کد خبر: ۱۰۸۳۵۴
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۸ - ۲۰ فروردين ۱۳۹۶

آقای روحانی! ۱۶۹,۱۰۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ تومان ما کجاست؟

دولتی‌ها می‌گفتند عدم‌اجرای برجام برجام هرروز حداقل ۱۰۰میلیون دلار ضرر متوجه کشور می‌شود، بنابراین انتظار می‌رود در این ۴۴۵ روز پس از اجرای برجام حداقل ۱۶۹هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان نصیب دولت شده باشد، با این پول چه‌کارهایی می‌شد کرد؟
به گزارش شیرازه،  27 دی ماه 1394 زمان اجرایی شدن برنامه جامع اقدام مشترک یا همان برجام بود، توافقنامه‌ای که پس از ماه‌ها مذاکره تیم هسته‌ای ایران با نمایندگانی از کشورهای 1+5 منعقد شد و دولت یازدهم از همان روزهای مذاکره، حل بسیاری از مشکلات کشور را به توافق هسته‌ای گره زده بود.

از طرفی در جریان مذاکرات هسته‌ای و بررسی متن برجام در نهمین دوره مجلس شورای اسلامی برخی نزدیکان دولت یازدهم از ضررهای میلیاردی تأخیر در اجرای برجام سخن می‌گفتند.

ترکان و ضرر 100میلیون دلاری عدم‌اجرای برجام

«من درباره عملکرد نمایندگان محترم نمی‌توانم قضاوت کنم. متأسفانه برخی نمایندگان مجلس فکر می‌کنند این شیوه‌ها مؤثر است اما اگر همان نمایندگان بدانند که 100 میلیون دلار در روز یعنی چه‌ضرری، قطعاً وارد حاشیه‌سازی برخی جریان‌های سیاسی نمی‌شوند.»، این جملات را اکبر ترکان، مشاور ارشد رئیس‌جمهور در 30 شهریور 1394 و در گفتگو با روزنامه شرق گفته بود.
آقای روحانی! ۱۶۹,۱۰۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ تومان ما کجاست؟

سیروس ناصری و ادعای خسارت 15میلیون دلاری

سیروس ناصری که در دولت اصلاحات از اعضای ارشد تیم مذاکره‌کنندگان هسته‌ای ایران بود، مهرماه سال 94 و در مقطعی که مجلس در حال بررسی برجام بود، ادعا کرد: «روزی 100 تا 150 میلیون دلار هزینه تأخیر در اجرای برجام است».
آقای روحانی! ۱۶۹,۱۰۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ تومان ما کجاست؟

تأخیر در برجام و مشکلات اقتصادی

رئیس‌جمهور هم در همایش صنعت و تجارت در مهرماه 94 هم با تأکید بر اینکه تأخیر در اجرای برجام برای اقتصاد مشکل‌ساز است، گفته بود: «از ابتدای تابستان تیم اقتصادی را فراخواندم چراکه سه‌ماهه اول امسال نشان می‌داد که به‌خاطر کاهش قیمت نفت و تأخیر در اجرای توافق هسته‌ای ممکن است در زمینه رونق اقتصادی با مشکلاتی مواجه شویم».

سود اجرای برجام کجا هزینه شد؟

اکنون از 27 دی‌ماه سال 1394 یعنی روز اجرایی شدن برجام، 445 روز گذشته است (این گزارش تا 17 فروردین 96 محاسبه شده است). بر اساس ادعای دولتی‌ها فایده هر روز اجرای برجام برای اقتصاد کشور از 100 تا 170 میلیون دلار بوده است، بنابراین با در نظر گرفتن کمترین میزان عنوان‌شده از سوی حامیان دولت، باید تاکنون رقمی معادل 44 میلیارد و 500 میلیون دلار نصیب دولت شده باشد که این رقم با احتساب دلار 3800 تومانی معادل 169 هزار و 100 میلیارد تومان خواهد شد.

دولت با این پول می‌توانست چه‌کاری انجام دهد؟


با اجرای برجام و جلوگیری از هدررفت هزینه‌های میلیاردی در اقتصاد، اگر دولت با این رقم شغل ایجاد می‌کرد، با در نظر گرفتن 100 میلیون تومان برای ایجاد هر شغل (100 میلیون تومان حداکثر مبلغ مورد نیاز برای ایجاد شغل است)، دولت می‌توانست برای یک‌میلیون و 691هزار نفر شغل ایجاد کند.

همچنین با توجه به اختصاص 42هزار میلیارد تومان برای تکمیل پروژه‌های عمرانی در سال 95، دولت می‌توانست با 169هزار و 100 میلیارد تومان، بودجه عمرانی 4 سال کشور را تأمین کرده و بخش عمده‌ای از پروژه‌های عمرانی کشور را به اتمام برساند.

از آنجا که در سال گذشته، 40هزار میلیارد تومان برای پرداخت یارانه نقدی به مردم در نظر گرفته شده بود، اگر دولت مبلغ 169هزار و 100 میلیارد تومان را به‌صورت نقدی به مردم پرداخت می‌کرد، میزان یارانه نقدی 4برابر می‌شد.

همچنین دولت می‌توانست این پول را صرف پرداخت 10میلیون تومان وام ازدواج به هریک از زوج‌های متقاضی دریافت این وام کند، که با اختصاص 169 هزار و 100 میلیارد تومان به وام ازدواج، 8میلیون و 455هزار زوج می‌توانستند 20میلیون تومان وام ازدواج بگیرند.

یکی دیگر از زمینه‌هایی که دولت می‌توانست این هزینه‌های برداشته شده از دوش اقتصاد را صرف ایجاد رشد اقتصادی و رونق کشور کند، هزینه‌کرد در تولید و حمایت از آن است. با توجه به اینکه در سال 95 مبلغ 16هزار میلیارد تومان برای کمک به تولید داخلی در نظر گرفته شده بود، رقم 169 هزار و 100 میلیارد تومان حدود 10 برابر بودجه سالانه حمایت از تولید است.
 

نوع فعالیت

میزان اعتبار مورد نیاز

اقدامی که دولت می‌توانست انجام دهد

ایجاد شغل

با احتساب هزینه 100 میلیون تومانی برای هر شغل

ایجاد یک‌میلیون و 691هزار شغل

پروژه‌های عمرانی

با احتساب سالانه 40هزار میلیارد تومان به پروژه‌های عمرانی

تأمین بودجه عمرانی 4 سال کشور

یارانه نقدی

اختصاص 40هزار میلیارد تومان به یارانه نقدی در سال 95

4برابر شدن یارانه نقدی پرداختی به هر فرد

وام ازدواج

با احتساب پرداخت وام 20میلیون تومان به هر زوج

پرداخت وام ازواج به 8میلیون و 455هزار زوج

کمک به تولید داخلی

اختصاص 16هزار میلیارد تومان به حمایت از تولید در سال 95

10برابر شدن حمایت‌های نقدی دولت از تولید داخلی

 
منبع: تسنیم
نظرات بینندگان