کد خبر: ۱۰۷۸۵۹
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۳ - ۰۶ فروردين ۱۳۹۶

"بقعه شیخ یوسف سروستانی" تنها یادگار باقی مانده از دوره ایلخانیان

"مقبره شیخ یوسف سروستانی" تنها یادگار باقی مانده از دوره ایلخانیان در جنوب کشور می باشد که در میدان مرکزی سروستان و در کنار مسجد صاحب الزمان(عج) این شهر قرار دارد.

به گزارش شیرازه، شیخ یوسف ابن یعقوب سروستانی؛ عالم برجسته دینی اوایل قرن هفتنم هجری در سروستان می زیسته و از معاصران شیخ اجل سعدی شیرازی بوده  است.

 در احوال وی نوشته اند که به سبب تسلط بالا بر علوم دینی، شاگردان فراوانی از سراسر فارس و ایران و  جهت تعلیم و تربیت به شاگردی وی درآمده اند.

وی در سال 682 فوت کرده و  چهل سال بعد شاگردانش بقعه  و بارگاه باشکوهی بر مزار وی می سازند که از دیرباز تا کنون مورد توجه گردشگران فراوانی از سراسر ایران و جهان قرار گرفته است.

بقعه شیخ یوسف سروستانی  به دلایل متعدد دارای اهمیت تاریخی و فرهنگی است.

نخست اینکه؛ این بقعه تنها اثر باقی مانده از دوره ایلخانی در جنوب کشور می باشد و شیوه معماری آن تلفیقی از مکتب معماری ایرانی و اسلامی است.

لازم به توضیح است که؛ این بنا توسط استاد علی الغازی از معماران بنام و مشهور دوره ایلخانی ساخته شده و دارای 12 ستون های سنگی است که برگرفته از سبک معماری دوره ساسانیان می باشد.

نکته دوم درخصوص اهمیت این بنا؛ بکارگیری انواع خطوط و نقوش دوره اسلامی است که بر سردر این بنای تاریخی و فرهنگی است بطوریکه می توان این مجموعه را به عنوان  موزه انواع خطوط و نقوش ایرانی-اسلامی معرفی کرد.

نکته دیگر در خصوص بقعه شیخ یوسف سروستانی، وجود مزار بزرگان دینی و علمی فارس از جمله؛ جمعی از شاگردان شیخ یوسف مشهور به "شیوخ بیضاوی" و همچنین سید ابوتراب مجتهدی سروستانی از علمای مشهور دوره قاجار می باشد.

بقعه شیخ یوسف سروستانی در تاریخ 28 مهرماه هزار و سیصد و هفده شمسی به شماره 318 در فهرست میراث فرهنگی ایران به ثبت رسیده است.

در حال حاضر این بنای فاخر تاریخی- فرهنگی در مرکز شهر سروستان قرار گرفته و مسجدی نیز در کنار آن ساخته شده است.

« با تشکر از دکتر مسعود شفیعی سروستانی »

منبع: سروستان ما

برچسب ها: سروستان ، فارس ، گردشگری
نظرات بینندگان