کد خبر: ۱۰۸۱۰۹
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۱ - ۱۴ فروردين ۱۳۹۶
وزیر کشور ترکیه:

هنوز حدود 50 هزار نفر به بهانه کودتا در ترکیه بازداشت هستند

وزیر کشور ترکیه اعلام کرد که هنوز نزدیک به 50 هزار نفر در ارتباط با کودتا در بازداشتگاه‌های این کشور به سر می‌برند.
به گزارش شیرازه، «سلیمان سویلو» وزیر کشور ترکیه اعلام کرد که درپی دستگیری‌های پسا-کودتای نافرجام، هنوز نزدیک به 50 هزار نفر در بازداشت به سر می‌برند.

سویلو در یک گفت‌وگوی تلویزیونی مدعی شد تمام 260،113 نفری که بخاطر همکاری یا ارتباط با کودتای 15 جولای بازداشت شدند، عضوی از سازمان تروریستی «فتح‌الله گولن» اپوزسیون آمریکانشین هستند.

به نوشته خبرگزاری «آناتولی» وی همچنین افزود: «افرادی که هنوز تحت بازداشت هستند شامل 732،10 افسر پلیس، 7643 سرباز ارتش، 168 ژنرال ارتش، 2575 قاضی و دادستان، 177،26 شهروند عادی و 208 مسئول دولتی می‌شوند.»

وزیر کشور ترکیه ادامه داد که از تعداد کل بازداشتی‌ها نزدیک به 24 هزار نفر بخاطر نبود مدارک کافی آزاد شده و حدود 41 هزار نفر نیز به قید وثیقه، بصورت مشروط خارج از بازداشت به سر می‌برند.

در نیمه شب 25 تیر ماه سال 1395 (15 جولای 2016) بود که تعدادی از نظامیان ترکیه به رهبری «آکین اوزتورک» فرمانده سابق نیروی هوایی ارتش این کشور با حمله به برخی ساختمان‌های دولتی و پایگاه‌های ارتش در شهرهای مهمی چون «آنکارا» و «استانبول» حمله کرده، در خیابان‌ها مستقر شده و اعلام کردند که کنترل کشور را به دست گرفته‌اند.

«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه نیز با فرار از کاخ ریاست جمهوری، طی تماس ویدئویی با گوشی همراهش - که از شبکه تلویزیونی «سی‌ان‌ان تورک» پخش شد - از مردم دعوت کرد تا به خیابان‌ها آمده و با کودتاچیان مقابله کنند. در این حادثه نزدیک به 300 غیرنظامی کشته شدند اما مقاومت مردم باعث شد عمر این کودتا یک روز هم به طول نیانجامد و به شکست کشیده شد.

اردوغان، گولن را عامل کودتا می‌داند و بارها از آمریکا خواسته است که او را تحویل آنکارا بدهد. دولت ترکیه نیز گویا منتظر چنین فرصتی بود تا ادارات، سازمان‌های دولتی و رسانه‌ها را از مخالفان، عوامل گولن و سیاسیون کُرد پاکسازی کند.

انتهای پیام/

نظرات بینندگان