کد خبر: ۱۰۸۳۴۸
تاریخ انتشار: ۰۰:۳۷ - ۲۰ فروردين ۱۳۹۶
در پر هزینه ترین ماه سال؛

قیمت سیب و پرتقال خیال فرود آمدن ندارد!/ به جالی حواله دادن مردم به «اردیبهشت»، پاسخگو باشید!

بازار ساز گرانی را کوک کرده و گذران زندگی سخت تر از همیشه شده است. دولتمردان تدبیر اما مصمم تر از همیشه مشغول حواله دادن مردم به اردیبهشت هستند!
قیمت سیب و پرتقال خیال فرود آمدن ندارد!/ به جالی حواله دادن مردم به «اردیبهشت»، پاسخگو باشید!
شیرازه؛ نوروز امسال پر بود از حوادث غیرمترقبه؛ از طوفان تا سیل و سونامی.
در بعضی استان ها، وضعیت بحرانی بود و غیرقابل پیش بینی. برخی به دلیل قهر طبیعت مال و اموالشان از دست رفت  و خسارت ها دیدند. در این بین بر خلاف انتظار اما بحران های حساب شده ای که زندگی و معیشت مردم را هدف گرفته بود؛ کم نبود! سونامی قیمت ها، جیب کارگران و کارمندان را شست و هر چه بود با خود برد! این حوادث بر خلاف حوادث غیرمترقبه تقریبا فراگیر بود و بیشتر از همه دامن شهروندان کلانشهرهایی همچون تهران و شیراز را گرفت. قبل از این که سال نو از راه برسد، مسئولان مثل همیشه وعده کردند که میوه شب عید تامین است، مردم، خیالتان راحت!  به اندازه نیاز استان، میوه ذخیره شده و شهروندان هیچ نگرانی بابت تامین این کالا نداشته باشند. قرار شد طبق طرح تنظیم بازارهر کیلو سیب 3000 تومان و هر کیلو پرتقال 3500 تومان فروخته ‌شود.
اما پرتقال و سیب دولتی امسال مزه و طعم نداشت و میوه های باکیفیت بازارش بسیار متشنج و سردرگم بود. مردم کلافه و سرگردان در به در دنبال میوه با کیفیت و با قیمت مناسب برای سفره شب عید بودند اما زهی خیال باطل! نه خبری از نظارت بازرسان بود و نه ذره ای انصاف در چنته میوه فروشان!
قیمت پرتقال به طور میانگین در نقاط مختلف شیراز به  10000تومان رسید. گزارش ها از بعضی از نقاط شهر نشان می داد که مردم در بعضی از نقاط برای اولین بار پرتقال نوروزی خود را به قیمت 12000 تومان هم خریدند.
قیمت سیب در برخی از نقاط شیراز 6000تومان و در برخی دیگر از نقاط 7 تا 8 هزار تومان به دست مردم رسید.
خیار و کیوی هم از میوه های گران سال نوروز 96 بود به شکلی کیوی به طور میانگین بین 5 تا 6500 تومان خرید و فروش می شد و شیرازی ها بالاجبار خیار مورد نیاز خود برای روزهای آغازین سال جدید را هم به طور میانگین بین 4000 تا 4500 تومان خریدند. قیمت موز هم روزهای آرامی هم را نگذراند تا مردم عید امسال موز 7000 تومانی بخورند.
حالا اما تعطیلات تمام شده ولی قیمت های اوج گرفته میوه، خیال فرود آمدن ندارد. پرتقال هنوز بین 8 تا 9 هزار تومان در میوه فروشی های شیراز بفروش می رسد و قیمت سیب از 6 هزارتومان یک ریال هم کمتر نشده است.
دلیل این گرانی بی سابقه در آخرین بهار دولت اعتدال هر چه که بوده و باشد، مسئولیت اصلی متوجه ژنرال های کهنه کار دو وزراتخانه جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت است که نتوانستند بازار پر از چالش میوه را به آرامش برساند.
با این حال در این زمان از سال نو(نیمه دوم فروردین) که همیشه سخت‌ ترین موقع برای خانوارهای ایرانی است. بازار ساز گرانی را کوک کرده و گذران زندگی سخت تر از همیشه شده است. دولتمردان تدبیر اما مصمم تر از همیشه مشغول حواله دادن مردم به اردیبهشت هستند!
گرانی سیب و پرتقال به کنار! چند وقتی است نوبرانه های چشم نواز و خوشمزه از راه رسیده و بر جیب های خالی پوزخند می زنند. بفرمایید چغاله بادام کیلویی 90 هزارتومان! اگر ندارید که بخرید، لذت تماشایش را از دست ندهید!
نظرات بینندگان