کد خبر: ۱۰۸۰۱۱
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۰ - ۰۹ فروردين ۱۳۹۶

آشنایی با دکتر غلامعلی آریا چهره ی ماندگار فسا

دکتر غلامعلی آریا از مفاخر نام آشنای شهر فساست که در این گزارش با وی آشنا می شویم.
به گزارش شیرازه، دکتر غلامعلی آریا در سال 1316 در شهر فسا به دنیا آمد. ایشان دارای مدرک دکتری رشته ادیان و عرفان از دانشکده الهیات دانشگاه تهران است.

وی هم اکنون عضو هیئت علمی و استاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهر ری و تهران شمال می باشد.

 نیای دکتر آریا در حدود دو قرن پیش در روستای خیرآباد فسا سکنی گزیده اند.خانواده مادری دکتر آریا نیز از روستای مجاور بنام کوشک قاضی بود.

خاطرات کودکی :

دوران کودکی غلامعلی آریا با جنگ جهانی دوم و نابسامانی های موجود مصادف بود ایشان از آن دوران چنین می گوید:" دوران کودکی من مصادف با جنگ جهانی دوم بود از این رو دولت مرکزی قدرتی چندانی برای تامین امنیت و بهداشت نداشت.

ناامنی، دزدی و بیماری لااقل در ناحیه فسا و مناطق فارس وجود داشت.

افزون بر این قحطی و ملخ خوراکی نیز مزید بر علت بود. بیشتر خانواده های روستای ما مهاجرت کردند و تنها چند خانواده نسبتاً متمکن باقی ماندند. این تعداد خانواده ها را اندک هم از دزدان گوناگون در امام نبودند. من خودم شاهد بودم که گروهی از دزدان از ده مجاور به خانه ما هجوم آوردند و شبانه از گاو و گوسفند و هرچه که بود به غارت بردند."

اوضاع اجتماعی و شرایط زندگی :

خانواده غلامعلی آریا علاوه بر کشاورزی به دامداری سنتی و عصاری نیز مشغول بودند پدر ایشان هم زمینهای مالکان غیر بومی را اجاره می‌کرد و به کشاورزی می‌پرداخت.

تحصیلات رسمی و حرفه ای :

غلامعلی آریا کلاس سوم ابتدایی را تا سوم متوسطه در دبیرستان ذوالقدر شهر فسا گذراند. سپس در شیراز وارد دانشسرای مقدماتی گردید. کارشناسی رشته حقوق را از دانشگاه تهران و کارشناسی ارشد و دکتری رشته ادیان وعرفان را از دانشکده الهیات دانشگاه تهران اخذ کرد.

او همچنین مدرک دبیری ادبیات را از دانشسرای عالی تهران دریافت کرده است.

خاطرات و وقایع تحصیل:

غلامعلی آریا از خاطرات دوران تحصیل خود چنین به یاد دارد: "مهمترین خاطرات من مربوط به دوران تحصیل در فسا می باشد که می بایست روزانه در هوای سرد و بارانی و بدون امکانات از روستا تا شهر حدود نیم فرسنگ صبح زود برویم و غروب برگردیم.معمولاً روزانه نان محلی را برای نهار می بردیم و گاهی هم شاگردان غیر بومی آن را از ما می دزدیدند."

فعالیتهای ضمن تحصیل :

فعالیت‌های حین تحصیل غلامعلی آریا به دو بخش تقسیم می‌شود. اولی در دوره دبیرستان بود که با تدریس خصوصی و یا کار در تابستانها سپری شد و دیگری تحصیل در دانشگاه بود که در حین تحصیل در مدارس تهران و مراکز تربیت معلم تدریس می‌کردند.

استادان و مربیان :

نخستین معلم غلامعلی آریا پیرزنی بود که در روستای خیر آباد به او خواندن قرآن و الفبای فارسی را آموخت. اساتید غلامعلی آریا در دانشکده حقوق، مرحوم دکتر حمید عنایت و در دانشکده الهیات در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری، دکتر فتح الله مجتبایی بود که در زندگی علمی وی نقش بسزایی داشته‌اند.

