کد خبر: ۱۰۸۱۶۴
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۴ - ۱۵ فروردين ۱۳۹۶

طلبه‌های مسلط به تاریخ باستان در تخت‌جمشید/ وقتی یک روحانی ۲ باستان‌شناس را نجات داد!

یکی از مبلغان حاضر در مجموعه تخت جمشید گفت: چون دوستان برای اولین بار به عنوان طلبه وارد این مجموعه شدند، مردم برایشان بسیار عجیب بود که چند تا طلبه در اینجا حضور دارد، می‌گفتند: اینجا چه ربطی به شما دارد؟!
به گزارش شیرازه، ایام عید بهترین فرصت برای همگان است که در کنار دید و بازدید و مسافرت به امکان تاریخی نیز سری بزنند و از نزدیک با تاریخ وطن آشنا شوند، یکی از این مناطق گردشگری، مجموعه تاریخی و باستانی تخت جمشید است، بیش از هشت سال است که گردشگران و توریست‌های حاضر در این مجموعه با حضور روحانیونی مواجه می‌شوند که با برپایی یک خیمه کوچک به سؤالات آنان درباره تاریخ باستان پاسخ می‌دهند،حضور مبلغان در این مجموعه تداعی استفاده از شیوه‌های گوناگون تبلیغ است که از قدیم تا کنون ادامه داشته است که استفاده از روش چهره به چهره و حضور مستقیم در میان مردم در مجموعه جهانی تخت جمشید بیشتر نمود دارد. گروه «میثم» گروهی چهار نفره از طلاب حوزه علمیه قم نخستین کسانی بودند که عزم خود را جزم کردند تا با حضورشان، شیوه نوین تبلیغشان را در معرض دید گردشگران قرار دهند، این گروه از سال 87 عملاً کار خود را آغاز کردند و با گذشت زمان این راه همچنان با حضور طلاب دیگر و با همکاری اداره اوقاف ادامه دارد، به همین مناسبت با حجت‌الاسلام مهدی کاویانی از مبلغان حاضر در این مجموعه گفت‌وگو کردیم که در ادامه می‌آید:
طلبه‌های مسلط به تاریخ باستان در تخت‌جمشید/ وقتی یک روحانی ۲ باستان‌شناس را نجات داد!

*گروه میثم از چه زمانی فعالیت خود را در مجموعه جهانی تخت جمشید آغاز کرده است؟

  -از سال 87 کار فرهنگی ما در این مجموعه با حضور چهار نفر شروع شد که این چهار نفر به صورت مستمر دوره‌های مرتبط با تاریخ اسلام را گذاردند، ما بدون حمایت از جایی با هدف پاسخ به سؤالات و کارهای تبلیغی وارد این مجموعه شدیم.

*این مبلغان از کدام شهر بودند؟

-کرج، مرودشت و ضرغام استان فارس و برازجان استان بوشهر، در این گروه حجت‌الاسلام سیدحسین حسینی مدیر گروه بودند و آقایان علی مصلح، عبدالقادر همایون و بنده حضور داشتند.
طلبه‌های مسلط به تاریخ باستان در تخت‌جمشید/ وقتی یک روحانی ۲ باستان‌شناس را نجات داد!

*حضور طلاب و روحانیون در تخت جمشید سؤال برانگیز نبود؟

-بله. چون دوستان برای اولین بار به عنوان طلبه وارد این مجموعه شدند، مردم برایشان بسیار عجیب بود که چند تا طلبه در اینجا حضور دارد، می‌گفتند: اینجا چه ربطی به شما دارد؟! البته در ابتدا حضور ما به صورت اقامه نماز جماعت بود، اما به ذهن گردشگران خطور نمی‌کرد که ما مسلط به تاریخ ایران باستان و اسلام باشیم و یکسری طلبه وجود داشته باشند که درباره ایران باستان بدانند.

*واکنش مجموعه اداری تخت جمشید چگونه بود؟

-آن‌ها نیز تصور داشتند حضور ما هم صرفاً برای برپایی نماز جماعت است، آرام آرام که ما با مجموعه آشنا شدیم، متوجه شدند که یکسری اطلاعات از تاریخ دوره هخامنشی داریم که از افرادی که در مجموعه هستند، حتی بیشتر است، در گذر زمان مجموعه،‌ کارمندان و لیدرهای تور آنجا متوجه شدند که ما به این مسائل آگاه هستیم.
طلبه‌های مسلط به تاریخ باستان در تخت‌جمشید/ وقتی یک روحانی ۲ باستان‌شناس را نجات داد!

