کد خبر: ۱۰۷۹۳۲
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۱ - ۰۶ فروردين ۱۳۹۶
هنرآفرینی معلولان شیرازی؛

میناکاری بهانه ای برای نان آوری و شکوفایی استعداد

آقای توکل و خانم شهری زاده زوج جوان شیرازی هستند که از سال 94 با راه اندازی یک کارگاه هنری میناکاری، به هنرمندان معلول آموزش میناکاری داده و با هنرآفرینی خود به روی سطح سرد مس، آثار بدیعی را خلق میکنند که به نوبه خود کم نظیر می باشند.
شیرازه؛ میناکاری یا میناسازی هنری است که سابقه‌ای در حدود پنج هزار سال دارد و از صنایع دستی محسوب می‌شود، امروزه این هنر بیشتر بر روی مس انجام می‌شود. آقای توکل و خانم شهری زاده زوج جوان شیرازی هستند که از سال 94 با راه اندازی یک کارگاه هنری میناکاری، به هنرمندان معلول آموزش میناکاری داده و با هنرآفرینی خود به روی سطح سرد مس، آثار بدیعی را خلق می کنند که به نوبه خود کم نظیر هستند.

خانم شهری زاده در گفتگو با خبرنگار شیرازه، با اشاره به مشکلات موجود در جامعه معلولان گفت: ضعف جسمی و عدم داشتن توانایی راه رفتن برای معلولان نه تنها باعث می شود که این سرمایه های اجتماعی و صاحبان خلاقیت و اندیشه راکد بمانند بلکه این افراد با مشکلات روحی نیز دست و پنجه نرم می کنند.

وی در ادامه بیان کرد: افراد کم توانمند همچون انسان های دیگر حق زندگی و فعالیت اجتماعی دارند.

خانم شهری زاده با ابراز تاسف از اینکه توجهی به افراد معلول در اجتماع ما نمی شود، اظهار داشت: اگر به این افراد بها بدهیم و استعدادهایشان را شکوفا کنیم، خودشان عامل اشتغال زایی خواهند شد و نه تنها باری بر روی دوش اجتماع نمی گذارند بلکه خودشان به تنهایی از روی دوش اجتماع بار بر می دارند و تبدیل به افتخار آفرینانی برای کشورمان می شوند.

این فرد کارآفرین در ادامه با بیان اینکه ما در شهریور سال 94 به 50 نفر از افراد معلول آموزش میناکاری داده ایم و همگی دارای مهارت بالایی در این حوزه هنری هستند، تصریح کرد: کارگاهی برای اشتغال این افراد نیز ایجاد کردیم اما متاسفانه از این تعداد تنها 15 نفر می توانند از منزل به محل کار بیایند و مابقی افراد به جهت نبود وسیله نقلیه نمی توانند به محل کار بیایند.

وی با اشاره به اینکه در کشورهای دیگر برای عبور و مرور افراد معلول توجه ویژه ای شده است، گفت: متاسفانه در کشور ما اینگونه نیست در حالیکه ما افراد معلول توانمند بسیاری در اجتماع داریم و امیدواریم که توجه مسئول برای فراهم شدن وسیله نقلیه شامل حال این افراد معلول بشود.

خانم شهری زاده تاکید کرد: باید قانونی برای صادرات محصولات افراد معلول قرار بدهند چرا که این تولیدات به بهترین شکل تولید شده است.

وی در انتها به کمبود مکان برای کارگاه این افراد افزود: الان بهزیستی مکانی در اختیارمان گذاشته که پرداخت اجاره ماهیانه اش نیز دشوار است.

لازم به ذکر است که با توجه به وضعیت ناهنجار اشتغال، می بینیم افرادی را که به صورت خودجوش در امر آموزش و ایجاد اشتغال می کوشند تا انگیزه ای برای قشر ضعیف و کم توان جسمی به وجود بیاورند، امید است مسئولان توجه ویژه ای در این حوزه ها نیز داشته باشند.


انتهای پیام/
نظرات بینندگان