کد خبر: ۱۰۸۱۸۹
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۱ - ۱۶ فروردين ۱۳۹۶

شتاب ماشین دولت اعتدال؛ صفر کیلومتر در 45 روز!/ سیل زدگان فارس چشم به راه تدبیر

رضایی نماینده جهرم می گوید: «مسؤولان استان و نمایندگان وزیر ندیده نیستند و وزیری که با یک هیات بلندپایه به استان سفر می‌کند باید سفرش خروجی داشته باشد و در جریان سیل نیز انتظار داشتیم این سفرها نتیجه داشته باشد که هنوز چیزی دیده نشده است.»
شتاب ماشین دولت اعتدال؛ صفر کیلومتر در 45 روز!/ سیل زدگان فارس چشم به راه تدبیر
شیرازه؛ از روزی که کابینه دولت یازدهم شکل گرفت؛ یکی از ایرادهای جدی که به آن گرفته شد؛ میانگین سنی بالای وزرا بود. منتقدان معتقد بودند؛ برخی از وزرا به هر اندازه هم که باتجربه باشند و برنامه های علمی و دقیقی برای رفع مشکلات ارائه دهند اما از آن جایی که در مقام عمل تحرک و نشاط لازم را ندارند، موفق نخواهند شد. این ضعف(کم تحرکی) در طول 4 سال گذشته بارها به نمایش گذاشته شد و حتی برخی از اعضای کابینه اعتدال بر اثر فشار کار راهی بیمارستان شدند! سن بالای وزرا، سطح کیفی و کمی خدمات رسانی دولت را به شدت به چالش کشید و هیچ بعید نیست که به عمر خدمات گذاری جریان اعتدال هم در کشور پایان دهد!

در جدیدترین انتقاد به کم تحرکی و کندی کار در دولت، رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی می گوید: «باوجودی که وزیر کشور و رؤسای ستاد بحران و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی یک ماه پیش درباره حادثه سیل فارس و خسارت مردم به هیات دولت نامه نوشته‌اند اما هنوز مصوبه‌ای از سوی دولت در این خصوص تصویب نشده است.» رضایی نماینده جهرم با بیان این که بحبوحه انتخابات نباید باعث شود دولت مشکل مردم سیل‌زده استان فارس را فراموش کند، می گوید: «مسؤولان استان و نمایندگان وزیر ندیده نیستند و وزیری که با یک هیات بلندپایه به استان سفر می‌کند باید سفرش خروجی داشته باشد و در جریان سیل نیز انتظار داشتیم این سفرها نتیجه داشته باشد که هنوز چیزی دیده نشده است.»
البته معطلی دولت در رسیدگی به مشکلات سیل زدگان فارس نمی تواند چندان محل تعجب باشد چرا که بی تدبیری و بی خیالی و کندی دولت در موضوعاتی مانند سیل سیستان و گردوخاک و بی آبی و بی برقی خوزستان و ...به اثبات رسیده است اما وقتی رهبر انقلاب چند روز پس از وقوع سیل در فارس و بوشهر فرمودند: «سیل آفت بزرگی است و خسارتهای زیادی برای مردم و خانواده‌ها ایجاد می‌کند و کمک به مردم سیل‌زده در مناطق جنوب، وظیفه و کاری لازم است»؛ انتظار می رفت دولت به وظیفه ذاتی خود، سریعتر از همیشه عمل کند ولی چه می توان کرد وقتی رویه دولت اعتدال، امید دادنِ بدون تدبیر است و خون تهرانی ها همیشه رنگین تر از فارسی ها و بوشهری ها و خوزستانی ها و سیستانی هاست. یک ماه معطلی را باید به دولت بخشید چرا که پست چی بخش نامه و اعتبارات و دستورات آن ها را دیر به دیر به مرکز استان ها می رساند! تقاضای کمک و اعتبار برای جبران خسارت سیل آن هم در آستانه انتخابات؟! از همه مهمتر مگر انرژی و توان و رمقی دیگر مانده که کسی انتظار دارد، دولتمردان مثل همان روزهای اول با حضور به موقع در بحران ها، تصمیم فوری و عاجلی بگیرند؟!

مهران مدیری طنزپرداز مشهور رسانه ملی چند روز پیش به کم تحرکی و بی انگیزگی دولت اشاره کرد و به کنایه گفت: «اگر انرژیها مثل چهارسال قبل و زمان انتخابات بود الان بوی نفت بیشتری توی سفره ها می پیچید و مردم جنوب حداقل دو سه روز در سال از آسمان آبی سهمی داشتند...دلیل اینهمه تنبلی رو هنوز دانشمندان نتونستن پیدا کنن ممکنه ارثی باشه و ژنتیکی یا خودخواسته!»

هواپیمایی که می‌خواهد از باند فرودگاه بلند شده و پرواز کند باید در 2 کیلومتر اول باند با شتابی حرکت کند و به سرعت  250 کیلومتر در ساعت برسد. اگر همه چیز درست باشد و داخل باند در مسیر درست حرکت کند ولی به سرعت 150 کیلومتر در ساعت بسنده کند؛ اینرسی لازم برای پرواز را به دست نمی‌آورد و عملاً پروازی رخ نمی‌دهد.
خدمت رسانی درست و به موقع، شتاب خوب می خواهد.
نظرات بینندگان