کد خبر: ۱۰۸۰۰۷
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۳ - ۰۹ فروردين ۱۳۹۶

موزه مردم شناسی بومی محلی لپویی زرقان را بیشتر بشناسید

موزه مردم شناسی بومی محلی لپویی فرصتی برای رونق اقتصاد گردشگری و معرفی قدمت باستانی و میراث گذشتگان این منطقه است.
به گزارش شیرازه، کار جمع آوری اشیا و ابزارآلات این موزه در مدت ۲۰ سال انجام شده و در حال حاضر با دارابودن بسیاری از اسباب و اثاثیه و ابزار آلات قدیمی و تاریخی و نیز کشفیات باستان شناسی منطقه به موزه مردم شناسی این شهر تبدیل شده است.

در این موزه که در تاریخی ترین خانه برجای مانده این شهر راه اندازی شده ، ابزار آلات و ادوات دستی کشاورزی ،ترازوها و قپون های قدیمی شهر،سکه ها و ظروف قدیمی ، انواع قفل و کلید دست ساز، رادیو ها و تلویزیون های قدیمی سیاه و سفید و رنگی به نمایش گذاشته شده است.

اضافه شدن انواع سفالینه ها و وسایل کاووش شده به این مجموعه ،ارزش این مجموعه را در نشان دادن قدمت،اصلت و سنت های گذشته این شهر کوچک بسیار بیشتر کرده است.

در بین مستندات باستان شناسی این مجموعه وجود اسکلت ۶ هزار ساله شهر و انواع ظروف سفالی تولید شده با سفال قرمز که مختص همین شهراست نشان دهنده پیشینه تاریخی و باستانی لپویی است و  این آثار باستانی ، نشان دهنده آغاز دوره روستا نشینی است.

31-920x450


پیش از دوره لپویی که آغاز دوره روستا نشینی در این منطقه است دوره های موشکی،جاری و بکون بوده است که در این سه دوره بشر جنگل نشین بوده اند .

41-920x450

این موزه باعنوان موزه مردم شناسی لپویی به همت آقای بهادر جعفری و همسرش از اهالی این شهر ، راه اندازی شده و با مجوز میراث فرهنگی در حال حاضر بعنوان یک موزه بومی محلی و اقامتگاه بوم گردی در شهر لپویی قرار دارد.

منبع: زرقونیا


نظرات بینندگان