کد خبر: ۱۰۸۰۲۶
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۶ - ۱۰ فروردين ۱۳۹۶

لیلةالرغائب؛ شبی كه آرزوها از قلب‌ها به زبان‌ها جاری می‌شود/ طنین نوای نیایشگران در چلچراغ شیراز

لیلةالرغائب یا شب آرزوها، نخستین شب جمعه ماه رجب است كه در آن مسلمانان با تضرع و خشوع و با هزاران امید و آرزو، دست به درگاه الهی برمی‌دارند و آرزو‌های خود را از قلب‌ها بر زبان‌ها جاری می‌سازند، باشد كه حق تعالی، نجوای آنان را شنیده و عنایت خویش را شامل حال بندگانش كند.
به گزارش شیرازه، دین كامل و جامع اسلام، دینی است كه برای تمام لحظات و دقایق زندگی انسان‌ها جهت دستیابی به سعادت و كامل برنامه‌ریزی دقیقی دارد و برای هر فصل از زندگی بشر، برنامه‌های مدون و منظمی را پیش‌بینی كرده است كه انسان جویای كمال می‌تواند از این برنامه‌ها استفاده كند.

این برنامه‌ریزی دقیق و كامل برای تمام لحظات زندگی بشر، لازمه جامعیت این دین آسمانی است چرا كه هر كدام از اعمال و احكام‌های مطرح شده، راهی را برای دستیابی به كمال برای پیروان طریق هدایت نشان می‌دهد و بدون شك این مسئله به تمام ایام سال اختصاص دارد.

رجب، ماهی است كه در اسلام از آن به عنوان ماه خدا یاد می‌كنند، زیرا در این ماه درب‌های رحمت الهی به روی تمام بندگان گشوده شده و هر كس به وسع و ظرف خویش این خوان الهی بهره‌مند می‌شود اما این ماه خود دارای مناسبت‌ها و ایام منحصر به فردی است كه مایه تداوم شریعت می‌شود.

یكی از این مناسبت‌ها لیلةالرغائب یا شب آرزوها، نخستین شب جمعه ماه رجب است كه در آن مسلمانان با تضرع و خشوع و با هزاران امید و آرزو، دست به درگاه الهی برمی‌دارند و آرزو‌های خود را از قلب‌ها بر زبان‌ها جاری می‌سازند، باشد كه حق تعالی، نجوای آنان را شنیده و عنایت خویش را شامل حال بندگانش كند.

در طول تاریخ اسلام، لیلةالرغائب در سراسر جهان اسلام گرامی داشته می شود چراكه به باور مسلمانان در این شب فرشتگان بر زمین نزول می‌کنند تا رحمت الهی را به جامعه بشری عرضه كنند.

در سومین حرم اهل بیت(ع) در ایران اسلامی و همچنین استان فارس نیز همچون تمام نقاط مسلمان‌نشین دنیا این شب با ارزش و به یادماندنی با اجرای برنامه‌های مختلف نظیر قرائت دعای كمیل گرامی داشته می‌شود.

در چلچراغ شیراز، حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) این مراسم معنوی از بعد از نماز مغرب و عشاء با اقامه نماز لیلةالرغائب آغاز شده و با قرائت دعای كمیل توسط كاظم محمدی، رئیس كانون مداحان استان فارس از ساعت ۲۳ اه روز پنج‌شنبه، ۱۰ فروردین‌تا یك بامداد ادامه خواهد یافت.

همچنین چنین مراسمی در تمام بقاع متبركه شاخص شهر شیراز و استان فارس نظیر حرم مطهر حضرت سیدعلاءالدین حسین(ع) و حضرت علی‌بن حمزه(ع) شیراز، امامزاده عبدالرحمن(ع) اقلید، امامزاده پیر كهنویه خنج و غیره برگزار می‌شوند.

از جمله اعمالی كه برای این شب بی‌نظیر ذكر شده است، گرفتن روزه و اقامه ۱۲ ركعت نماز میان نماز مغرب و عشاء است بدین صورت كه هر دو ركعت به یك سلام ختم می‌شود و در هر ركعت یك مرتبه سوره حمد، سه مرتبه سوره قدر، دوازده مرتبه سوره توحید خوانده شود ‍و چون دوازده ركعت به اتمام رسید، هفتاد بار ذكر «اللهم صل علی محمد النبی الامی و علی آله» گفته شود و پس از آن در سجده هفتاد بار ذكر «سُبُّوحٌ قُدُّوسٌ رَبُّ الْمَلائِكَةِ وَ الرُّوحِ» گفته شو و بعد از سر برداشتن از سجده، هفتاد بار ذكر «رَبِّ اغْفِرْ وَ ارْحَمْ وَ تَجَاوَزْ عَمَّا تَعْلَمُ إِنَّكَ أَنْتَ الْعَلِی الْأَعْظَم» گفته شود.

منبع: ایکنا

نظرات بینندگان