کد خبر: ۱۰۸۰۸۸
تاریخ انتشار: ۲۰:۴۱ - ۱۳ فروردين ۱۳۹۶

فصل بهار فصل تفکر

نسیم جان‌فزای بهاری همچون نفخه‌ای الهی، در تن سرد و بی‌جان طبیعت جان دوباره‌ای می‌دمد و سپهر سخاوتمند، شاباش گونه بر دامن دشت‌ها رگبار می‌ریزد.
به گزارش شیرازه، فصل بهار و زنده شدن طبیعت در آیات قرآنی و روایات اسلامی آیت و نشانه ای برای اهل تفکر و تدبر است. 


عالم طبیعت و همه زیبایی‌هایش جلوه‌ای از حکمت و قدرت خداوند است؛ تامل پیرامون جهان آفرینش، نظم و تدبیر دقیق هستی و چگونگی پیدایش فصل‌ها آدمی را به  آفریننده حکیم و توانا هدایت می‌کند.

در این میان پیدایش منظم فصل‌ها، آمدن بهار از پی زمستان و... از زیباترین و ملموس‌ترین نشانه‌های قدرت الهی است؛ نسیم جان‌فزای بهاری همچون نفخه‌ای الهی، در تن سرد و بی‌جان طبیعت جان دوباره‌ای می‌دمد و سپهر سخاوتمند، شاباش گونه بر دامن دشت‌ها رگبار می‌ریزد و درختان و گیاهان به تولدی دگربار فراخوانده می‌شوند و بهار دامن‌کشان از راه می‌رسد.

در دستگاه هستی وقتی با چشمانی باز می‌نگری گویی جهان آفرینش چون کتابی گشوده این پیام را دارد که «چمن آرای فلک را چمن آرایی هست.»

مشاهده دگرگونی فصل‌ها و زندگی دوباره طبیعت درسی بزرگ و سودمند برای ما انسان‌ها است تا بهار و خزان عمر خویش و را به یاد آوریم و به خویشتن و زندگی دوباره خود بیندیشیم .

خداوند فصل بهار را فصل تدبر و تفکر در رستاخیز و قیامت دانسته و فرموده است:

وَاللَّهُ الَّذِی أَرْسَلَ الرِّیَاحَ ... فَأَحْیَیْنَا بِهِ الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا کَذَلِکَ النُّشُورُ (فاطر: 9)

«و خداست آن که بادها را فرستاد و ابرها را برانگیخت تا به واسطه آن زمین را بعد از آن که ]در زمستان[ مرده بود ] در بهار [ زنده کند و برانگیخته شدن مردگان نیز اینگونه است.»

 

 بهار و عبرت آموزی از آن در ادبیات ما نیز مورد توجه بوده است:

نوبهار است در آن کوش که خوش دل باشی

که بسی گل بدمد باز و تو در گل باشی

در چمن هر ورقی دفتر حالی دگر است

حیف باشد که زکار همه غافل باشی
(حافظ)


اینک همزمانی رویش گل‌های طبیعت با تولد ریحانه و گل پیامبر، بزرگ بانوی هستی حضرت زهرا سلام الله علیها  را به فال نیک گرفته و سالی پر ازبرکت و زیبایی توام با آرامش و تندرستی  برای همه شما آرزو‌مندیم.

 

منبع: بام فارس

نظرات بینندگان