‌های آب دوری کنید و با رعایت فاصله مناسب در همان مسیر که ماشین‌های جلویی حرکت می‌کنند، رانندگی کنید.
5. بستن کمربند ایمنی را فراموش نکنید و با سرعت مجاز حرکت کنید حتی زمانی که خیابان‌ها خلوت هستند.
6. پیش از خروج از خانه حتما خودرو را از نظر نقص فنی مانند کارکرد صحیح ترمزها، فرمان، بخاری و برف‌پاک‌کن‌ها ارزیابی کنید و استفاده از ضد یخ را به تعویق نیندازید.
7. از حمل بارهای خطرناک مانند کپسول گاز، بنزین، مواد سوختنی و شیمیایی و همچنین وسایل گرم‌کننده مانند گاز پیکنیک و چراغ‌های نفتی و گازی کوچک پرهیز کنید.
8. وقتی شیشه‌ها و آینه‌های ماشین بخار می‌کنند شیشه‌های جلو را تا حد کمی پایین بیاورید تا هوا در ماشین جریان داشته باشد و بخار شیشه‌ها از بین برود و دیدتان کم نشود.
9. استفاده از نور بالا به خصوص در شب‌های بارانی بسیار خطرناک است و می‌تواند سبب بروز تصادفات بسیار شدید شود.
10. سبقت گرفتن هنگام بارندگی روی سطوح لغزنده موجب منحرف‌شدن مسیر خودرو می‌شود.
11. با مشاهده عابران پیاده‌، سرعت خود را کم‌ کنید تا آب‌های جمع‌ شده در چاله‌های خیابانی را روی آنها نپاشید.
12. فراموش نکنید رانندگی در باران دلپذیر است به شرطی که همه نکات ایمنی را رعایت کنید و خودتان پلیس خودتان باشید.

منبع: نبض نی ریز

26/

برچسب ها: جاده ها ، نی ریز ، ضد یخ ، سوانح
نظرات بینندگان