کد خبر: ۱۰۸۳۱۵
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۵ - ۱۹ فروردين ۱۳۹۶
در نامه‌ 30 دفتر انجمن‌ اسلامی مطرح شد؛

دعوت از روحانی و وزرای اقتصادی دولت برای پاسخگویی به سؤالات و ابهامات دانشگاهیان

30 دفتر از دفاتر انجمن‌های اسلامی دانشجویان کشور در نامه‌ای به رئیس‌جمهور خواستار حضور وی و وزرای اقتصادی‌اش در دانشگاه برای پاسخگویی درباره عملکرد دولت یازدهم شدند.

به گزارش شیرازه، 30 دفتر از دفاتر انجمن‌های اسلامی دانشجویان سراسر کشور در نامه‌ای سرگشاده به رئیس جمهور ضمن انتقاد از وضع موجود و گلایه از بی‌توجهی مسئولان برای رفع مشکلات کشور خواستار حضور او و وزرای اقتصادی‌اش در دانشگاه برای پاسخگویی درباره عملکرد دولت یازدهم شدند.

در ابتدای این نامه آمده است: همانطور که مستحضرید، متأسفانه تجربه نشان داده دانشگاه عمدتاً از سوی دولتمردان صرفاً آنگاه محل توجه و آمد و شد شخصیت‌ها و گروه‌های سیاسی کشور بوده و به رسمیت شناخته شده که انتخابات یا میدانی برای رقابت  قدرت پیش رو بوده است. عموم سیاسیون –و البته نه همه آن‌ها- در این مقاطع با آمدن میان دانشگاهیان، طبق رویه اسلاف خود با ایجاد فضای احساسی و دوقطبی‌های کاذب میان دانشجویان پروژه‌های تبلیغاتی و بهره‌بردارانه انتخاباتی خود را در فضای دانشگاه کلید می‌زنند و با پایان یافتن این موسم تا دوره بعدی آنچنان که باید وقعی به دانشگاهیان نمی‌نهند.

در ادامه این نامه تاکید شده است: همانند حضرتعالی، برخی رؤسای جمهور پیشین نیز در سال‌های ابتدایی دولت‌ خود که تب وعده‌های انتخاباتی و ژست‌های آزاداندیشانه و نفی دولت‌های ماضی هنوز داغ است، یک یا دو جلسه سالانه با اساتید یا دانشجویان برگزار می‌کردند اما این روند در سال‌های بعدی که زمان پاسخگویی دولت‌ها فرا رسیده بود به راحتی با تحریم دانشگاه یا برگزاری جلسات فرمایشی جایگزین می‌شد. در دو سال گذشته که فضای دانشگاه به دور از هیجانات انتخابات 92 یا انتخابات پیش رو مستعد برگزاری جلسات آزادمنشانه، علمی و منطقی در موضوعات متعدد بود، به رغم دعوت های مکرر دانشگاهیان کمتر شاهد حضور مسئولان دولتی در صحن دانشگاه بودیم و یا اگر حضوری صورت پذیرفت بیشتر به چند شوی تبلغاتی و ساختگی شباهت داشت تا جلسه‌ای جدی و مطالبه‌گرانه درباره خواسته‌های مردم ایران.

این تشکل‌های دانشجویی ادامه دادند: مدت زیادی تا پایان عمر دولت یازدهم باقی نمانده و سوالات و ابهامات بی شمار بی پاسخی در میان دانشگاهیان درباره کارنامه و عملکرد دولت محترم وجود دارد اما تصور عمومی این است که حضرتعالی و کابینه متبوعتان اساساً دأب و دغدغه‌ای حتی برای شنیدن ابهامات و مطالبات هم ندارید.

در ادامه آمده است: فارغ از تمام جناح‌بندی‌ها و گروه‌بندی‌های سیاسی و مشاجرات و منازعات ملازم با آن که امروز بازارش داغِ داغ است، حضرتعالی بهتر از ما بر این مسأله واقف هستید که مشکلات اقتصادی و آسیب‌های اجتماعی که امروز خیلی جدی‌تر از گذشته گریبان زندگی و معیشت مردم ایران را گرفته، بسیار واقعی‌تر از بازی‌های رسانه‌ای و حاشیه سازی‌هایی است که جریانات خاص هوادار دولت مدعی آن هستند. ابهامات و شبهات بسیاری در رابطه با مدیریت کلان اقتصاد کشور، حل معضل‌های بیکاری، گرانی، رکود و... وجود دارد و وعده‌های عمل نشده مردم را لحظه به لحظه نسبت به دولت محترم یازدهم بدگمان‌تر می‌کند و البته نکته مهم‌تر این است که آن چیزی که حکم نمک پاشیدن بر زخم مشکلات اقتصادی را دارد، بی عملی دولت یازدهم و همچنین عبور نه بی تفاوت بلکه با شوخی و تمسخر حضرتعالی از کنار این مسائل است.

این تشکل‌های دانشجویی در نام خود تاکید کردند: حتماً به سمع شما هم رسیده است که به جز آن «تقریباً هیچ» که از زبان جناب سیف رئیس کل بانک مرکزی شنیده شده، دیگر آمارهای اقتصادی که از لسان شما یا بخش‌های دیگر دولت درباره گشایش فضای اقتصادی اعلام می‌شود مورد تایید قاطبه اصحاب علم، اقتصاددانان و اساتید برجسته دانشگاه نیست و اکثر گزاره هایی که در آماردهی‌های اقتصادی مطرح می‌شود، برای افکار عمومی باورپذیر نبوده و به راحتی با این اتهام مواجه می‌شود که بیشتر عددسازی است تا واقعیت.

