کد خبر: ۱۰۷۷۳۶
تاریخ انتشار: ۰۷:۳۷ - ۲۹ اسفند ۱۳۹۵
به همت انجمن بچه های شهرباربد؛

بزرگترین غار دست ساز جهان در جهرم مهیای میزبانی مسافران نوروزی شد+تصویر

غار سنگ اشکن ، بزرگترین غار دست ساز جهان به همت انجمن بچه های شهرباربد و همکاری شهرداری پاکسازی شد.

به گزارش شیرازه، به همت انجمن بچه های شهرباربد و همکاری شهرداری جهرم  با حضور دوستداران محیط زیست و اماکن تاریخی جهرم با حضور در غار سنگ اشکن محیط داخلی و اطراف غار را پاکسازی کردند.

مازیار الطافی مدیرعامل انجمن بچه های شهر باربد در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به هدف این اقدام گفت: این برنامه توسط انجمن بچه های شهر باربد و با همکاری شهرداری جهرم در طرح "پاکسازی اماکن تاریخی جهرم"با شعار "جهرم پاک و ترویج فرهنگ پاکسازی محیط ‌های گردشگری" برگزار شد.

وی با اشاره به جمع آوری بیش از 40 کیسه زباله از این مجموعه از وضعیت نا بسامان بزرگترین غار دست ساز جهان گلایه کرد.

جمع آوری بیش از 40 کیسه زباله از این مجموعه تاریخی نشان از بی توجهی مسؤولین آثار تاریخی و بی ندبیری متولیان صنعت گردشگری در شهرستان جهرم به حفظ و نگهداری اماکن باستانی و جاذبه های گردشگری شهرستان جهرم دارد .

چندی پیش نیز بر اثر غفلت مسؤولین و مرمت های غیراصولی یکی از دهانه های ورودی این غار بی نظیر و منحصر به فرد در جریان بارش های اواخر بهمن ماه جهرم فروریخت .

غار سنگ اشکن در جنوب غربی شهر جهرم و در زیر تپه های البرز کوه واقع است، یکی از نادرترین شاهکارها در تاریخ کهن ایران زمین است.

این غار دست ساز قدمتی بین 150 تا 200 سال دارد .غار سنگ اشکن 200 متر طول دارد و عرض آن از 60 تا 130 متر متغیر است، در حقیقت مساحت این غار سنگی، در حدود 20 هزار متر مربع و 12 ورودی مختلف در آن تعبیه شده است. در غار سنگ شکنان می‌توانید 100 ستون سنگی را هم ببینید که غار را شبیه به تالاری مجلل کرده اند.




منبع: پسین جهرم

نظرات بینندگان