کد خبر: ۱۰۸۱۱۸
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۶ - ۱۴ فروردين ۱۳۹۶
وزیر رفاه:

ادعای پرداخت یارانه ۲۵۰ هزار تومانی یک دروغ بزرگ است

وزیر رفاه گفت: ادعای پرداخت یارانه ۲۵۰هزار تومانی دروغ بزرگ است و بدترین دروغ، دروغ به فقرا است.این هنر نیست که ما ۲۰۰یا۳۰۰ هزار تومان در جیب افراد بگذاریم و در مدت ۴ ماه به اشکال مختلف ۴برابر آن را از جیب او خارج کنیم.
به گزارش شیرازه، علی ربیعی در مراسم طرح تکاپو در خراسان گفت: ما همه از نقد استقبال می کنیم و آن را موجب رشد و پیشرفت می دانیم اما وقتی که رشدی صورت نمی گیرد، عده ای می‌گویند رکود هنوز بر بازار حاکم است. می گویند قرار بود برجام رکود را از بین ببرد.

هنگامی که دولت به رشد بیش از 7 درصد می رسد، عده ای می گویند اثر آن در زندگی مردم دیده نمی شود.

ربیعی ادامه داد: من اعتقاد دارم که همه تلاش ما باید این باشد که آثار این موفقیت ها به طبقات محروم تسری یابد و فقر و محرومیت را کاهش دهد. ولی همه ما می دانیم که اصلاح زیرساخت ها اثری درازمدت دارد و به همین جهت نمی توان بدون توجه به سایر متغیرها گفت که این موفقیت ها آثار ملموسی نداشته است.

وزیر رفاه گفت: متاسفانه دولت صدای بلندی ندارد و به همین دلیل دستاوردهای آن دیده نمی شود، باید به جامعه امید داده شود. وقتی نرخ مشارکت افزایش پیدا می کند، به معنای این است که جامعه امید دارد.

وی تصریح کرد: زمانی بود که نرخ مشارکت به 38 درصد تنزل پیدا کرده بود؛ یعنی امید کمتری به دولت برای اینکه کاری بتواند بکند، وجود داشت.

وی گفت: اما در این میان به جامعه شوک داده می شود و اقدامات را کوچک جلوه می دهند که در نتیجه آن جامعه نیز دچار ناامیدی می شود، در صورتی که اقدامات غیرمستقیم و مستقیم صورت گرفته خوب بوده است. به عنوان نمونه در حوزه دستمزد رقم مناسبی برای ترمیم حقوق های بازنشستگان در نظر گرفته شده است.

ربیعی تاکید کرد: شیبی در نظر گرفته شده و مزد بر تورم پیشی داده شده چرا که هدف ما افزایش قدرت خرید بوده است.

وی افزود: خوشبختی جامعه در پرداخت یارانه 250 هزار تومانی نیست، این یک دروغ بزرگ است و بدترین دروغ، دروغ به فقراست. ما اگر بتوانیم یک شغل را با کرامت به یک خانواده دهیم، آن زمان کار ما ارزشمند است. این هنر نیست که ما 200 هزار یا 300 هزار تومان در جیب افراد بگذاریم و ظرف چهار ماه به اشکال مختلف چهار برابر آن را از جیب او خارج کنیم.

ربیعی ادامه داد: من فکر می کنم در جامعه ای بزه ایجاد می شود که بدون تولید پول، پول بیاورد ما ساختارها را درست کردیم و تفکر ما این است که نابرابری ها کم شود و جامعه تولیدگرا شود تا تولید ارزش پیدا کند. جهت گیری ما این نیست که افرادی بنشینند و از قِبَلِ اینکه بتوانند در شرایط تحریم پولی را نقل و انتقال دهند، هزاران میلیارد برای خود ثروت اندوزی کنند.

وی افزود: اگر در جامعه ای پول، پول بیاورد، آن جامعه رنگ خوشبختی نمی بیند و ثروت های قله ای شکل می گیرد. باید در میان مدت سهم همه در تولید افزایش پیدا کند. در این صورت پول های قله ای شکل نمی گیرد و تولید به سمت مردمی شدن که مورد تاکید مقام معظم رهبری است، حرکت می کند.

وی افزود: هدف ما نیز این است که پول های کوچک را در مشارکت اقتصادی سهیم کنیم.

وزیر رفاه گفت: رکود طولانی بازار کار اثر دوره ای بود که به دوره ما برخورد که موفق شدیم با سیاست بزرگ کردن اقتصاد کشور نسبتا در این حوزه موفق باشیم. البته فراهم شدن شرایط بین المللی مناسب نیز به ما کمک کرد ولی باید ساختارهای داخلی برای این امر آماده تر شود.

وی افزود: اشتغال نباید معطل بزرگ شدن اقتصاد کشور می ماند چراکه اشتغال در کشور ما امری حیاتی است.


بخشی از این برنامه ها امروز در حال دنبال شدن است. رشد ما در سال آینده مناسب خواهد بود، هرچند که سهم نفت در این رشد کاهش خواهد داشت که امیدواریم سهم غیرنفتی کاهش یابد.

ربیعی گفت: مهم ترین سیاست گذاری ما جهت گیری در رشته های پرظرفیت اشتغال بود. در این راستا رسته هایی شناسایی شد و برای هر کدام بسته حمایت خاصی ایجاد شد و از سال 1384 تا سه سال بعد از آن شاهد رشد در کشور هستیم. ما نیز اثر دوره ای سه ساله رکود را تجربه کردیم و تاثیر اقدامات صورت گرفته بر اشتغال از ناحیه سرمایه گذاری ها با تاخیر صورت می گیرد.

وی اظهار کرد: براساس تحلیلی که در هیات وزیران صورت گرفت، یک برنامه اشتغالی که بتواند بر رشد اثرگذار باشد، طراحی شد. در این طرح می خواهیم از سمت اشتغال رشد و تولید را افزایش دهیم و با جهت گیری از این سمت حرکت کنیم.

منبع: فارس


 


نظرات بینندگان