*شیوه تبلیغتان را توضیح می‌دهید؟

-یک ایستگاه کوچک داشتیم که میان مردم می‌رفتیم و آن‌ها با ما در مورد تاریخ باستان بحث می‌کردند، تبادل اطلاعات اتفاق می‌افتاد و ما هم حرف‌های مردم را می‌شنیدم و دیدگاه خودمان را نیز مطرح می‌کردیم. البته این چهار نفر در میان جمعیت چند ده هزار نفری که در ایام نوروز از مجموعه دیدن می‌کردند، حساب نمی‌آمد، حضور ما موجب شد که مشکلات مرتبط با خدمات‌دهی مرتفع شود، برای اینکه روحانی بودن ما موجب شد که راحت‌تر بتوانیم مشکلات را به گوش مسئولان مربوطه برسانیم، همچنین توانستیم بر این تفکر نائل آییم که میان تاریخ باستان ایران و اسلام ارتباطی وجود ندارد، در حالی که معتقد هستیم میان تاریخ اسلام و ایران ارتباط وجود دارد و تاریخ را به صورت مستمر می‌بینیم، در واقع حضور روحانیون در مجموعه‌ای باستانی این یخ را شکست.

*و اما ماجرای حفظ بنای تخت جمشید در اوایل انقلاب.......

-در فضای مجازی این شبهه مطرح شده است که آیت‌الله خلخالی در ابتدای انقلاب می‌خواست تخت جمشید را تخریب کند، اما در بررسی‌هایی که انجام دادیم،‌ متوجه شدیم یک روحانی در همان ابتدا، تخت جمشید را از غارت و چپاول حفظ می‌کند، این شخص حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمود موسوی‌نژاد مسئول حوزه علمیه شهرستان مرودشت معروف به پیر محافظ تخت جمشید در قبل و بعد از انقلاب نماینده امام خمینی(ره) در مرودشت است، ایشان در دادگاهی که ریاست آن را برعهده داشت شاپور شهبازی و علی سامی را از اتهاماتشان در خصوص تخت جمشید تبرئه می‌کنند، علی سامی باستا‌ن‌شناس و رئیس مؤسسه باستان‌شناسی تخت جمشید، علیرضا شاپور شهبازی باستان‌شناس، متخصص در باستان‌شناسی دوران ایران هخامنشی و بنیانگذار بنیاد تحقیقات هخامنشی بود که به جرم شرکت در جشن 2500 ساله و صرف دست‌دادن با محمدرضا پهلوی دستگیر شده بودند.
طلبه‌های مسلط به تاریخ باستان در تخت‌جمشید/ وقتی یک روحانی ۲ باستان‌شناس را نجات داد!

*بیشترین سؤالی که مردم از شما می‌پرسند، چیست؟

-شما به عنوان یک طلبه در مجموعه تخت جمشید چه کار می‌کنید؟ مجموعه تخت جمشید چه ارتباطی با طلبه‌ها و دین دارد؟ چرا اینجا را آباد نمی‌کنید؟ چرا کاخ‌های تخت جمشید را راه نمی‌اندازید؟ چرا تخت جمشید بعد از انقلاب تخریب شده، در حالی که قبل از انقلاب سالم بوده است؟ علت افول ایران باستان چیست؟ چرا اسکندر پیروز شد؟ البته در مجموعه پاساگارد هم 75 کیلومتر با تخت جمشید فاصله دارد، بیشترین سؤال به این موضوع اختصاص دارد آیا کوروش ذوالقرنین است؟
طلبه‌های مسلط به تاریخ باستان در تخت‌جمشید/ وقتی یک روحانی ۲ باستان‌شناس را نجات داد!

*رفتار توریست‌ها را چگونه دیدید؟

-در اینجا روحانیون مسلط به زبان خارجی فعال هستند که در این مدت محدودی که در ارتباط هستند اطلاعات کوتاهی درباره تاریخ ایران و اسلام ارائه می‌دهند، بیشتر این ارتباط با ایمیل یا شبکه‌های مجازی دنبال می‌شود، به طور مثال یکی از توریست‌های که سال گذشته ایام عید به شیراز آمده بود، نامه‌ای برای یکی از همکارانم فرستاده است، وی ضمن تمجید از فرهنگ ایران و نوع رفتار ایرانی‌ها، آرزو کرده است که دوباره به ایران بیاید.
منبع: فارس
نظرات بینندگان