کد خبر: ۱۰۸۳۲۳
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۰ - ۱۹ فروردين ۱۳۹۶

حرکت شایسته و آینده امیدوار

درست است که گام اول و اساسی معرفی کاندیداهای جبهه مردمی نیروهای انقلاب طی شده است ولی نباید فراموش کرد که این تنها گام اول بود و تا رسیدن به نتیجه مطلوب و گام نهایی، مسیر پرسنگلاخی باید طی شود.

به گزارش شیرازه، روزنامه «جوان» در یادداشتی به قلم «حسن رشوند» نوشت:

پنج‌شنبه گذشته بر اساس زمانبندی مشخص شده برای برگزاری دومین مجمع ملی جبهه مردمی نیروهای انقلاب این نشست فراگیر از همه نیروهای انقلاب در سراسر کشور در شهر آفتاب برگزار شد و در یک فضای آرام و معنوی از میان 10 نامزد تعیین‌‌شده در اولین نشست مجمع‌ ملی، پنج نامزد که توانسته بودند بیشترین آرای مجمع را کسب کنند، مشخص شدند که با یک تغییر جزئی به دلیل انصراف آقای پرویز فتاح، نفر بعد از پنجم یعنی آقای حاجی بابایی جایگزین وی شد و نهایتاً حجت‌الاسلام رئیسی تولیت آستان قدس رضوی‌ با 2 هزار و 147 رأی به عنوان نفر اول و علیرضا زاکانی به عنوان نفر بعدی با تقریباً نیمی از آرای حجت‌الاسلام رئیسی دومین رأی را به خود اختصاص داد.
 
این نشست نشان داد در حالی که جریان رقیب در جبهه اصلاحات بدون برگزاری هیچ نشستی و صرفاً بر مبنای تصمیم شورای چند نفره سیاستگذاری جبهه اصلاحات، آن هم به صورت تحکمی و دستوری، کاندیدای مورد نظر را معرفی و دیگران را ملزم به تبعیت از وی می‌کنند، جریانی که دیگران بر طبل تفرقه بین آنها همواره می‌کوبند، توانسته است در فاصله تقریباً یک‌ماه دو نشست بزرگ آن هم با ترکیب همه افراد اثرگذار در سراسر کشور را در زیر یک سقف جمع کند، ضمن آنکه نماد آشکاری از دموکراسی و نظر جمعی است، توفیق بزرگی برای جریانی است که در حال حاضر در ساختار قدرت اجرایی کشور نقشی ندارد و طبیعی است که امکانات و انگیزه جمع شدن در قالب مجمع ملی یا نشست سراسری سخت خواهد بود ولی این اتفاق با همه جوسازی‌های رسانه‌ای جریان رقیب افتاد و نیروهای انقلاب در این مرحله حساس بدون توجه به هیاهوهای تبلیغاتی رقیب، رسالت خویش را انجام دادند. اما این آغاز ماجراست چراکه برای عبور از شرایط حساس کنونی و رسیدن به مطلوب نهایی که همانا پیروزی در انتخابات است، باید با همین هوشمندی و حرکت جهادگونه‌ای که تاکنون طی شده است، مسیر آینده نیز به درستی و با درایت دنبال شود، چند نکته برای طی کردن درست راه در پیش رو تا انتخابات وجود دارد که باید به آن توجه داشت؛
 
1- گام اساسی در شناسایی افرادی که در مظان کاندیداتوری در جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی قرار داشتند، طی شده است و همه گروه‌ها و جریانات اصلی در جبهه انقلاب افراد شاخص خود را به جبهه معرفی و از میان آنها پنج نفر افراد برجسته که با پارامترهای تعریف شده جبهه سازگاری داشتند، نهایتاً معرفی شدند و تنها  غایب گروه نزدیک به جبهه، دکتر جلیلی بود که به هر دلیلی تصمیم گرفت در درون جبهه خود را تعریف نکند. هرچند این امید است که با حضور حجت‌الاسلام رئیسی به عنوان کسی که پیش‌تر رأی جبهه و افکار عمومی جامعه انقلابی را به خود جلب کرده است، این برادر عزیز نیز به جمع حاضر بپیوندد و از فرد نهایی جبهه حمایت کند و طبیعی است که فرد نهایی جبهه انقلاب نیز بر خود تکلیف می‌داند در ساختار دولت شکل گرفته آینده از ظرفیت و توان این برادر نیز استفاده کند. پس نکته مهم در گام معرفی کاندیدا، همانگونه که پیش‌تر تعهد داده بودند، همه این پنج بزرگوار و حتی دکتر جلیلی که عضویت در جبهه مردمی نیروهای انقلابی را نپذیرفته‌اند، پشت نامزد نهایی جبهه ایستاده و با حمایت از فرد مورد نظر مسیر معرفی نامزد نهایی را فراهم نمایند و حتی در تهیه برنامه‌ها و ارائه راه‌های برون رفت از چالش ها، همه همت خویش را مصروف نمایند تا نتیجه مطلوب حاصل شود.
 
