کد خبر: ۱۰۸۰۹۰
تاریخ انتشار: ۲۰:۴۵ - ۱۳ فروردين ۱۳۹۶
مروری بر بیانات مهم آیت الله دژکام در خصوص انتخابات شوراها؛

آیا جهرم همچون زمان انقلاب در جهت پیشبرد اهداف انقلاب و توسعه کشور قدم برمی دارد؟

امام جمعه جهرم گفت: کسی که قرار است در جایگاه شورای شهر حاضر شود باید در حدی باشد که بتواند بر عملکرد استاندار نظارت داشته باشد و نیازهای شهر را تامین کند.
به گزارش شیرازه، اگر کمی از حال و هوای سال نو و تعطیلات و سفرهای نوروزی فاصله بگیریم به وضوح می بینیم که فضای جامعه با پایان نام نویسی متقاضیان شرکت در پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا رنگ و بوی انتخاباتی شدن به خود گرفته است .

همه نظام‌های سیاسی که خواستگاه آنان مردم سالاری است، دغدغه مشارکت شهروندان در فرایندهای سیاسی به عنوان بازیگران موثر این فضا را دارند. دموکراسی و مشارکت مردمی نیز رویکردهای متعددی دارد لیکن انتخابات بارزترین جلوه آن است و بنا به زمینه‌های سیاسی هر کشور، شاخصی از مشروعیت آن کشور میتواند باشد. توجه به فزونی نقش شگفتی‌ساز انتخابات در  سرنوشت اکثر کشورهای رو به توسعه، اهمیت بررسی و تحلیل رفتار انتخاباتی در کشور ما نیز مضاعف شده است.

در اصل پنجاه و ششم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران چنین آمده است:

«حاکمیت مطلق بر جهان و انسان از آن خداست، و هم او انسان را بر سرنوشت اجتماعی حاکم ساخته است . هیچ کس نمی تواند این حق الهی را از انسان سلب کند یا در خدمت منافع فرد یا گروهی خاص قرار دهد و ملت این حق خدادادی را از طرقی که در اصول بعد می آید اعمال می کند .»

همه مردم در سرنوشت جامعه خویش مسؤول هستند و هیچ عذر و بهانه ای از کسی پذیرفته نیست که نسبت به سرنوشت اداره امور جامعه اسلامی بی تفاوت باشد و بی تفاوت بودن و کناره گیری نسبت به سرنوشت اداره امور جامعه از گناهان کبیره محسوب می شود . پس همه مردم باید خود را دخیل و سهیم در اداره امور جامعه بدانند و هر کس به هر اندازه ای که توان دارد نسبت به سرنوشت جامعه اسلامی تلاش نماید و حضور تک تک مردم در صحنه های سیاسی و اجتماعی جامعه اسلامی به عنوان یک وظیفه شرعی، عقلی و سیاسی می باشد . و مطمئن باشیم که حضور گسترده مردم در صحنه های مختلف، دشمن را ناامید و انقلاب را بیمه می کند .

با توجه به این اصل کلی که مسؤولیت ها باید در دست صالح ترین افراد باشد مردم نباید بی توجه از کنار این مساله بگذرند بلکه وظیفه دارند از روی آگاهی و شناخت کامل شایسته ترین فرد را انتخاب کنند .

'شوراهای اسلامی شهر' و 'شهرداری' به‌عنوان دو بازوی نظارتی و اجرایی نظام مدیریت شهری، نقش مؤثر و اساسی در روند اداره شهر ایفاد می‌کنند. با توجه به این‌که شوراهای اسلامی شهر کارآمدترین ابزار حکومت محلی برای مدیریت شهری و در راستای نهادینه شدن مشارکت مردم در ساختارهای تصمیم‌گیری محلی هستند توسعه نقش آنها در امور مدیریت شهری و شهرداری، ضرورت غیر قابل انکاری دارد.

آیت الله لطف الله دژکام امام جمعه شهر جهرم هم در خطبه های نماز جمعه و نیز در آخرین جلسه شورای اداری شهرستان بیانات صریح و شفافی درخصوص نقش و جایگاه شورای های اسلامی در پیشرفت و توسعه ی شهری داشت .

وی با تاکید بر اینکه شورای شهر از منظر قانون یک نهاد دولتی محسوب نمی شود به اصل 110 قانون اساسی اشاره کرد و یادآور شد : از جمله مسائلی که شوراها می‌توانند در آن نقش داشته باشند نظارت بر اجرای طرح‌ها و پروژه‌های عمرانی، بهداشتی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی ، آموزشی و سایر موارد  و سرعت بخشیدن اجرای این پروژه‌هاست .

آیت الله دژکام ضمن اشاره به اینکه در تمامی حوزه های یادشده ، شورای شهر باید ایفای نقش کند خاطرنشان شد : تنها چیزی که بعد از شنیدن نام شورای شهر در ذهن تداعی می شود آسفالت کردن کوچه و خیابان ها و یا تفکیک زمین و مسائل این چنینی است که باید این ذهنیت در تفکر عمومی جامعه تغییر و ارتقا پیدا کند .

امام جمعه ی جهرم متذکر شد : اگر بناست جهرم به عنوان یکی از شهرهای مهم و بزرگ استان فارس نقش خودش را در آینده ی استان و کشور مثل سابق ادامه دهد باید تنزلی که در جایگاه شورای شهر ایجاد شده است مرتفع شود .

وی با طرح این پرسش که " آیا همچون زمان انقلاب ، شهرستان جهرم در جهت پیشبرد اهداف انقلاب و توسعه ی کشور قدم برمی دارد ؟" بیان داشت : شورا می تواند تغییری در این جهت که جهرم بازهم در کشور نقش آفرینی کند را ایجاد نماید .

دژکام با اشاره به اینکه نظارت بر کار مسؤولان شهر و استان از دیگر وظایف شوراهاست اظهارکرد :کسی که قرار است در جایگاه شورای شهر حاضر شود باید در حدی باشد که بتواند بر عملکرد استاندار نظارت داشته باشد و نیازهای شهر را تامین کند .

امام جمعه جهرم با اشاره به اینکه شهرستان جهرم در عرصه‌ی سیاست و نظام جمهوری اسلامی یک از شهرهای مهم است و جزء ۱۲شهری بوده که در زمان انقلاب مردم آن قیام کردند و در آن حکومت نظامی اعلام شد، گفت: مردم با این ذهنیت که جهرم در بین شهرهای ایران سوابقی دارد، توقع کار و خدمت دارند. 

وی خواستار شکل‌دهی سرفصل‌ها و عوامل تأثیرگذار در توسعه شهرستان شد و ابراز داشت: یکی از جنبه‌های توسعه‌ی شهرستان این است که مدیران توانمندی ویژه داشته باشند.

آیت الله دژکام ضمن توضیح این نکته که راجع به افراد اظهارنظر نمی‌کنم، اما چارچوب را بیان می‌کنم، افزود: از همه می‌خواهم در این راستا فرهنگ‌سازی کرده و رفاقت‌بازی در کاندیدشدن نباشد، اگر افرادی وارد شورا شوند که شهر را بزرگ کنند، همه‌ی مردم سود می‌برند.

منبع: پسین جهرم

نظرات بینندگان