کد خبر: ۱۰۸۳۴۵
تاریخ انتشار: ۲۱:۴۸ - ۱۹ فروردين ۱۳۹۶
مدیرکل بنیاد مسکن استان فارس:

160هزار واحد مسکن روستایی در فارس غیرمقاوم است/ طی شش ماهه اول امسال پرونده مسکن مهر در فارس بسته می‌شود

مدیرکل بنیاد مسکن استان فارس بر لزوم مقاوم‌سازی واحدهای مسکونی تاکید و اظهار کرد: حدود 160هزار واحد مسکن روستایی در فارس در برابر زلزله و سیل غیرمقاوم است.

160هزار واحد مسکن روستایی در فارس غیرمقاوم است/ طی شش ماهه اول امسال پرونده مسکن مهر در فارس بسته می‌شودبه گزارش شیرازه، عطا الله زمانی در نشست خبری که در آستانه دهه حساب 100 امام(ره) و سالروز تاسیس بنیاد مسکن برگزار شد، خاطرنشان کرد: در باران‌های سیل‌آسای اواخر سال گذشته در 15 شهرستان استان فارس، هزار و 639 واحد مسکن شهری و پنج هزار و 670واحد مسکن روستایی آسیب جدی دید که در سال جاری با اعطای تسهیلات در اولویت بازسازی قرار دارند.

وی از اعطای تسهیلات 18 میلیون تومانی در روستاها و 20 میلیون تومانی در شهرها برای بازسازی واحدهای غیرمقاوم خبر داد و تصریح کرد: 90 درصد واحدهایی که در سیل اخیر تخریب شدند واحدهای غیرمقاومی بودند که صاحبان آن برای نوسازی تاکنون اقدامی انجام نداده‌اند.

در زمین لرزه خنج و سیل اخیر در فارس منازل مقاوم سازی شده آسیب ندیدند

مدیرکل بنیاد مسکن استان فارس با اشاره به زلزله اواخر سال گذشته در شهرستان خنج گفت: در زمین لرزه شهرستان خنج 206 واحد مسکونی تخریب شد که اعتبارات ساخت و نوسازی آنها ابلاغ شده است و این تسهیلات امسال در قالب وام‌های کم‌بهره و کمک‌های بلاعوض به خانوارهای خسارت دیده پرداخت می شود.

وی اجرای طرح‌های مقاوم‌سازی را از اولویت‌های بنیاد مسکن استان فارس برشمرد و افزود: در حوزه مسکن روستایی 621 ناظر روستایی به صورت غیرمستقیم در کنترل کیفیت واحدهای مسکونی با ما همکاری دارند.

این مقام مسئول اعلام کرد: از 388 هزار و 680 واحد مسکونی روستایی استان تاکنون 218 هزار واحد مسکونی که معادل 56 درصد واحدهای روستایی است مقاوم‌سازی شده‌ و در سال جاری نیز سهیمه بهسازی و نوسازی 14 هزار و 800 واحد روستایی به بنیاد مسکن ابلاغ شده است.

مدیرکل بنیاد مسکن استان فارس با بیان اینکه عمده واحدهای غیرمقاوم استان در اطراف کلان‌شهر شیراز قرار دارد، گفت: این ساخت‌ و سازها خارج از طرح هادی انجام شده و بدون مجوز است و بنیاد مجوزی برای اعطای تسهیلات به واحدهای خارج از طرح‌های هادی ندارد.

بیش از 297 میلیارد تومان پروژه عمرانی و مسکونی در فارس افتتاح می‌شود

زمانی در ادامه اعتبار پروژه‌های عمرانی و مسکونی که در دهه حساب 100 سال جاری در فارس افتتاح می‌شود را 297 میلیارد و 615 میلیون تومان اعلام و اظهار کرد: بهسازی هفت هزار و 481 واحد مسکن روستایی با اعتبار 224 میلیارد و 430 میلیون ریال، بازسازی 351 واحد مسکن روستایی با اعتبار 11 میلیارد و 121 میلیون تومان و اجرای 9 پروژه طرح هادی روستایی با اعتبار 996 میلیون تومان از برنامه‌های ویژه دهه حساب 100 امام خمینی (ره) در استان فارس است.

وی با بیان اینکه 19 هزار و 100 خانوار استان فارس از مواهب و مزایای طرح های دهه حساب 100 امام بهره‌مند می‌شوند، اضافه کرد: در مسکن شهری 622 واحد مسکونی در قالب 6 پروژه و با اعتبار 61 میلیارد و 70 میلیون تومان دراین دهه به بهره‌برداری می‌رسد.

طرح هادی روستاهای فارس تهیه شده است

مدیرکل بنیاد مسکن استان فارس به تشرح عملکرد بنیاد مسکن در سال گذشته پرداخت و گفت: مهم‌ترین فعالیت بنیاد مسکن در زمینه توسعه روستاها تهیه طرح هادی است و بنیاد مسکن استان فارس باید حدود دو هزار و 400 روستای بالای 20 خانوار این استان طرح هادی تهیه کند که تاکنون در دو هزار و 329 روستا این طرح تهیه شده است و به زودی جشن اتمام تهیه طرح هادی در روستای استان فارس برگزار می‌شود.