همسر و فرزندان :

غلامعلی آریا در سال 1340 با همسرش (بازنشسته آموزش و پرورش) ازدواج کرد که ماحصل این ازدواج 6 فرزند می باشد که هر شش فرزند بوی دارای تحصیلات عالیه می باشند.
مشاغل و سمتهای مورد تصدی :
مشاغل و سمتهای اداری غلامعلی آریا به قرار زیر است:

مدیر دبستانهای روستای بیضای فارس، نماینده فرهنگ (آموزش و پرورش) دبستانها کام فیروز و ابرح و رامجرد فارس از سال 1337-1342،مدیر گروه ادیان و عرفان دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهر ری، رئیس دانشکده تربیت معلم همان واحد، معاون آموزش واحد شهر ری از سال 1381 تاکنون، رئیس دانشکده معارف اسلامی (خواهران) دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، مدیر گروه کارشناسی ارشد ادیان و عرفان دانشکده معارف اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال. مدیر مسئول هفته نامه الهیات

فعالیتهای آموزشی :

سوابق تدریس غلامعلی آریا به ترتیب زیر است: مدیر و آموزگار نواحی اطراف شیراز از سال 1337، از سال 1343-1345 آموزگار دبستانهای شیراز، از سال 1346 آموزگار دبستانهای شهر تهران، از سال 1350 دبیر دبیرستانهای شهر تهران (تدریس ریاضی)، از سال 1353 مربی مراکز تربیت معلم (تدریس ادبیات و معارف اسلامی)، پس از انقلاب فرهنگی تدریس در دانشگاههای شهید بهشتی، تربیت معلم، دانشگاه تهران و سرانجام از سال 1364 به بعد ضمن تدریس در دانشگاههای مذکور در دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهر ری (با درجه استادی) به عنوان معاون اموزشی مشغول به فعالیت میباشند.

او همچنین مسئولیت دانشکده الهیات دانشگاه تهران شمال را هم بر عهده دارد و دروس ادیان و تاریخ تصوف و متون عرفان را تدریس می کند.

مراکزی که فرد از بانیان آن به شمار می آید :

غلامعلی آریا در تاسیس دبستانهای نوبنیاد جعفر آباد بیضا و درودزن ابرج سهم بسزایی داشتند. ایشان در دوران اشتغال در دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهر ری دوره های کارشناسی و کارشناسی ارشد ادیان و عرفان را به راه انداخت.

دکتر آریا همچنین بانی همین رشته (ادیان و عرفان) در دانشگاه آزاد اسلامی  واحد تهران شمال می باشد. سایر فعالیتها و برنامه های روزمره :

غلامعلی آریا در کنار تدریس با دایره المعارف بزرگ اسلامی در تالیف مقاله های عرفانی همکاری داشته است. او همچنین در فرهنگستان زبان و ادب فارسی در بخش شبه قاره بطوره پاره وقت به فعالیت می پردازد.

جوائز و نشانها :

غلامعلی آریا چندین مورد لوح تقدیر به خاطر انتخاب او بعنوان استاد نمونه دریافت کرده است.

 آثار :

1 ‌آشنایی با تاریخ ادیان ویژگی اثر : پدیدآورنده: غلامعلی آریا ناشر: پایا - 1382

2 برگزیده متون عرفان فارسی ویژگی اثر : تهران- 1380

3 تاریخ فرق اسلامی و مذاهب کلامی ویژگی اثر : پدیدآورنده: غلامعلی آریا ناشر: پایا - 1382

4 جغرافیای تاریخی ،حافظ ابرو(تصحیح و تعلیق بخش سرزمین فارسی ) ویژگی اثر : زیر چاپ

5 سلک السلوک ویژگی اثر : پدیدآورنده: غلامعلی آریا، ضیاء الدین نخشبی ناشر: زوار - 1382

6 شیخ روزبهان فسایی ویژگی اثر : انتشارات روزبهان1363

7 طریقه چشتیه هند و پاکستان ویژگی اثر : پدیدآورنده: غلامعلی آریا ناشر: زوار - 1383

8 طوطی نامه ویژگی اثر : پدید آورنده گان : ضیاء بخشی ،منوچهری و دکتر مجتبایی ،غلامعلی آریا-1372

9 فارسی (2) دوره تکمیلی ویژگی اثر : پدیدآورنده: غلامعلی آریا، بشیر خزامی پور، علی النقی بافنده، رضا خوشنویسان، مصطفی سالاری (خطاط) ناشر: سازمان نهضت سوادآموزی - 16 مهر

10 کلیاتی در مبانی عرفان و تصوف، مطابق سرفصلهای کارشناسی ادبیات و گرایش دبیری رشته الهیات ویژگی اثر : پدیدآورنده: غلامعلی آریا ناشر: پایا - 1382

11 متون روضه العقول (مرزبان نامه کهن) ویژگی اثر : تصحیح-با همکاری دکتر مجتبایی _خوارزمی زیر چاپ





نظرات بینندگان