کد خبر: ۱۰۷۷۷۷
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۴ - ۰۲ فروردين ۱۳۹۶
رئیس اداره حفاظت از محیط زیست شهرستان نی ریز خبرداد؛

نی ریز به وسعت دو پارک ملی و یک منطقه حفاظت شده

منطقه حفاظت‌شده بهرام گور منطقه‌ای حفاظت‌شده در شرق استان فارس و شمال شرقی شهرستان نی‌ریز است.

به گزارش شیرازه، پارک ملی قطرویه و منطقه حفاظت شده بهرام گور در شرق شهرستان نی ریز و در مرز استان فارس و کرمان و در حوزه سیاسی استان های کرمان، یزد و فارس واقع گردیده است.




جواد مهدی پور رئیس اداره حفاظت محیط زیست نی ریز درگفت وگوبا خبرنگار نبض نی ریز گفت: شهرستان نی ریز داری یک منطقه حفاظت شده و دو پارک ملی است.
منطقه حفاظت شده و پارک ملی قطرویه در سال 1351با عنوان منطقه حفاظت شده بهرام گور تحت کنترل اداره کل حفاظت محیط زیست فارس قرار گرفت وباتوجه به وجود زیستگاه منحصر به فرد و گونه در خطر انقراض گورخر ایرانی قسمتی از ضلع غربی منطقه به پارک ملی قطرویه ارتقایافت.

این منطقه تنها متطقه در کشور است که جمعیت قابل ملاحظه و پویایی ازگورخر ایرانی را در خود جای داده است و گونه های جانوری ان شامل، پلنگ، کارکال، زاغ بور، هوبره، کل وبز، قوچ و میش، تشی و خرگوش، کبک و تیهو می باشد.


جواد مهدی پور درادامه بیان داشت: گونه های گیاهی این منطقه حفاظت شده نیز شامل تیپ های متنوع گیاهی مانند؛ دون، قیچ، تاغ، شور، جاشیر، کلاه میر حسن است و تیپ جنگلی این منطقه دارای دو اشکوب بوده که اشکوب بالایی را بنه و اشکوب زیرین را بادام, کهکم وتنگرس تشکیل می دهد.

گونه های گیاهی شاخص این منطقه کلخونگ، بادام وحشی، بنه و گز است. شایان ذکراست که در منطقه حفاظت شده بهرام گور گیاهان دارویی نظیر اویشن، انغوزه، کاکوتی، باریچه و اسپند هم می روید.

رییس محیط زیست نی ریز در ادامه گونه های جانوری و گیاهی پارک ملی بختگان راشامل: کل و بز, میش و قوچ, گربه وحشی، گرگ، پلنگ، کفتار، روباه، شغال و پرندگانی مانند؛ فلامینگو، پلیکان، انواغ غازها، مرغابی ها، کاکایی ها، پرستوهای دریایی و گیاهان متنوع از جمله؛ گیاهان شورپسند گز و نی و در مناطق خشکی؛ ارس, بنه, تنگ رس, قیچ, بادام کوهی, اویشن, کاکوتی, و باریچه دانست.

وی افزود: پارک ملی بختگان به واسطه وجود دو تالاب طشک و بختگان و ارتفاعات موجود دران ازتنوع رویشگاهی زیادی برخوردار است که بیش از0 40گونه گیاهی درغالب47تیپ دران شناسایی شده اندکه از حدود این مجموعه حدود30 گونه فهرست سرخ iucnقراردارند .


گونه های درختی بارز این منطقه در برگیرنده؛ پسته وحشی, بادامک, انجیر, پسته, کلخونگ, تنگرس و... است.




مراتع موجود در پارک ملی قطرویه و منطقه حفاظت شده بهرام گور از زمان های قدیم مورد چرای سنگین دام اهلی قرار گرفته که با ادامه این وضع پوشش گیاهی منطقه وخیم تر و منجر به نابودی کامل رویشگاه و فرسایش شدید خاک خواهد شد.

قسمت اعظم منطقه حفاظت شده بهرام گور بصورت مرتفع بود و حدود ۲۲,۰۰۰ هکتار آن را پوشش گیاهی چوبی تشکیل می دهد.

از درختان شاخص در منطقه حفاظت شده بهرام گور می توان درخت بنه واقع در چهگونی (منطقه امن شماره ۱) و دو اصله درخت بنه واقع در مجاورت باغ ماهور بشنه را نام برد که دارای قدمت بسیار زیاد بوده و موقعیت ویژه و خاصی را در طبیعت منطقه دارند.



در خصوص المان های طبیعی موجود در منطقه بویژه درختان می توان درخت پیربنه واقع در حسن آباد را نام برد که تعداد زیادی از افراد به این مکان آمده و با بستن پارچه به شاخه های درخت آرزوهای خود را دنبال می کنند و معتقدند که با باز شدن پارچه های گره زده آرزوهایشان برآورده می گردد.



منبع: نبض نی ریز

26/

نظرات بینندگان