کد خبر: ۱۰۸۲۳۱
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۵ - ۱۶ فروردين ۱۳۹۶
هشدار شدیدالحن رئیس جمهور ترکیه به کرکوک:

اردوغان: هرچه سریعتر پرچم‌های کردستان را پایین بیاورید/ تعلق کرکوک به کُردها را نمی‌پذیریم

رئیس جمهور ترکیه در هشدار شدیدالحن به مقامات استان کرکوک در عراق برای پایین آوردن پرچم‌های منطقه کردستان، تاکید کرد تعلق کرکوک به کردها را نمی‌پذیرد.
به گزارش شیرازه، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه ضمن اعتراض به برافراشته شدن پرچم‌های منطقه کردستان عراق در استان «کرکوک»، مدعی شد مرحله بعدی عملیات «سپر فرات» در عراق اتفاق خواهد افتاد.

اردوغان عصر دیروز (سه‌شنبه) طی سخنرانی در تجمع تبلیغاتی برای همه‌پرسی تغییر قانون اساسی در 27 فروردین، به شورای استانداری کرکوک هشدار داد پرچم‌های کردستان را از ساختمان‌های دولتی پایین بیاورند زیرا در غیر اینصورت روابط خودشان با ترکیه برهم خواهد خورد.

به نوشته روزنامه «دیلی صاباح» وی به هوادارانش گفت: «از نظر من، برافراشته شدن یک پرچم دوم (منطقه کردستان) به‌غیر از پرچم ملی (عراق) در کرکوک، اشتباه است. صاحبان آن پرچم باید بدانند که این (اقدام) جدایی‌طلبی است.»

رئیس جمهور ترکیه با «بی‌معنی» خواندن ادعای تعلق کرکوک به کُردها، افزود: «از شورای استانداری کردستان می‌خواهم این تصمیم اشتباه را اصلاح کند. دولت مرکزی عراق به آنها هشدار داد، ما نیز به آنها هشدار می‌دهیم. ما قطعا ادعای بی‌معنی "کرکوک به کردها تعلق دارد" را نمی‌پذیریم.»

اردوغان در ادامه هشدارهایش تاکید کرد: «کرکوک متعلق به همه است، ترک‌ها، اعراب و کردها. وارد چنین قماری با ما نشوید، زیرا بهای آن گزاف خواهد بود. این مسئله روابط با ترکیه را برهم می‌زند. هرچه سریعتر آن پرچم‌ها را پایین بیاورید.»

این شورا روز سه‌شنبه (7 فروردین) با اکثریت آرا در حالی که نمایندگان عرب و ترکمن جلسه رأی‌گیری را ترک کردند، نصب پرچم منطقه کردستان همراه با پرچم عراق در مؤسسات دولتی این استان را تصویب کرد.

«ریبوار طالبانی» رئیس شورای استانداری کرکوک، پس از این رأی‌گیری گفت که تا زمانی که اصل 140 قانون اساسی به طور کامل اجرا نشود و مسائل مرتبط با قانون اساسی درباره استان حل و فصل نشود، پرچم کردستان همچنان در اداره‌ها و مؤسسات نصب خواهد شد.

«سعد الحدیثی» سخنگوی نخست‌وزیر عراق، در اولین واکنش به نصب پرچم منطقه کردستان در اداره‌ها و مراکز استان کرکوک، این عمل را خلاف قانون اساسی و غیرقابل قبول خوانده بود.


منبع: فارس

نظرات بینندگان