در ادامه تصریح شده است: متاسفانه این یک دریافت واقعی از کف جامعه است که دولت یازدهم برخلاف وعده‌های 100 روزه و به رقص درآوردن کلید نمادین حل مشکلات، نه تنها آورده اقتصادی برای مردم و خصوصاً قشر مستضعف و محروم کشور نداشته، بلکه عملکرد آن باعث شده که جیب مردم هر روز خالی‌تر از گذشته شود و شاید به همین سبب است که مراکز نظرسنجی میزان نارضایتی از دولت یازدهم را در بالاترین رتبه در مقایسه با تمامی دولت‌های تاریخ جمهوری اسلامی برآورد می‌کنند.

در قسمت دیگری از این نامه آمده است: به گوش رسیدن اخباری از فساد‌های اقتصادی و پرونده‌های ویژه خواری و رانت‌خواری که بخشی از آن به تعدادی از دولتمردان و «نزدیکان» شما نسبت داده می‌شود، برخلاف شعار «امید» دولت یازدهم موجی از ناراحتی و ناامیدی را در جامعه گسترش می‌دهد و این ماجرا آن هنگام تأسف بارتر می‌شود که بی عملی دستگاه‌های مربوطه برای برخورد با متخلفان این گمانه را در اذهان عمومی شکل داده که هر چند فساد هست اما انگار «تدبیر» و اراده‌ای برای برخورد و مواجهه موثر مصونیت‌ساز با فساد و مفسدان نیست و عواقب این ارزیابی به مراتب بسیار بدتر از نفس وجود فساد بوده و فسادی فراتر از هر فساد دیگر است و در تغییر دیدگاه ها نسبت به دولت و مسئولان دیگر دستگاه‌ها به شدت مؤثر افتاده است.

در ادامه تاکید شد: مسائل طرح شده پیرامون برادر گرامی شما، جناب حسین فریدون یا آنچه درباره فساد چند هزار میلیاردی صندوق ذخیره فرهنگیان و... طرح می‌شود و عموماً بی‌جواب رها شده است بیشتر از اینکه نیازمند افشاگری متقابلانه دولتمردان درباره رقبای سیاسی‌شان باشد، نیازمند پاسخگویی در برابر افکار عمومی است. متاسفانه زمانی این مسائل بیش از قبل مشمئز‌کننده می‌شود که برخی از این مفسدان، بجای مجازات، از سوی دولتمردان شما «ذخیره نظام»  نیز معرفی می‌شوند. اگر بنا را بر این بگذاریم که در ارزیابی عملکرد دولت یازدهم جانب انصاف رعایت شود، باید به این مسأله هم اشاره کرد که با وجود همه بی عملی‌ها و ناکارآمدی هایی که بخش گسترده کارنامه دولت یازدهم را شامل می‌شود الحق و الانصاف دولت در عرصه رسانه قدرتمندتر از دیگر عرصه‌ها حاضر شده است. هر چند این استراتژی رسانه‌ای آن هنگام که حضرتعالی با شلوار گرمکن یا چوب اسکی در مقابل لنز دوربین قرار می‌گیرید قدری پوپولیستی می‌نماید اما انصافاً به راه انداختن قدرتمندانه بازی‌های فرعی و حاشیه‌ای توانست مجال خوبی برای فرار دولت از پاسخ دادن به مسائل اصلی فراهم کند.

در ادامه این نامه تصریح شده است: برنامه‌ریزی‌های هوشمندانه و به هنگام مشاوران رسانه‌ای دولت یازدهم با مانور بر اظهارات شاذ و حاشیه‌ساز برخی از منتقدان ساده دل دولت که آن‌ها هم از مسائل اصلی مردم فاصله دارند، توانست جور تمام ناکارآمدی‌های دولت در بهبود وضعیت معیشت مردم را بکشد و دوگانه‎ سازی‌های موسمی و جو سازی‌های رسانه‌ای در مقاطع حساس و بحرانی توانست دولت را از «موقعیت بحرانی پاسخگویی»! فراری دهد.

این تشکل‌های دانشجویی ادامه دادند: با وجود همه این‌ها و با اطلاع و آگاهی از اینکه در هفته‌های آتی و تا روزهای باقی مانده تا انتخابات ریاست جمهوری، جریانات سیاسی مختلف باز هم احساس تکلیف کرده و پس از چهار سال، دوباره قدم به دانشگاه خواهند گذاشت و احتمالاً بازار کف و سوت‌های هیجانی در برخی جلسات گرم خواهد شد، اما تصور ما این است که عموم دانشگاهیان بنا را بر این گذاشته‌اند که با تشکیل مجامع و نشست‌های آکادمیک و علمی در فضایی واقع بینانه و عدالت طلبانه به حلاجی و بررسی مشکلات اصلی جامعه ایرانی و پیگیری خواست و مطالبات ایشان بپردازند.

در پایان این نامه آمده است: به همین منظور علاقمندیم تا در این جلسات مقامات مسئول اجرایی نیز حضور پیدا کرده و به بحث و تبادل نظر کارشناسانه با دانشگاهیان بپردازند و در همین جا و به وسیله این نامه از محضر حضرتعالی و همچنین از شماری از دولتمردان یازدهم از جمله آقایان جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور، نعمت زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت، آخوندی، وزیر راه و شهرسازی، طیب نیا، وزیر اقتصاد و امور دارایی، سیف، رئیس کل بانک مرکزی، زنگنه وزیر نفت، ربیعی وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی و سایر اعضای کابینه بصورت رسمی دعوت می‌نماییم تا با حضور در صحن دانشگاه، پاسخگوی شبهات دانشگاهیان کشور درباره مسائل و مشکلات جامعه ایرانی و عملکرد دولت یازدهم در عرصه اقتصادی و مبارزه با فساد گسترده باشید.

منبع: فارس

نظرات بینندگان