کد خبر: ۱۰۸۲۲۵
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۰ - ۱۶ فروردين ۱۳۹۶
با موافقت روحانی ایده نامزد پوششی کلید خورد

واعظی، نامزد علی‌البدل اعتدالیون

مسعود پزشکیان در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم تنها پیش‌شرط انصراف خود را حضور آیت‌الله هاشمی رفسنجانی بیان کرد و از حضور در انتخابات بازماند ولی در مقطع فعلی در فقدان حضور آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در عرصه سیاست ورزی کشور و شکاف عمیق دولت و جامعه می‌توان حضور جدی در کارزار رقابت داشته باشد.
واعظی، نامزد علی‌البدل اعتدالیونبه گزارش شیرازه، صدای ناقوس جدال میان جریان‌های سیاسی کشور برای کارزار رقابت پاستور بلند شده است؛ بار دیگر چپ‌گرایان سپهر سیاست کشور با چراغ سبز حامیان دولت یازدهم، تاکتیک «نامزد پوششی» را برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری برگزیدند.

روزنامه صبح نو نوشت: ایده «نامزد پوششی» کنشی پیشگیرانه برای صیانت از سازمان رأی حجت الاسلام حسن روحانی، از سوی مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی -پدر معنوی دولت- طرح‌ریزی شد؛ پس از فقدان کارگردان پروژه‌های سیاسی چند لایه، دامنه مجادلات برای حضور یا عدم حضور گزینه‌های ضربه‌گیر کلیددار پاستور افزایش یافت.

خروجی گفت‌وگوهای نوروزی اصلاح‌طلبان، شرایط جدید برای چگونگی ورود آنان به دوازدهمین دوره ریاست جمهوری را رقم‌زده است؛ بازگشت ایده نامزد پوششی به ادبیات اصلاح‌طلبان بعد از جلسه طولانی مدت با حامیان دولت یازدهم نمایانگر توافقی پشت پرده است.

پیش از این آقای عبدالله ناصری از اعضای شورای مشورتی رییس دولت اصلاحات با عقب‌نشینی از ایده حضور نامزد پوششی آن را کاهش شأن حسن روحانی دانست و اظهار داشت: «تا آنجا كه بنده اطلاع دارم دنبال مذاكراتی كه پیرامون این مساله صورت گرفته تصمیم‌گیری در این خصوص به آقای روحانی واگذارشده است. تاكنون آقای روحانی هیچ تصمیمی در این مورد نگرفته‌اند البته نظرات را می‌شنوند اما به‌طور طبیعی باید تا روز ثبت‌نام منتظر بمانیم تا وی نظر خود را اعلام كند ضمن اینکه باید این واقعیت را در نظر گرفت كه اگر بخواهیم افرادی در قد و قواره آقای روحانی به عرصه انتخابات وارد شوند، كار بی‌معنایی است اگر هم افرادی كه كوچك‌تر از وی بوده بخواهند وارد این عرصه شوند شأن آقای روحانی را پایین می‌آورند.»

اما هراس اصلی از نامزد پوششی اجرای طرح فریب برای عبور از روحانی در غیاب آیت‌الله هاشمی رفسنجانی از سوی جریان اصلاحات است و در صورتی که دلواپسی دولت با گزینه‌ همیشه مطیع حسن روحانی رفع شود؛ حامیان دولت به نامزد ضربه‌گیر و فدایی اقبال نشان می‌دهد.

*واعظی تنها گزینه مورد اعتماد

دیدار انتخاباتی حسن روحانی با سران تصمیم‌ساز جریان اصلاحات پایان پیشنهاد نامزد پوششی بود تا دیگر حسن روحانی از  مؤتلف‌های سیاسی‌اش احساس خطر نکند؛ اما برآورد شرایط کشور از سوی حلقه آشنای مشاوران دولت یازدهم در دو هفته اخیر نشان می‌دهد که انتقادات نسبت به عملکرد اقتصادی دولت افزایش‌یافته است و از سوی دیگر «‌اپوزیسیون در قدرت» و «‌خطابه‌گویی مشکلات» دو راهکار اتاق عملیات روانی دولت برای خروج از بحران «ناکارآمدی» در جامعه ایرانی شکست‌خورده است و همچنین علاوه‌بر طبقه ضعیف جامعه، طبقه متوسط مهم‌ترین محمل کنش دولت یازدهم برای نشان دادن قدرت بهبود خواهی از دولت یازدهم فاصله گرفته است؛
بنابراین تصمیم‌سازان انتخاباتی دولت برای جبران شرایط ضعف نامزد پوششی «توافقی» را قبول کرده‌اند و محمدرضا عارف با رد سخنان پیشین خود، خبر از عملیاتی‌سازی تاکتیک نامزد پوششی را بیان داشت و گفت: «در ابتدا لزومی بر وجود کاندیدای دیگری در کنار نامزد اصلی اصلاح‌طلبان احساس نمی‌شد و قرار بر آن بود که فقط کاندیدای نهایی مورد حمایت قرار بگیرد؛ شورای عالی سیاست‌گذاری نیز در جلسات اخیر، آقای روحانی را به عنوان کاندیدای اصلی خود معرفی کرد.» 

