کد خبر: ۱۰۷۷۴۵
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۷ - ۲۹ اسفند ۱۳۹۵
راز تاکیدهای مقام معظم رهبری بر اصلاح حوزه فرهنگ

دشمن به نفوذ از دروازه فرهنگ دل بسته است

مقام معظم رهبری علی رغم تاکیدهایی که بر معیشت و اقتصاد دارند، هرگز توجه به فرهنگ را از یاد نمی برند و تاکید بسیاری بر اصلاح رویه‌های موجود در حوزه‌های فرهنگی دارند، زیرا دشمن به نفوذ از دروازه فرهنگ دل بسته است.
به گزارش شیرازه، قیام‌های متعددی علیه استبداد و استعمار  در کشورهای مختلف صورت گرفته است؛ اما هیچ‌کدام مانند انقلاب اسلامی چه از منظر سرعت انتقال و گستره تاثیر آن و چه از منظر مقابله قدرت‌های بزرگ، قابل مقایسه نیست. تا جایی‌ که می‌توان گفت انقلاب اسلامی بعد از جنگ جهانی دوم، شاهد بزرگ‌ترین، خصمانه‌ترین و طولانی‌ترین هجمه فرهنگی علیه خود بوده است.

این همه دشمنی؛ چرا؟!

برای رسیدن به پاسخی منطقی در مورد چرایی این موضوع ابتدا باید نوع نگاه خود را به انقلاب تغییر دهیم در آن‌ صورت به شناختی واقع‌بینانه از ماهیت و ریشه‌های این جنگ گسترده فرهنگی دست خواهیم یافت.

شهید باهنر با تحلیلی علمی و مکتبی، پاسخ روشنی به دلایل این هجمه می‌دهد او با نقد نگاه الحادی مکاتب شرقی و غربی به ماهیت انقلاب‌ها درباره تفاوت عمده انقلاب اسلامی با دیگر انقلاب‌ها معتقد است: «موفقیت انقلاب اسلامی را جهت‌گیری اسلامی آن در تحول شخصیتی و اخلاقی افراد است.

یکی از دیدگاه‌ها توجه به دگرگونی‌هایی است که انقلاب اسلامی ما برای مردم از نظر ارزش‌ها و معیارها در فکر و اندیشه به وجود آورده است. اتفاقا اسلام، دگرگونی اساسی را از تحول و انقلاب در شخصیت افراد آغاز می‌کند. یعنی ابتدا مردم را انقلابی و مسلمان و متعهد بار می‌آورد و پس از آنکه در جان و اخلاق و روحیات مردم این دگرگونی به وجود آمد، در نظام اجتماعی و اقتصادی و نظامی و سیاسی جامعه هم دگرگونی به وجود خواهد آمد.»[۱]

انقلاب فرهنگی اساس انقلاب اسلامی

شهید باهنر ممتاز شدن هر انقلابی را توجه آن انقلاب به تحول شخصیتی و معنوی و فرهنگی ملت‌ها می‌داند و انقلاب اسلامی ملت ایران از همین الگو پیروی کرده است؛ لذا همین امر به نقطه قوت آن تبدیل شده است: «اما در انقلاب اسلامی ما، انقلاب فرهنگی مطرح است و اگر انقلاب اقتصادی و انقلاب سیاسی و انقلاب‌های اجتماعی مطرح است بر بنیان انقلاب فرهنگی است؛ یعنی ریشه انقلاب را فرهنگی می‌یابیم.

به راستی اگر انقلاب ما هم پیروز شد، اول انقلاب فرهنگی در افکار و اندیشه‌های جوانان و مردم ما پیدا شد که این مردم به گونه‌ای دیگر فکر کردند. در انقلاب ما انسان فرهنگش عوض شد. وقتی فرهنگ فکری و خصلتی انسان‌های ما عوض شد، توانستند انقلاب کنند و پیروز شدند.»[۲]

جلال رفیع از پیشکسوتان رسانه و مطبوعات به بیانی دیگر با تایید این دیدگاه درباره بعد فرهنگی انقلاب می‌گوید: «انقلاب اسلامی ایران عمیقا یک انقلاب معنوی و فرهنگی است.»[۳]

وی نیز انقلاب اسلامی را یک انقلاب عقیدتی و معنوی می‌داند نه فرمی محض. لذا این انقلاب، ابتدا از درون مردم جوشش یافته و به سمت بیرون و در ابعاد اجتماعی آن متجلی می‌شود.

بازگشت به معنویت

به طور کلی انقلاب اسلامی را می‌توان از دو جنبه ممتاز و بی نظیر دانست:

  1. انقلاب اسلامی انقلابی مبنی بر بازگشت به معنویت و مذهب و نه گریز و ستیز با مذهب و معنویت است[۴]
  2. انقلاب اسلامی، انقلابی در عقاید و علایق درونی است.

انقلاب اسلامی انقلاب و تحولی درونی بود که تحولات بیرونی را در جامعه و جهان و در عرصه علم و عقیده و عدالت جستجو می‌کرد. انقلاب اسلامی لبیکی است به فراخوان فطرت الهی انسان و فرهنگ این انقلاب نیز فرهنگ فطرت و ریشه گرفته از آن است.

راز تاکید بر فرهنگ

هیچ انقلابی بدون محتوای غنی فرهنگی نمی‌تواند پدید آید و روی پای خود بایستد. انقلابی دینی که در جوهر و اساس خود انقلاب، معرفتی و فرهنگی و تحول درونی و انفسی است، به طریق اولی به این محتوا محتاج است. انقلاب، هم در حدوث و هم در بقاء خویش محتاج موهبت‌های معنوی و معرفتی است.

از این روست که مقام معظم رهبری علی رغم تاکیداتی که بر معیشت و اقتصاد دارند، هرگز توجه به فرهنگ را از یاد نمی برند و تاکید بسیاری بر اصلاح رویه‌های موجود در حوزه‌های فرهنگی دارند، زیرا دشمن به نفوذ از دروازه فرهنگ دل بسته است.

*****

[۱] . .احمد حسین شریفی، جنگ نرم؛ انتشارات موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی؛چاپ پنجم، بهار ۹۱؛ ص۸۸٫

[۲] . قبلی ؛ ص۳۲۰ و ۳۲۱٫

[۳] . جلال رفیع؛ فرهنگ مهاجم، فرهنگ مولد؛انتشارات اطلاعات؛ چاپ چهارم؛ سال ۱۳۸۶؛ ص۲۴۶

[۴] . قبلی، ص۲۴۷


منبع: صاحب نیوز

نظرات بینندگان