کد خبر: ۱۰۸۰۲۵
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۹ - ۱۰ فروردين ۱۳۹۶
خاطره‌گویی «احمد ابوالقاسمی» از كشف یك حافظ كل قرآن

پیرمردی كه خودش هم نمی‌دانست حافظ قرآن است

احمد ابوالقاسمی، یكی از اساتید و پیشكسوتان عرصه قرآن كریم كشورمان خاطره‌ای از تلاوت در یكی از محافل انس با قرآن كریم در كشورمان دارد كه در این مراسم به زعم خودش یك حافظ كل قرآن كریم را كشف كرده است؛ پیرمردی كه بعد از ۶۰ سال نمی‌دانست حافظ كل قرآن كریم است.
به گزارش شیرازه، هر انسانی در طول زندگی خویش دارای خاطرات شیرین و به یاد ماندنی فراوانی است و این مسئله به خصوص برای كسانی كه پله‌های موفقیت را طی كرده و در عرصه‌های ملی و بین‌المللی خوش درخشیده‌اند، بسیار بیشتر است.

استاد احمد ابوالقاسمی، قاری بین‌المللی قرآن و از اساتید و پیشكسوتان عرصه قرآن كریم كشورمان، یكی از افرادی است كه در طی ۳۵ سال فعالیت در این عرصه و سفر به ۳۴ كشور دنیا، دارای خاطرات به یاد ماندنی فراوانی است.

ابوالقاسمی یكی از قاریانی است كه در محافل تلاوتش به خاطره‌گویی می‌پردازد تا از هر كدام از آنان درسی را برای عموم مردم و به خصوص نسل جوان بیان كند.

یكی از جذاب‌ترین خاطرات این قاری بین‌المللی مربوط به یك پیرمرد حافظ كل قرآن كریم كشورمان است كه تا قبل از آشنایی با استاد ابوالقاسمی، حتی خودش هم اطلاع نداشت كه حافظ كل قرآن كریم است. در ادامه این گزارش پای سخنان استاد ابوالقاسمی در بازگویی این خاطره جذاب می‌نشینیم.

«تقریباً سال‌های ۷۳ یا ۷۴ بود كه برای تلاوت در یك محفل انس با قرآن در یكی از مساجد حضور یافتم و قبل از تلاوت من، حافظان قرآن كریم در حال اجرای برنامه خود بودند. در این حین پیرمردی كنار من نشست و از من پرسید كه اینجا چه خبر است و چرا امشب مسجد شلوغ است؟ و من نیز به او پاسخ دادم كه محفل انس با قرآن است؛ باز هم پیرمرد پرسید این یعنی چه؟

با سئوال این پیرمرد یادم به طنزی آمد كه در آن سرهنگی سوار بر اتوبوس شد و پیرمردی كنار او نشست و از او پرسید گروهبان است، اما سرهنگ كه گمان می‌كرد پیرمرد باز هم با سئوالات بیهوده‌ وقتش را خواهد گرفت، پاسخ داد آری تا دیگر سئوالی نپرسد و سرش را برگرداند اما پیرمرد به او گفت پس چرا لباس سرهنگ‌ها را به تن داری.

من نیز در این لحظه با خود گفتم وقتی كه شخصی نمی‌داند محفل انس با قرآن چیست پس برای چه برای او توضیح دهم؛ اما با این حال پاسخ دادم كه اینان حافظان كل قرآن كریم هستند كه به اجرای برنامه پرداخته‌اند؛ پیرمرد باز هم پرسید: خب هنرشان چیست؟ و من پاسخ دادم: قرآن را از حفظ می‌خوانند، پیرمرد گفت: این را كه می‌دانم. گفتم: به نظر شما قرآن از حفظ خواندن هنر نیست؟ گفت: این را كه من هم بلدم.

با گفتن این جمله پیرمرد از او خواستم كه اگر بلد است، بخواند و او هم آیه مدنظر مرا تلاوت كرد. سئوال بعدی را پرسیدم و او گفت: این هم بلدم و آن را خواند. باز هم آیات دیگر را از قسمت‌های مختلف قرآن كریم پرسیدم و دیدم او همه آن‌ها را می‌خواند.

از او پرسیدم: شما چه كار كردید كه حافظ كل قرآن كریم هستید. گفت: نه من اصلاً قرآن را از حفظ نكردم. در این لحظه تعجب من بیشتر شد و از او خواستم درباره زندگیش برایم بگوید تا بدانم چگونه به این مرحله رسیده است و او نیز برایم تعریف كرد. در ادامه از او خواستم تا برای اجرای برنامه به روی سن برود اما قبول نكرد، لذا از او خواهش كردم كه حتماً این كار را بكند.

این محفل نورانی در مسجد یكی از مناطق مسكونی نیروی هوایی ارتش برگزار شده بود كه در آن فرمانده نیروی هوایی ارتش و همچنین یكی دیگر از قاریان كشورمان هم حضور داشتند و آنان نیز شاهد این خاطره هستند. به آنان گفتم كه من یك حافظ كل قرآن كریم كشف كردم و این پیرمرد نمی‌داند كه حافظ كل قرآن كریم است لذا از آنان خواستم تا اجازه دهند او را برای اجرای برنامه به بالای سن ببرم.

پیرمرد خاطره ما، به بالای سن رفت و اكثر قریب به اتفاق سئوالاتی كه از او پرسیدیم را به درستی پاسخ داد و سپس به بیان شرح زندگی خود پرداخت و گفت: من از دوران كودكی و از زمانی كه اقامه نماز به من واجب شد، هر روز، به مدت ۱۵ دقیقه بعد از نماز صبح قرآن تلاوت می‌كردم و این عادت من هیچگاه ترك نشد و اكنون ۶۰ سال است كه قرآن می‌خوانم.

این پیرمرد به مدت ۶۰ سال یعنی ۲۲ هزار روز و هر روز ۱۵ دقیقه یعنی ۶ هزار ساعت قرآن كریم را تلاوت كرده است و كسی كه ۶ هزار ساعت قرآن بخواند مشخص است كه حافظ كل قرآن كریم می‌شود بنابراین حفظ كل این آقا، معجزه نبود اما بسیار جذاب و دیدنی بود و آنقدر این مسئله برای فرمانده نیروی هوایی ارتش جذاب آمد كه به او جایزه‌ای نیز اعطا كرد.

كسی كه در طول زندگی خویش روزی ۱۵ دقیقه قرآن بخواند، حافظ كل قرآن كریم می‌شود، كسی كه ۵ دقیقه قرآن بخواند، حافظ ۱۰ جزء، كسی كه ۲ دقیقه قرآن تلاوت كند، حافظ ۴ جزء و كسی كه روزانه تنها ۳۰ ثانیه قرآن كریم را بخواند حافظ یك جزء قرآن می‌شود».

منبع: ایکنا

نظرات بینندگان