براساس شنیده‌ها از اردوگاه حامیان دولت پس‌از عدم پذیرش آقایان قاضی‌زاده هاشمی، جهانگیری و ظریف، «محمود واعظی» نامزد پوششی مورد تأیید برای اجرای طرح تاکتیکی اصلاح‌طلبان است؛ محمود واعظی از یاران دیرین حسن روحانی است؛ او گام‌های سیاست ورزی خود را همگام با حسن روحانی در حزب اعتدال و توسعه برداشته است و در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم اولین حامی روحانی بود.

محمود واعظی با هر دو طرح مهم اصلاح‌طلبان در چند ماه اخیر مخالفت کرده است؛ وی به ایده «نامزد پوششی» اعتقاد ندارد و در راستای آشتی ملی اظهار داشته است: «در کشوری که همه‌چیزش تنظیم است، کشوری که رهبری دارد، دولتش مستقر است و مجلس دارد، بحث آشتی ملی معنا ندارد.»

چنین اظهارات رفتار هدایت‌شده وی از مرکزیت دولت برای مرزبندی با اصلاحات در اقداماتی که غیر همسو با اهداف کوتاه‌مدت و بلندمدت دولت یازدهم باشد را نشان می‌دهد. هرچند که معطوف به خصلت محافظه‌کاری مکتب نیاورانی است. حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت یازدهم نگرانی کلیددار پاستور از عبور اصلاحات تحت پوشش نامزد حمایتی را رفع می‌کند و به راحتی پس از «فدایی» شدن برای روحانی انصراف خواهد داد.

واعظی، نامزد علی‌البدل اعتدالیون

*پزشکیان؛ نامزد شورشی

«صدای مردم را باید شنید» آقای مسعود پزشکیان برای درمان درد مردم قصد حضور در انتخابات ریاست جمهوری دارد. او «نامزد شورشی» اصلاح‌طلبان است؛ برنامه‌های انتخاباتی وی به رییس دولت اصلاحات، انتقادات تمام‌عیار به رفتار کهنسالان دولت یازدهم بود و به‌دلیل چنین رویکرد تقابلی با حسن روحانی، حضورش با مخالفت جدی سران اصلاحات مواجه شد.

مسعود پزشکیان در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم تنها پیش‌شرط انصراف خود را حضور آیت‌الله هاشمی رفسنجانی بیان کرد و از حضور در انتخابات بازماند ولی در مقطع فعلی در فقدان حضور آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در عرصه سیاست ورزی کشور و شکاف عمیق دولت و جامعه می‌توان حضور جدی در کارزار رقابت داشته باشد.

آقای علی‌اصغر شفیعیان، مدیر مسوول سایت انصاف نیوز -ارگان غیررسمی مسعود پزشکیان- دلیل حضور نامزد شورشی اصلاحات را غرور دولتمردان یکه‌تاز، عملکرد ناموفق وزارت بهداشت و درمان و به‌صورت تلویحی بر پایگاه اجتماعی قومی وی اشاره کرد و با پیش‌بینی حضور پزشکیان در رقابت ریاست جمهوری دوازدهم نوشت: «صدای مردم را باید شنید؛ عملکردها در جاهایی از جمله در تعدادی از وزارتخانه‌ها با خواسته‌های مردم فاصله‌ زیادی دارد. برای پاسخ به خواست و انتظار مردم، تغییر در بخشی از وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها واجب است و ادامه‌ راه این چند ساله به هیچ‌وجه راضی‌کننده نیست.»

با تغییرات جدی در اردوگاه سیاسی اصلاحات و حامیان دولت، ما شاهد آن هستیم که بخش قاطبه اصلاحات با پذیرش الزامات دولت یازدهم، گزینه خنثی دولتی را برای کاربست تاکتیک نامزد پوششی قبول کرده است ولی اصلاح‌طلبان هویت خواه با نامزد شورشی حضور پیدا خواهند کرد. آیا در چند روز آتی شاهد نبرد نامزد «پوششی توافقی» و نامزد «شورشی» خواهیم بود؟

منبع: جهان نیوز
نظرات بینندگان