زمانی یادآور شد: در سال گذشته طرح هادی در 664 روستا عملیاتی شده است و در مجموع از ابتدا تا کنون در هزار و 30 روستای بالای 20 خانوار استان فارس این طرح‌ها اجرا شده است.

وی همچنین به اجرای طرح توسعه معابر در قالب سهمیه قیر رایگان اشاره و خاطرنشان کرد: سال گذشته دو میلیون مترمربع از سطح معابر روستایی این استان آسفالت شده است که این میزان آسفالت معادل 200 کیلومتر طول معابر است و 12 درصد از حجم فعالیت های آسفالت معابر کشور را به خود اختصاص داده است.

مدیرکل بنیاد مسکن استان فارس واگذاری زمین در مناطق روستایی را اقدامی در راستای ایجاد انگیزه در روستاییان و کاهش مهاجرت به شهرها دانست و افزود: در سال گذشته دو هزار و 949 قطعه زمین برای ساخت مسکن به روستاییان واگذار شده و از ابتدای اجرای این طرح تاکنون نیز 86 هزار و 275 قطعه زمین به روستاییان استان فارس واگذار شده است که پیش‌بینی می‌شود در سال جاری هم دو هزار قطعه زمین به متقاضیان روستایی واگذار شود.

زمانی با اشاره به صدور اسناد مالکیت با همکاری بنیاد مسکن و اداره ثبت اسناد و املاک گفت: در سال گذشته 13 هزار جلد سند مالکیت روستایی و هفت هزار جلد سند مالکیت در شهرهای زیر 25 هزار نفر در استان فارس صادر شده که در قالب این طرح از ابتدا تاکنون 276 هزار جلد سند مالکیت روستایی و شهری در استان فارس صادر شده است.

آغاز ساخت مسکن برای 15درصد از خانوارهای دارای بیش از دو معلول در فارس

مدیرکل بنیاد مسکن استان فارس به احداث سرپناه برای خانوارهای دارای دو معلول و بیشتر هم اشاره کرد و گفت : برای کمک به تامین مسکن معلولان تفاهم‌نامه‌ای بین بنیاد مسکن، بنیاد مستضعفان، سازمان ملی زمین و مسکن، سازمان بهزیستی و انجمن خیرین مسکن‌ساز منعقد شده است که براساس این تفاهم‌نامه برای 934 خانواده‌ دارای دو معلول و بیشتر استان فارس مسکن ساخته می‌شود و تاکنون کار ساخت 140 واحد مسکونی آغاز شده که 42 واحد از این تعداد تکمیل شده است.

زمانی با بیان اینکه تامین زمین برای خانوارهای شهری بر عهده سازمان ملی زمین و مسکن و راه‌ و شهرسازی است، گفت: براساس این تفاهم‌نامه 32 میلیون تومان وام بلاعوض در نقاط شهری و 18 میلیون تومان وام بلاعوض در نقاط روستایی برای تامین مسکن خانواده‌های دارای دو معلول در نظر گرفته شده است و همچنین تسهیلات 15میلیون تومانی با بهره 5 درصد به خانواده‌های دارای دو معلول در نقاط روستایی پرداخت می‌کند.

طی شش ماهه اول امسال پرونده مسکن مهر در فارس بسته می‌شود

وی همچنین با تشریح عملکرد بنیاد در حوزه مسکن شهری گفت: در سال گذشته هزار و 261 مسکن شهری توسط بنیاد مسکن استان ساخته شده و امسال نیز ساخت هزار و 524 واحد مسکن شهری در برنامه قرار دارد، در حوزه مسکن مهر نیز تاکنون از مجموع حدود 29 هزار مسکن مهر تعهد شده 26 هزار و 209 واحد مسکن مهر تکمیل و واگذار شده است و تا شش ماه اول امسال کار مسکن مهر دراستان فارس به سرانجام نهایی می رسد.

این مقام مسئول در بنیاد مسکن فارس اظهار کرد: ساخت سالانه 150 هزار واحد مسکن اجتماعی از طریق تسهیلات و کمک‌های بلاعوض در برنامه ششم توسعه پیش‌بینی شده است که پس از تعیین ضوابط و ابلاغ دستورالعمل‌ها سهم استان فارس از این تعداد مشخص خواهد شد.

21 فروردین‌ماه سالگرد صدور فرمان تاریخی حضرت امام خمینی(ره) مبنی بر افتتاح حساب 100 و تاسیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی است و به همین مناسبت از 21 فروردین ماه تا 31 فروردین به نام دهه حساب 100 امام(ره) نامگذاری شده‌ است.

انتهای پیام/ 


نظرات بینندگان