کد خبر: ۱۰۷۹۷۵
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۹ - ۰۸ فروردين ۱۳۹۶

چشم نوازی رنگ ها در نقش های بی بدیل قشقایی

فیروزآباد به دلیل همجواری با زندگی عشایری از دیر باز محل تولید و عرضه دست بافته های کهن قشقایی است.
به گزارش شیرازه، صنایع دستی به عنوان بخشی از میراث فرهنگی و نمادی از نوع زندگی فرهنگی یک جامعه، همواره مورد توجه می باشد متنوع ترین دست بافته ها در شهرستان فیروزآباد توسط هنرمندان بافته می شود. این تولیدات شامل فرش و زیر انداز، روتختی، رومیزی، کیف جاقرآنی، جانماز و کیف کولی، پشتی و کیف پولی، تابلو، چنته، فرش، سیه چادر، بلدان، آویز ( گمپله ) و ....  می باشند . 


انواع دست بافته ها که روی هم رفته شامل سه نمونه دست بافته ( گره بافی، پود کشی و پود پیچی است ) در شهرستان فیروزآباد بافته می شود فرش، گبه ( گره بافی ) گلیم، جاجیم، گچمه، شیشه درمه، اویی، چرخی بافی (پود کشی) رند، دورچین و دولاما ( پود پیچی ) که در سالهای اخیر مغازه ها افزایش پیدا کرده و پر شده است از دست بافته های گچمه و شیشه درمه و رند که در همین راستا مغازه های نساجی نیز افزایش پیدا کرده است.


بی شک دست بافته در شهر فیروزآباد که یکی از شهرهای به نام استان فارس می باشد و در دنیا شناخته شده است و در تمام نمایشگاههای بین المللی دست بافته هایش کاملا ًمتمایز و مشخص است که میطلبد بازدیدکنندگان و مسافرین عزیز نوروزی از صنایع دستی فیروزآباد یادگاری داشته باشید.

 

 

 
  منبع: فیروزنا 
نظرات بینندگان