کد خبر: ۱۰۸۰۸۵
تاریخ انتشار: ۲۰:۳۵ - ۱۳ فروردين ۱۳۹۶

ماهی های سفره هفت سین را دررودخانه رها نکنید

به گفته کارشناسان رها سازی ماهی قرمز در رودخانه ها باعث مشکل در اکوسیستم می شود و حتی می توانند باعث مرگ و میر ماهیان دیگر شوند، در حالی که بهترین راه رهاسازی آنها به حوض پارک ها است.
به گزارش شیرازه، برخی از مردم، لاک پشت و یا ماهی هایی که برای سفره هفت سین خود خریداری می کنند، در پایان تعطیلات نوروزی به دلیل اینکه شرایط نگهداری طولانی مدت از آنها را ندارند، آنها را به رودخانه ها می اندازند، اما متأسفانه باید این نکته را متذکر شد، که رهاسازی ماهیان زینتی به رودخانه ها می تواند اکوسیستم را برهم زند و خطری برای ذخایر ژنتیکی ایجاد کند.

در روزهای آخر سال وقتی خیابان‌ها را به بهانه خرید بالا و پایین می‌کردیم چشم هایمان به ظرف های شیشه ای کوچک و آکواریوم‌هایی می‌افتاد که از ماهی‌های ریز و درشت قرمز پرشده‌ بودند.

ماهی‌هایی که دهان‌هایشان را روی آب قرار داده‌ بودند تا شاید بتوانند چند روزی بیشتر زنده بمانند، البته اگر خوب نگاه می کردی حتما چشمت به ماهی‌هایی می‌خورد که افقی روی آب دراز کشیده و عمرشان به تکان دادن باله‌ها در تنگ سفره عید نرسید.

این ماهی‌های بخت برگشته به دور از چشم مشتری‌ها راهی جوی آب شدند و جوری محو شدند که انگار نه انگار قرار بود بخشی از سفره نوروز را کامل کنند.

هر سال، از ده روز مانده به عید، بازار خرید فروش ماهی قرمز داغ می‌شود، بازاری که درست بعد از شلیک توپ سال نو به گونه‌ای فروکش می‌کند که ماهی‌فروش‌ها را حتی به فروختن فله‌ای ماهی‌ها وادار می‌کند.

هرچند ماهی‌های قرمز جزء ماهیان زینتی هستند ولی به جز ایام نزدیک به سال نو کمتر ماهی‌فروشی‌ای را می‌بینیم که ماهی قرمز داشته باشد، ماهی قرمز در سفره عید نماد "جنب و جوش" است، نمادی که گاه عمرش به پایان عید هم نمی‌رسد.

بعد از گذشت، چند روز از سال تحویل شاهد این هستیم که عده ای از مردم ماهی قرمز های شب عید را در پلاستیکی گذاشته اند و دور از چشم دیگران؛ ماهی های بخت برگشته را در حوضچه برخی از مساجد یا رودخانه ویا جوب های اب می ریزند تا ادامه زندگیشان را در این مجموعه ها سپری کنند یا هم غذای گربه ها شوند. عده ای هم  آب این ماهی ها را  اینقدر دیر به دیر عوض می کنند تا ماهی ها بمیرن، به هر حال آیا ریختن ماهی قرمز در رودخانه ها و سد ها کار درستی هست یا نه.

در هر حال، طی سال های اخیر هر ساله در اسفند ماه تا اوایل فروردین تعداد زیادی ماهی قرمز خریداری شده، بر سر سفره های هفت سین قرار می گیرند، اما همین ماهی زیبا خطراتی را به همراه دارد که بسیاری از خانواده های ایرانی نسبت به آن اطلاعی ندارند.

بعضی از مردم جز آن دسته افرادی هستند که ماهی قرمز را فقط برای تعطیلات نوروز و سفره هفت سین خریداری می کنند و روزهای آخر تعطیلات و یا آخرین روز تعطیلات، یعنی 13 فروردین هنگامی که برای تفریح به طبیعت می روند، ماهی قرمز خود را همراه برده و به رودخانه ها می اندازند، در حالیکه به گفته کارشناسان رها سازی ماهی قرمز در رودخانه ها باعث مشکل در اکوسیستم می شود و حتی می توانند باعث مرگ و میر ماهیان دیگر شوند، در حالی که بهترین راه رهاسازی آنها به حوض پارک ها است.

منبع: مارگون

نظرات بینندگان