کد خبر: ۱۰۸۰۹۴
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۵ - ۱۴ فروردين ۱۳۹۶
رکوردداراهدای خون:

خود را دربرابر بیماری ها با اهدای خون مصون کنید

پیشکسوت سلامت وسلطان اهدای خون جهان وکشور دکتر سید محمد حسن شیخ الاسلامی معتقد است: فرد با اهدای خون سلامتی‌ و طول عمرش را تضمین و شادابی خود را حفظ می‌کند.
به گزارش شیرازه،  یک  پیشکسوت سلامت در دیدار نوروزی با رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز و مدیرکل انتقال خون استان فارس در شیراز افزود: از فواید اهدای خون مستمر این است که فرد با انجام این عمل تمامی سکته‌های قلبی، مغزی، مشکلات ریوی، مشکلات عروقی، بالا بودن اسید اوریک، قند و همگی را پشت سر می‌گذارد.
دکترای پزشکی عمومی و فوق تخصص انتقال خون گفت: من سازمان انتقال خون را خانه دوم خود می‌دانم، فرهنگ اهدای خون به عنوان یک کار خیر و یک عمل نیک اندیشانه باید در جامعه ترویج شود، طول عمر و شادابی و سرحالی اهداکننده مستمر در واقع از جمله فواید اهدای خون است.
رکوردار اهدای خون جهان اضافه کرد : جنبه الهی، انسانی و قرآنی اهدای خون برای من بسیار مهم است و این موضوع همیشه برای من هدف بوده است ، هدف من از اهدای خون نجات جان انسان هایی است که از مرگ نجات می‌یابند و می دانم اجر من و پاداش من دعای همین بیماران است که نزد خداوند هم محفوظ است.
دکتر سید محمد حسن شیخ الاسلامی دکترای پزشکی عمومی و فوق تخصص انتقال خون است و مدت دوسال است که بنا به توصیه تیم پزشکی متخصص به دلیل کهولت سن از اهدای خون محروم شده است و این روزها دلتنگ اهدای خون است .
وی به طور متوسط حدود 200 بار و هر بار 500 سی سی خون اهدا کرده است که حاصل آن اهدای یکصد لیتر خون در دوران عمر 82 ساله است و از این نظر رکورددار اهدای خون در کتاب رکوردهای گینس است.
این استاد پاتولوژی و آسیب شناسی علاوه بر این از نظر فاصله بین خون دهی به فاصله 16 ماه و هر ماه یک بار نیز دارای رکورد است چرا که متوسط فاصله بین هرنوبت سه ماه است.
شیخ الاسلامی همچنین به عنوان کهن سال ترین فرد اهدای کننده خون درسن هشتاد سالگی نیز رکورددار است چرا که در این زمینه حداکثر سن مجاز 65 سالگی است.
در این دیدار رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز اهدای خون را فضیلتی بی بدیل در نجان جان انسان ها دانست و اظهار داشت : توسعه و ترویج اهدای خون نیز از جمله فعالیت های موثر در توسعه سلامت است این موضوع نیاز به فرهنگ سازی دارد و همگان باید با احساس مسوولیت در مقابل نیازمندان به خون به اهدای مقداری از خون خود مبادرت ورزند .
دکتر محمد هادی ایمانیه افزود: کاری که اهدا کننده خون انجام می دهد ترویج معارف است ، ترویج معارف از جمله آموزه های معنوی ماست و اهدای خون به عنوان یک عمل خداپسندانه همواره مورد تحسین جامعه بوده است .
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز همچنین با تکریم عمل سلطان اهدای خون جهان دکتر شیخ الاسلامی در اهدای بیشترین میزان خون گفت : اهدای خون در رده سنی خاصی از سوی متخصصان توصیه شده است اما کار دکتر شیخ الاسلامی از جنبه های مختلف حائز اهمیت است ، از جمله این جنبه ها این است که هر گاه بخشی ازجامعه به خون نیاز داشت و هر گاه نیازبه اجرای طرح های مهم و خاص برای هدایت جامعه به سمت اهدای خون بوده است ، دکتر شیخ الاسلامی در این عرصه پیشقدم بوده است .
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز همچنین بر لزوم الگو گیری جوانان از اعمال خداپسندانه و نیک اندیشانه اهدای خون تاکید کرد و گفت : جوانان و نوجوانان باید از این سنت حسنه الگوگیری کنند ، اهدای خون فواید زیادی برای تثبیت سلامت اهدا کننده دارد و ترویج این معارف میتواند به سلامت بیشتر در جامعه ما بیانجامد .
ایمانیه با بیان اینکه روند ابتلای جامعه به بیماری ها غیر واگیر رو به افزایش است گفت : افزیش دیابت و چاقی و تغییر سبک زندگی و همچنین افزایش بیماری های قلبی و عروق و بیماری های متابولیک نوع بیماری ها را در جامعه ما تغییر داده است ، این تغییرات می طلبد ما با تغییر سبک زندگی خود به سمت زندگی سالمتر حرکت کنیم، اهدای خون نیز از جمله مواردی است که سبک زندگی سالم را در جامعه ترویج میکند .
دکتر کریمی مدیر کل انتقال خون استان فارس نیز در این دیدار با تجلیل از دکتر شیخ الاسلامی رکوردار اهدای خون اظهار داشت:در شرایطی که میزان اهدای خون کاهش می یابد و تامین خون و فرآورده های آن با مشکل مواجه می شود الگوگیری جوانان از پیشکسوتان این عرصه می تواند یاریگر بیشتر ما در دریافت گروه های مختلف خونی باشد .
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان