کد خبر: ۱۰۷۸۸۷
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۳ - ۰۵ فروردين ۱۳۹۶

شورای پنجم، بیم‌ها و امیدها

نوروز ۹۶ رنگ و بویی انتخاباتی دارد و در این میان انتخابات شورای شهر صفاشهر به دلیل اقلیم، بافت و ساختار متفاوت شهری، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

به گزارش شیرازه،  ایام ثبت نام داوطلبان عضویت در شوراهای اسلامی شهر و روستا و همچنین بیم‌ها و امیدها برای سر کار آمدن شورای کارآمد، زمینه یادداشتی است به قلم مرتضی کارگر که در ادامه می‌خوانید:

نوروز ۹۶ رنگ و بویی انتخاباتی دارد و هر روز هزاران نفر برای ثبت نام کاندیداتوری شورای اسلامی شهر و روستا به فرمانداری‌ها و بخشداری‌ها مراجعه می کنند و می رود تا خونی تازه در رگ‌های مدیریت شهرها و روستاهای کشور جاری شود.

اگر سن بلوغ یک تجربه اجتماعی و سیاسی مانند سن بلوغ انسان ۱۸ سال باشد، با احتساب عمر ۶ ساله برای شورای سوم، تجربه برخورداری شهرها و روستاهای ایران از شورا  به سن بلوغ خود رسیده است و آغاز انتخابات شورای پنجم نوید حضور موثرتر این نهاد مهم در ساختار اجتماعی و سیاسی و مدیریتی کشور را می دهد و امید است به جای انتخاب افراد مشهور اعم از ورزشکار، خواننده و بازیگر و ... افراد متخصص در این نهاد مهم جای گیرند.

 اگر چه وظایف مشخصی برای اعضای شورای شهر و روستا در قانون پیش بینی شده است، اما به دلایل متعدد هم ظرفیت کارکردی شورا و هم انتظارات مردم از منتخبین بیش از آن چیزی است که در قانون آمده است، همچنین می توان گفت شورا در واقع مجلس یک شهر و در راس امور آن است.

در این میان انتخابات شورای شهر صفاشهر به دلیل اقلیم، بافت و ساختار متفاوت شهری، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

اگر نگوییم وضعیت امروز صفاشهر، وضعیتی محنت بار و بی سامان است به جرات می توان گفت صفاشهر از شهر های مشابه و هم سن و سال خود به مراتب عقب افتاده‌تر است. کمیت و کیفیت پروژه‌های دولتی یا بخش خصوصی که در هفته دولت و دهه فجر ۹۵ در صفاشهر افتتاح شد، پیشرفت‌های چشم گیر شهرستان‌های همجوار در عرصه‌های علمی، فرهنگی، عمرانی، بهداشتی، اشتغال  و  فقدان هر گونه برنامه مدونی برای توسعه صفاشهر، همه و همه موید این مطلب است.

اگر چه شورای شهر مسؤول و متولی همه امور شهر نیست و هر یک از ارکان و نهادهای مدیریت شهر سهم مجزایی در ارزیابی مدیریت شهری دارند اما جایگاه ویژه شورای شهر و نقش تعاملی آن به عنوان موتور محرک فعالیت‌های شهری، سبب  تمایز آن از سایر نهادها است.

شورای شهر باید نهادی قوی، پیگیر، مسوولیت پذیر، با انگیزه‌ و کارآمد، اهل تعامل، تصمیم ساز، اجماع ساز و مرکز ثقل تاثیر گذاری بر فعالیت‌های شهر و در مجموع محور همه فعالیت‌های شهری باشد.

شورای ضعیف، بی‌حال، بی‌تحرک، غیرانقلابی، ناکارآمد، ناامید، در حاشیه، عقب مانده از قافله تصمیمات، بی برنامه، منفعل و دارای تعصب بی جا شهر را به انزوا و عقب ماندگی می‌کشاند و همچنین حضور افرادی که بتوانند در کنار یکدیگر یک شورای مطلوب را تشکیل دهند، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

طی ماه‌های اخیر برخی افراد برای حضور در این عرصه اعلام آمادگی کرده‌اند و برخی جریان‌ها نیز از افرادی برای حضور در این عرصه دعوت کرده‌اند و همچنین شنیده‌ها حکایت از برنامه‌ریزی و تلاش برخی طیف‌های سیاسی برای حزبی کردن انتخابات شورای اسلامی صفاشهر دارد.

اگر چه این حرکت می‌تواند مثبت و جایگزین تفکرات قومی و قبیله‌ای شود، اما باید دید این حرکت مبتنی بر ارایه برنامه‌های توسعه‌ای برای عمران صفاشهر است و منفعتی به حال مردم محروم این شهر دارد و یا مبتنی بر سرمایه‌گذاری بر روی افراد دارای شانس انتخاب بیشتر و بهره‌برداری‌های خاص سیاسی است.

علاوه بر این حداقل از افراد اصولگرا انتظار می‌رود حلقه تصمیم‌گیری را بزرگ‌تر کرده، نوسازی، جوان‌گرایی و تخصص مداری را که اصول و بنیان‌های اساسی فعالیت حزبی است را در دستور کار خود قرار دهند.

هر چند تجربه نشان داده افراد یا گروه هایی که خود را به عنوان نماینده مردم شهر در جریان سیاسی خاص مطرح کردند، با وجود برخورداری از حاکمیت، به بهانه‌های مختلف اقدام قابل توجهی برای رفع محرومیت مردم این شهر انجام ندادند.

به هر تقدیر امروز به حکم " کلکم راع و کلکم مسئول عن الرعیه" از همه عزیزانی که انگیزه و توانایی بر عهده گرفتن این مسؤولیت خطیر را دارند انتظار می‌رود برای هر چه باشکوه‌تر برگزار شدن این انتخابات و ایجاد کارآمدترین شورای شهر در این عرصه حضور یابند و حضور همه عزیزان مبتنی بر ارائه برنامه برای توسعه شهر و همراه با اقدام انقلابی برای به کارگیری همه ظرفیت‌های موجود باشد.

منبع: بام فارس

*مرتضی کارگر

نظرات بینندگان