کد خبر: ۱۰۸۱۴۲
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۲ - ۱۴ فروردين ۱۳۹۶

کاسبی فعالان صنفی استان ها در غرفه های گردشگری شیراز/فروش صنایع دستی چینی به اسم سوغات فارس!

نایب رئیس اتاق اصناف فارس گفت:متاسفانه شهرداری و میراث فرهنگی با اجاره غرفه جلوی اماکن تاریخی و گردشگری شیراز، کاری کرده بودند تا مسافران نوروزی در همین غرفه ها، خرید خود را انجام دهند و به بازارها و مراکز تجاری سطح شهر مراجعه نکنند
به گزارش شیرازه، خسرو فروغان نایب رئیس اتاق اصناف فارس با ابراز تاسف از آنکه نوروز هم نتوانست به بازار در رکود فرورفته شیراز جان بدهد، افزود: گرچه بارندگی ها و شرایط جوی ناپایدار باعث شد تا آمار مسافران نوروزی فارس نسبت به سال های قبل کاهش چشمگیری پیدا کند، اما بی مهری نهادهای مختلف باعث شد تا تاثیر کاهش تعداد مسافران بر بازار، خود را دوچندان نشان دهد.

وی بیان داشت: متاسفانه شهرداری و اداره کل میراث فرهنگی با اجاره غرفه جلوی اماکن تاریخی و گردشگری شیراز، کاری کرده بودند تا مسافران نوروزی در همین غرفه ها، خرید خود را انجام دهند و به بازارها، مراکز تجاری و مغازه های سطح شهر مراجعه نکنند، همین امر باعث شده بود تا بازار شیراز در رکود فرو رود و همچنان از رونق نوروزی در این مراکز خبری نباشد.

فروغان با بیان اینکه نوروز می توانست یک فرصت خوب برای رونق بازار شیراز باشد، ادامه داد: متاسفانه این فرصت به کمک بازاریان نیامد و صاحبان واحدهای صنفی که هر ساله مالیات، عوارض و دیگر هزینه های مرتبط را پرداخت می کنند از این فرصت بی نصیب ماندند.

وی با تاکید بر اینکه منافع موقت دو ارگان مرتبط با خدمات نوروزی باعث شد منافع بلندمدت شیراز نادیده گرفته شود، افزود: غرفه های اماکن تفریحی و گردشگری برای یک ماه، 17 تا 25 میلیون تومان در حالی اجاره داده شده بود که غرفه ها عمدتا توسط فعالان صنفی سایر استان ها اجاره شده بود و در این غرفه ها، صنایع دستی چینی، شیرینی کرمانشاه و یزد و سایر صنایع دستی استان های دیگر به اسم سوغات فارس و شیراز فروخته می شد.

نایب رئیس اتاق اصناف فارس با بیان اینکه فیلم این اقدامات موجود است، گفت: غرفه های موقت از چند لحاظ ضربه می زند، اول آنکه بازاریان شناسنامه داری که با پرداخت عوارض و مالیات، منافع درازمدت شهر را تامین می کردند از چرخه اقتصاد نوروز کنار گذاشته شدند. همچنین به دلیل نبود نظارت بر این غرفه ها، هر نوع جنس نامرغوبی به عنوان جنس درجه یک فروخته می شود و به دلیل موقتی بودن این غرفه ها، امکان جبران ضرر و زیان و خسارت خریداران وجود ندارد.

وی با بیان اینکه بالابودن اجاره غرفه ها باعث می شود تا اجناس به قیمت بالا و گران با هدف جبران هزینه ها فروخته شود، اضافه کرد: به تمام این موارد، ضرر جبران ناپذیری که بر صنایع دستی فارس وارد می شود نیز اضافه کنید.

متاسفانه در این غرفه ها، کالاهای نامرغوبی که به هیچ عنوان با فرهنگ و پیشینه فارس و شیراز همخوانی ندارد به اسم سوغات و صنایع دستی شیراز و شهرهای فارس فروخته می شود. فروغان تاکید کرد: متاسفانه فریاد اصناف در قبال این اقدامات به جایی نرسیده و هر ساله شاهد تکرار این اشتباهات هستیم.
منبع:خبرجنوب
نظرات بینندگان