کد خبر: ۱۰۷۸۶۵
تاریخ انتشار: ۰۷:۴۶ - ۰۵ فروردين ۱۳۹۶

امامزاده قاسم شهر زرقان

امام زاده قاسم نام امامزاده ای است که مقبره آن در ۳۰ کیلومتری جاده شیراز به اصفهان و در مدخل شهر زرقان واقع شده‌است.

به گزارش  شیرازه،  امام زاده قاسم نام امامزاده ای است که مقبره آن در ۳۰ کیلومتری جاده شیراز به اصفهان و در مدخل شهر زرقان واقع شده‌است، از حدود ۱۰ سال پیش هیئت امنای این حرم تشکیل شده و زیر نظر اداره اوقاف رفته و کارهای اصولی در آن انجام شده‌است،این امامزاده از آنجا که در مدخل شهر و سر راه جاده شیراز- اصفهان واقع است، به عنوان یک مرکز سیاحتی- زیارتی در رونق زرقان و توسعه شهر بسیار مؤثر خواهد بود،ضریح نقره آن چند سالی است که روی آن نصب شده‌است و هم اکنون حرم آن در حال بازسازی است، که ساخت آن به زودی به پایان خواهد رسید، شاهزاده قاسم که در مسیر ابتدای ورودی شهر واقع شده‌است هر ساله محلی برای پذیرایی از مهمانهای نوروزی است.

IMG_0002

IMG_0003

طبق اطلاعات محلی و بررسی کتب مختلف و با توجه به کمبود اطلاعات احتمال می رود که این امامزاده نیز در کاروان آن حضرت و در جنگی که میان قتلغ خان و سپاه احمد بن موسی در گرفت به شهادت رسیده باشد،و از قدیم الایام طبق اعتقادات مردم و همچنین نوشته های قابل درک روی قبر این مکان محل دفن امامزاده مذکور می باشد.

IMG_0004

مقبره آن در ۳۰ کیلومتری جاده شیراز به اصفهان و در مدخل شهر زرقان و در کنار ارتفاعات زرقان واقع شده‌است،ضریح نیلوفری رنگ دارد،از حدود ۱۴ سال پیش هیئت امنای این حرم تشکیل شده و زیر نظر اداره اوقاف رفته و کارهای اصولی در آن انجام شده‌است،این امامزاده از آنجا که در مدخل شهر و سر راه جاده شیراز ـ اصفهان واقع است، به عنوان یک مرکز سیاحتی ـ زیارتی در رونق زرقان و توسعه شهر بسیار مؤثر بوده است،
این امامزاده در سال های قبل از انقلاب دارای بقعه ای خشت و گلی بوده و تقریبا هیچ سرپناهی بر مزار این عزیز نبوده است اما در سالهای بعد از انقلاب با کمک مردم و دولت سازندگی در این مکان انجام شد که در سال های اخیر نیز به دلیل مراجعه زیاد زائران به این مکان طرح توسعه امام زاده به خوبی انجام شده است.
IMG_0005

متراژ زمین به حدود ۷۰۰ متر میرسد که شامل حرم، زائر سرا، تفرجگاه، پارکینگ و … می باشد. ضریح در وسط حرم قرار دارد و ابعاد آن ۲ در ۱/۵ است. قبرستان شاهزاده قاسم مربوط به دوره اشکانیان ـ دوره ساسانیان است و در کنار امامزاده شاهزاده قاسم واقع شده و این اثر در تاریخ ۳۰ بهمن ۱۳۸۶ با شماره ثبت ۲۰۷۵۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

منبع: زرقونیا

برچسب ها: زرقان ، فارس ، گردشگری
نظرات بینندگان