کد خبر: ۱۰۷۹۹۵
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۰ - ۰۹ فروردين ۱۳۹۶
آماری که رهبر انقلاب از آن انتقاد کردند؛

اقتصاد مسکن در دولت یازدهم نصف شد! +نمودار

در دولت یازدهم، سال به سال از ارزش افزوده بخش مسکن کاسته شده است به طوری که در فصل پاییز ۱۳۹۵ ارزش افزوده این بخش به ۴۳۷ میلیارد تومان رسید که به نصف رکورد دولت دهم هم نمی رسد.
به گزارش شیرازه، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در سخنرانی اول سال ۱۳۹۶ در ترسیم وضعیت اقتصادی کشور به برخی آمارهای اقتصادی نگران‌کننده کشور اشاره کردند؛ آمارهایی که تاکنون مقامات دولت یازدهم هیچ اشاره‌ای به آن نکرده‌اند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در این باره گفتند: «برخی شاخص‌های اقتصادی کشور خوب و برخی منفی هستند؛ درحالی‌که شاخص تورم کاهش نشان می‌دهد اما شاخص بیکاری افزایش یافته است و درحالی‌که شاخص‌ها رشد اقتصادی را مثبت نشان می‌دهند اما رشد سرمایه‌گذاری منفی است و درحالی‌که در بخش نفت پیشرفت داشتیم در بخش‌هایی همچون معدن و مسکن، پس‌رفت داشته‌ایم.»

بخش مسکن از جمله بخش‌هایی است که رهبر معظم انقلاب اسلامی از پس‌رفت در آن انتقاد کردند.

با این حال، نگاهی به آمارهایی که خود دولت یازدهم منتشر کرده، نشان می‌دهد پس‌رفت در بخش مسکن در دولت حسن روحانی، فاجعه‌بار بوده است.

مطابق گزارش مرکز آمار، ارزش افزوده بخش مسکن در دولت روحانی به نصف رقم دولت احمدی‌نژاد رسیده است.

بخش مسکن به عنوان پیشران اقتصادی ایران، در دولت‌های نهم و دهم با اجرای پروژه مسکن مهر، رونق چشمگیری پیدا کرده بود و ارزش افزوده آن حتی به رکورد فصلی بالای ۱۰۰۰ میلیارد تومان در فصل زمستان ۱۳۹۰ یعنی در اوج تحریم‌ها هم رسیده بود.

اما در دولت یازدهم، سال به سال و فصل به فصل، از ارزش افزوده بخش مسکن کاسته شده است به طوری که طبق آخرین گزارش مرکز آمار،‌ در فصل پاییز ۱۳۹۵ ارزش افزوده این بخش به ۴۳۷ میلیارد تومان رسید که به نصف رکورد دولت دهم هم نمی‌رسد.

بخش مسکن به دلیل ارتباطات پسین   قوی با سایر بخش‌های اقتصادی به عنوان یکی از بخش‌های محرک رشد اقتصادی در کشور مطرح بوده و هرگونه تحرک تولید در این بخش زمینه‌ساز رشد تولید و اشتغال در سایر بخش‌های وابسته می‌شود.

دولت یازدهم در بسته‌های مختلف خروج از رکود، ادعا کرد که برای خروج مسکن از رکود برنامه‌های ویژه‌ای دارد؛ اما تاکنون بر اساس آمارهای دولتی، ‌این مهم رخ نداده است.

در مقایسه‌ای که در سال ۱۳۸۹ وزارت‌ مسکن بین بازار ساخت‌وساز –تولیدمسکن- با چند بخش تولیدی همچون صنعت‌ومعدن، کشاورزی، نفت‌وگاز و فعالیت‌های خدماتی انجام داد و توسط روزنامه دنیای اقتصاد منتشر شد، این بازار در صدر فعالیت‌های اقتصادی کشور به لحاظ «شغل‌آفرینی» و همچنین «قدرت تحریک سایر بخش‌ها» قرار گرفته است.

دفتر اقتصادی وزارت‌مسکن به دنبال رونق ساخت‌وسازهای مسکونی و همچنین طرح موضوع اشتغال در کشور، تحقیق جامعی درباره «سهم بخش‌های مختلف اقتصاد از اشتغالزایی» انجام داده است که نتایج آن نشان می‌دهد  بخش مسکن در مقایسه با ۱۰ بخش مهم اقتصادی، این قابلیت را دارد که با کمترین میزان سرمایه‌گذاری، بیشترین سهم را در ایجاد شغل داشته باشد. در بخش مسکن به ازای ۲۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری امکان اشتغال برای ۱۰۰ نفر به‌وجود می‌آید، اما برای همین میزان اشتغالزایی در بخش نفت‌وگاز و معدن به ۳۰۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری نیاز است که در بخش حمل‌ونقل و ارتباطات نیز این رقم حدود ۳۰ میلیارد ریال برآورد می‌شود.

نتایج بررسی‌هایی که از روی آمارهای بانک‌مرکزی درباره شاخص‌های تولید و سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف اقتصادی انجام شده حاکی از آن است که بخش مسکن نقش قابل توجهی در «مهار بیکاری» در کشور دارد.

لازم به یادآوری است فقط مسکن مهر برای بیش از یک میلیون نفر اشتغالزایی ایجاد کرده بود که با توقف این طرح در دولت یازدهم، این تعداد افراد بیکار شدند.

منبع: مشرق

نظرات بینندگان