2- جبهه مردمی نیروهای انقلاب فراموش نکند که جریان رقیب برخلاف شعار دموکراسی که سر می‌دهد، در یک رفتار الیگارشی‌مآبانه به صراحت اعلام کردند که کاندیدای ما رئیس‌‌جمهور مستقر یعنی آقای روحانی است و این برای همه گروه‌های درون جریان اصلاحات الزام‌آور است. عارف در مصاحبه اخیر با تغییر نگاه نسبت به چند ماه پیش که گفته بود نمی‌خواهد کاندیدای سایه برای آقای روحانی باشد و دلخور از رفتار خاتمی و طیف اصلاحات بود، به یکباره چند روز پیش اعلام می‌کند که کاندیدای اصلاح‌طلبان روحانی است و همه باید الزاما از وی حمایت کنند، باید برای نیروهای انقلاب یک هشدار باشد. هشداری که با همه اختلافات اساسی که دارند، می‌تواند عاملی برای همگرایی آنها باشد. طبیعی است که نباید آزموده را یکبار دیگر آزمود و اتفاق انتخابات 1392 بار دیگر تکرار شود. در چنین شرایطی دکتر جلیلی یا هر کاندیدای دیگری در مجموعه نیروهای انقلاب چه عضو جبهه باشند یا خارج از جبهه فعالیت می‌کند، باید بداند در صورت اصرار بر آمدن خارج از چارچوب معرفی کاندیدای واحد، آورده‌ای را برای آنها نخواهد داشت و نگاه تکلیف‌گرایی بدون نتیجه یعنی کاشتن بذر در زمین شوره‌زار خواهد بود.
 
3- پذیرش مسئولیت و واگذاری آن، یقیناً از مهم‌ترین فراز حکومت‌داری در نظام اسلامی است. کسی که خود را آماده می‌کند تا مسئولیتی را بپذیرد باید آنچنان در خویش تقوای الهی و تهذیب نفس را تمرین کرده باشد که در صورت نبودن شرایط برای پذیرش آن یا واگذاری آن در شرایطی، فضا را متشنج نکرده و مایه زحمت نظام و کدورت در جامعه نشود؛ مشابه رفتار فتنه‌انگیزی که در انتخابات 88 در کشور افتاد و موسوی و کروبی فضای جامعه را به سمت بحران برای کشور پیش بردند. امیرالمؤمنین‌(ع) در توصیه به مالک اشتر در باب خودسازی یک کارگزار حکومت به چهار نکته در باب مسئولیت‌پذیری اشاره می‌فرمایند که باید برای کسانی که امروز در زمره جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی قرار گرفته‌اند، درس‌آموز باشد و هرگاه دیدند در پذیرش مسئولیت این شرایط در آنها جمع نیست، فروتنانه به نفع فردی که تقریباً مجموع شرایط در او تجمع شده است، کنار بروند. چهار سفارش امیرالمؤمنین علی‌(ع) به مالک اشتر بدین قرار است: 1- مقاومت در برابر وسوسه‌های نفسانی 2- پرهیز از ریاست طلبی 3- ارتباط عبادی دائم با خداوند 4- اکتفا به حداقل بهره‌های دنیا.
 
حتماً همه کسانی که از همان روز‌های اولیه شکل‌گیری جبهه مردمی نیروهای انقلاب در مظان کاندیداتوری این جبهه قرار داشتند، کم و بیش از این ویژگی‌ها برخوردار بوده و هستند، اما هیچ‌کس جز خود فرد از وضعیت خویش آگاهی ندارد و اگر کسی احساس می‌کند که در مقابل وسوسه‌های نفسانی نمی‌تواند تاب مقاومت آورد یا پست ریاست در جایگاه ریاست جمهوری در او تغییری ایجاد می‌کند و به نوعی هوای نفس خدای ناکرده بر او غلبه می‌کند یا نمی‌تواند از بهره‌های مادی و دنیوی چنین پستی صرف‌نظر کند، شایسته است بزرگوارانه  به کسی که  در  این چند نفر از برجستگی‌هایی برخوردار است و با توصیه‌های امیرالمؤمنین علی‌(ع) نزدیک‌تر است، رجوع کرده و همه عده و عده خود را پشت وی قرار دهد تا هم به تکلیف خود عمل کرده باشد و هم در پیشگاه الهی در دنیای واپسین روسفید بیرون‌ آید.
 
4- فراموش نشود که از امروز حجم تبلیغات منفی جریان رقیب برای خارج کردن کاندیدای اصلی جبهه مردمی نیروهای انقلاب افزایش خواهد یافت که در این مرحله حساس، دو وظیفه اصلی بر گردن نیروهای انقلاب و کاندیدای مطرح شده آنها خواهد بود؛ اول اینکه در صورت معرفی کاندیدای اصلی جبهه انقلاب، دیگر کاندیدا نباید تحت تأثیر جوسازی رسانه جریان رقیب قرار گیرند که قطعاً در برنامه‌های این جریان است که بین نیروهای انقلاب به ویژه در بین کاندیداهای آنها که هرکدام ظرفیتی در جامعه رأی دارند، شکاف ایجاد کنند. بنابراین این بزرگواران همواره باید چهار توصیه امیرالمؤمنین علی‌(ع) را نصب‌العین رفتار خویش در چنین شرایط حساسی قرار دهند. دوم اینکه رسانه‌های نیرو‌های انقلاب مراقب دوقطبی‌سازی‌های کاذب جریان رقیب باشند و در تور خبری کذب و جهت ‌دار آنها قرار نگیرند و زمینه انشقاق جبهه نیروهای انقلاب را با درج اخبار هدفمند رقیب فراهم نکنند.
 
درست است که گام اول و اساسی معرفی کاندیداهای جبهه مردمی نیروهای انقلاب طی شده است ولی نباید فراموش کرد که این تنها گام اول بود و تا رسیدن به نتیجه مطلوب و گام نهایی، مسیر پرسنگلاخی باید طی شود و طی کردن این مسیر، هوشمندی، مناعت طبع، خویشتنداری، تزکیه نفس و دهها خصیصه دینی و انقلابی را می‌طلبد و تا این آمادگی را در خود ایجاد نکنیم، نباید انتظار اتفاق مبارک پیروزی در انتخابات و تغییر وضع موجود به نفع مردم و انقلاب را داشته باشیم.

انتهای پیام/

نظرات بینندگان