کد خبر: ۱۰۸۳۲۶
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۳ - ۱۹ فروردين ۱۳۹۶
یک وعده ریلی جدید در شیراز؛

قطار حومه ای به شیراز می آید/ پروژه ای که دیدنش «عمر نوح» و «صبر ایوب» می خواهد!

این روزها دولت، روزهای سخت و حساسی را پشت سرمی گذراند و به شدت به «دیده شدن» نیاز دارد اما عباس آخوندی، یک روز، با حاشیه سازی منش دولتمردان اعتدال را به نمایش می گذارد و روز دیگر با وعده های دور و دراز!
قطار حومه ای به شیراز می آید/ پروژه ای که دیدنش «عمر نوح» و «صبر ایوب» می خواهد!
شیرازه، چند روزی است که از «لات بازی آخوندی در پاستور» می گذرد و علی رغم این که او بصورت تلویحی اشتباهش را پذیرفت کماکان واکنش ها به خشونت ‌ورزی کلامی و فیزیکی این وزیر پرحاشیه ادامه دارد. وزیر راه و شهرسازی در حالی که زیر فشارهای سنگین انتقادها قرار دارد روز پنج شنبه در حاشیه مراسم افتتاحیه خط سوم قطار حومه‌ای تهران ـ گرمسار گفت: «با طرح تثبیت شرکت قطارهای حومه‌ای در مجلس شورای اسلامی در سال ۹۶ برای راه‌اندازی قطار حومه‌ای در ۵ کلان‌شهر برنامه‌ریزی می‌کنیم.» وی مشهد، تبریز، شیراز، اصفهان و اهواز را به‌عنوان کلان‌شهرهایی که برای قطار حومه‌ای ظرفیت خوبی را دارند اعلام کرد و گفت: «انتقال حمل‌ونقل جاده‌ای و مسافران به حمل‌ونقل ریلی از مهم‌ترین اولویت‌های ما در سال 96 است.»

آن طور که آخوندی گفته ظاهرا طرح قطارهای حومه ای بناست به تهران خلاصه نشود و در کلانشهرها نیز پیگیری شود. البته موضوع احداث قطار حومه ای در شیراز در بودجه 96 هم دیده شده است. در جدول شماره ۱۵ لایحه بودجه سال ۱۳۹۶ به‌ طور خاص به قطارهای حومه‌ای در پنج استان مختلف کشور پرداخته شده و قرار است در استان فارس قطار حومه‌ای شیراز به شهر جدید صدرا به عنوان اولویت‌های مطالعاتی مطرح و در سال جدید مورد بررسی ‌های جدی قرار گیرد. حتی شنیده می شود، ایستگاه فعلی راه آهن شیراز قرار است به ایستگاه قطار حومه اختصاص یابد و سپس با تملک اراضی در داخل شهر شیراز ایستگاه جدید ساخته شود.
قطار حومه‌ای از نمونه قطارهایی است که در شبکه ریلی برای تسهیل ارتباط شهرستان‌های نزدیک با کلان‌شهرها، استفاده می‌شود. این نوع شبکه ریلی از راهکارهای مهم برای جلوگیری از افزایش تردد وسایل نقلیه شخصی، آلودگی هوا و حفظ محیط زیست به شمار می رود و حتی می تواند مهاجرت و تبعات بعدی مثل حاشیه ‌نشینی را کاهش دهد.

قطعا راه اندازی قطارحومه ای در شیراز با توجه به بعد جمعیتی که در حومه و شهرستان های اطراف آن زندگی می کنند بسیار اثرگذار خواهد بود و با وجود هزینه های سنگین می تواند علاوه بر صدرا به سمت مرودشت هم گسترش یابد.

اما موضوع مهمتر این است که اصولا طرح های ریلی در فارس هیچ پیشرفتی ندارند و طرح قطار «شیراز- بندرعباس»، «شیراز- کرمان»، «شیراز-یزد»، «شیراز- اهواز» و «شیراز - بوشهر - عسلویه» روی زمین مانده اند و متروی شیراز نیز با وجود سال ها چشم انتظاری در سودای تکمیل خط یک خود است. حالا با این حساب چه زمانی سوت قطارهای حومه ای شیراز به صدا درخواهد آمد؟ بعید است نسل امروز شیراز آن روز را به چشم ببینند!
به هر حال این روزها دولت، روزهای سخت و حساسی را پشت سرمی گذراند و به شدت به «دیده شدن» نیاز دارد اما عباس آخوندی، یک روز، با حاشیه سازی منش دولتمردان اعتدال را به نمایش می گذارد و روز دیگر با وعده های دور و دراز! وعده ای که از همین حالا پیداست حداقل دو نسل باید انتظارش را بکشند. وعده هایی که میتوان اسم آن را گذاشت «هیچ هنگام» که صرفا مطالبات مردمی از دولت بعد را افزایش خواهد داد.
 برای رای نیاوردن روحانی، همین عباس آخوندی کافیست!
نظرات بینندگان