کد خبر: ۱۰۷۹۸۰
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۲ - ۰۸ فروردين ۱۳۹۶

سفرهای نوروزی پررنگ ترازدید وبازدیدهای عید

به نظر می رسد، سنت ارزشمندی که بسیاری از کشورهای دنیا بر آن غبطه می خورند، در حال رنگ باختن است. به همین سادگی این سنت بسیار ارزشمند در حال فراموشی یا جایگزین شدن با رسم نوین سفرهای نوروزی است.
به گزارش شیرازه، ازجمله آیـین‌های نوروزی، دید و بازدید یا عید دیدنی است. رسم است که روز نخست نوروز به دیدن بزرگان فامیل، طایفه و شخصیت‌های علمی و اجتماعی می‌روند. در بسیاری از این عید دیدنی‌ها، بیشتر افراد خانواده شرکت دارند. گاهی بازدیدها تا سیزده یا آخر فروردین، بـین خویشاوندان و دوستان و آشنایان دور و نزدیک، ادامه دارد. با همه اینها به نظر می‌رسد چند سالی است که دیگر دید و بازدیدهای نوروزی به دلیل سفرهایی که صورت می‌گیرد، بشدت گذشته انجام نمی‌شود و خانواده‌هایی که به دیگر شهرها و یا کشورها مسافرت کرده‌اند بعد از عید یا در روزهای پایانی نوروز، به دیدن اقوام نزدیک اکتفا می‌کنندانجام صله رحم و دید و بازدیدها که در متون اسلامی نیز بر آن تاکید شده، در علوم جامعه شناختی و روانشناسی بسیار مهم است و یکی از عوامل کاهش‌دهنده استرس محسوب می شود حال سئوالی که پیش می آید این است چرا سفر جایگزین دید و بازدید شده؟:در گذشته بیشتر هزینه‌هایی که به مناسبت فرارسیدن ایام نوروز انجام می‌شد، ارزان بود و مردم می‌توانستند هزینه‌ها را متقبل شوند. درحالیکه خرج خرید شیرینی آجیل، میوه و ... برای دید و بازدیدهای نوروزی نسبت به گذشته تغییر کرده است که هزینه بالایی را دربرمی‌گیرد
امروزه با توجه به این مسائل مردم ترجیح می‌دهند هزینه‌ مهیا کردن مایحتاج پذیرایی از مهمانان نوروز را جایگزین سفرهای نوروزی کنند. یکی دیگر ازعوامل کاهش دید و بازدیدها را میتوان به:گسترش شهرها، ازدیاد جمعـیت، پراکندگی خانواده‌های سنتی، محدودیت‌های شغلی و نیز فرهنگ آپارتمان نشینی از عامل‌هایی است که دید و بازدیدهای نوروزی را کاهش داده است. بر اثر این دشواری‌ها و محدودیت‌های زمانی، بسیاری از خانواده‌هایی هم که به مسافرت نمی‌روند، برای دید و بازدیدهای نوروزی، از پـیش زمانی را معـین می‌کنند.

 امروزه دید و بازدید نوروزی کمرنگ می شود و رسم جدید مسافرت نوروزی پر رنگ می شود.  ودرزندگی هایمان رنگ بوی سفرهای نوروزی بسیار با شکوه تر از دید و بازدید های نوروزی شده است. بسیاری از شهروندان سپیدانی در ایام نوروز به مسافرت می روند و به خویشاوندان پیام می دهند، که در این ایام ما در مسافرت هستیم. یکی از مهترین دلایلی که برخی از مردم به مسافرت می روند به دلیل نبود فرصت دیگر برای مسافرت است. در حقیقت، بسیاری از کارمندان تنها در ایام عید می توانند به مسافرت بروند.

به نظر می رسد، سنت ارزشمندی که بسیاری از کشورهای دنیا بر آن غبطه می خورند، در حال رنگ باختن است. به همین سادگی این سنت بسیار ارزشمند در حال فراموشی یا جایگزین شدن با رسم نوین سفرهای نوروزی است.

در شرایط زندگی امروزی به سبب اقتصاد ضعیف، افزایش تجملات و افزایش ارتباطات مجازی (همچون تلگرام)، رفت و آمدهای خویشاوندی بسیار کمرنگ شده است و بسیاری از اقوام تنها در مجالس میهمانی و همین عید نوروز می توانند دیدار و گفتگو تازه کنند. بهتر است؛ این فرصت ها را ساده از دست ندهیم تا فرهنگ احترام به بزرگان و اقوام همواره حفظ شود.

در هر حال، امیدوارم، تمامی هموطنان چه عزیزانی که به مسافرت می روند و چه عزیزانی که برای احیای خویشاوندی در منزل می مانند، از این ایام فرخنده لذت ببرند


منبع: مارگون
نظرات بینندگان