کد خبر: ۱۰۸۳۷۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۷ - ۲۰ فروردين ۱۳۹۶
یادداشت/ پنجمین انتخاب/1

مردم به وعده های سطحی کاندیدای شورای شهر اعتنا نکنند/انتخابات شورا فرصت وزن کشی برای جریانهای سیاسی و یا قوم و قبیله ای نیست

جعفر قادری نوشت: انتخابات شورای شهر فرصت عرض اندام و یا وزن کشی برای جریانهای سیاسی و یا قوم و قبیله ای نیست که عده ای بخواهند از این فرصت برای اهداف سیاسی و یا مطامع مالی خود بهره برداری نمایند.
مردم به وعده های سطحی کاندیدای شورای شهر اعتنا نکنند/انتخابات شورا فرصت  وزن کشی برای جریانهای سیاسی و یا قوم و قبیله ای نیست
جعفر قادری نماینده سابق مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی و شهردار اسبق شیراز در یادداشت اختصاصی برای شیرازه نوشت: همزمان با کلیه شهرها و روستاهای کشور، مردم شیراز نیز در 29 اردیبهشت امسال درگیر برگزاری پنجمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر هستند. این انتخابات که در آن 13 نفر از اعضای شورای اسلامی شورای شیراز انتخاب میشوند، برای تعیین سرنوشت آینده شهر شیراز بسیار مهم است. اگرچه محدوده کار شوراهای اسلامی شهرها در قانون بیشتر به شهرداری خلاصه میشود و شوراها بیش از آنکه شورای شهر باشند، شورای شهرداری هستند ولی نوع نگاه و عملکرد اعضای شورا می تواند نه تنها در اداره شهرداری بلکه در اداره شهر موثر باشد.

مردم شیراز کلید اداره شهر را برای مدت 4 سال به افرادی واگذار میکنند تا در این مدت بجای آنها تصمیمات کلان گرفته و نه تنها از موقعیت محلی و منطقه ای بلکه از موقعیت جهانی این شهر دفاع نمایند. شیراز شهری نیست که متعلق به ساکنین فعلی، نسل فعلی و یا ساکنین آینده این شهر باشد، بلکه متعلق به سایر مردم ایران، جهان و حتی نسلهای آینده است. حفظ این نقش ایجاب میکند تا کلیددارانی انتخاب شوند که بخوبی از نقش این شهر در عرصه ملی و بین المللی آگاه بوده و توانمندیهای این شهر را نه برای خود بلکه توان خود را برای توسعه این شهر بکارگیرند.

انتخابات شورای شهر فرصت عرض اندام و یا وزن کشی برای جریانهای سیاسی و یا قوم و قبیله ای نیست که عده ای بخواهند از این فرصت برای اهداف سیاسی و یا مطامع مالی خود بهره برداری نمایند. این امکان فرصتی است تا مردم شیراز با انتخابهای تخصصی خود سطح انتظار و توقع خود را از جامعه تخصصی و علمی شهر نشان داده و سطح آگاهی و شناخت خود را به رخ سایر شهرهای کشور بکشند. همانگونه که از ظاهر یک شهر می توان به نوع فرهنگ، باورها، اعتقادات و حتی تاریخ یک شهر پی برد، از نوع انتخاب اعضای شورای شهر توسط مردم نیز می توان به سطح آگاهی و شناخت آنها پی برد.

انتخاب درست اعضای شوراها در یک شهر بیش از آنکه نتیجه انتخاب درست مردم باشد، نتیجه احساس مسئولیت بزرگان جریانهای سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و مذهبی شهر است. اگر این بزرگان به وظیفه و مسئولیت خود بدرستی عمل نمایند و بخوبی از عهده راهنمایی و ارشاد مردم برآمده و وظایف خطیر آنها را در انتخاب نمایندگان خود متذکر شوند، مردم نیز با تبعیت و همراهی با آنها در انتخاب درست نمایندگان خود به این خیرخواهی آنها پاسخ مثبت خواهند داد.

ممکن است استدلال شود که انتخاب اعضای شورای شهر یک انتخاب محلی و منطقه ای است و انتخاب درست و یا غلط ما در مسئولیت دادن به افراد توانمند و یا ناتوان در حفظ جایگاه رقابتی ما در سطح ملی و بین المللی اثر ندارد. این استدلال اگرچه در ظاهر ممکن است برای یک روستای پرت و دور افتاده درست باشد ولی برای کلانشهری مثل شیراز، استدلالی پر از خطا و اشکال است. اگر با محدود کردن نقش منتخبین به شورای شهر، این استدلال تا اندازه ای موجه بنظر می رسید ولی توجه به این نکته که اعضای شورای شهر علاوه بر عضویت در شورای شهر باید به عنوان اعضای شورای شهرستان، استان و شورایعالی استانها در تهیه لایحه و طرح به دولت و مجلس ایفای نقش کنند، این استدلال خیلی موضوعیت ندارد.

درست است که ما سرنوشت خود را به دست افرادی میدهیم که برای 4 سال ما تصمیم گیری کنند، ولی باید توجه داشته باشیم که افرادی را انتخاب کنیم که اولا برای این 4 سال ما را در مسیر توسعه و پیشرفت قرار داده و ثانیا کارها و اقدامات آنها بتواند ما را در این مسابقه ملی و جهانی توسعه از رقبای کشوری و بین المللی جلو بیاندازد. فعالیتها و اقدامات نمایندگان ما در شورای شهر نه تنها در این 4 ساله تاثیر گذار است بلکه روی سالهای بعد از آن نیز میتواند موثر باشد.

دادن نمایندگی به تعدادی از افراد، سرمایه گذاری بر روی اعضای شورا است. شهر باید بر روی افرادی سرمایه گذاری کند که یا در حال حاضر و یا در آینده بتوانند برای شهر و یا استان بازگشت سرمایه داشته باشند. اگر بنای بر انتخاب افراد مسن داریم، باید افرادی را انتخاب کنیم که تجربه و تخصص آنها در خدمت به شهر موثر باشد. اگر فرد جوان و غیرمجربی را انتخاب میکنیم باید فردی را انتخاب کنیم که از تخصص کافی برخوردار و سالهای نمایندگی، فرصتی را برای تکمیل تجربیاتش فراهم کند تا بتواند در آینده در پستهای بالاتری در خدمت شهر و استان باشد.

به عنوان یک تحصیلکرده دانشگاهی در حوزه اقتصاد شهری و یک فرد دارای تجربه در این زمینه و فردی که مردم شیراز سالها بر روی او سرمایه گذاری کرده اند و به او در کسوت شورا، شهرداری و نمایندگی مجلس اختیار تصمیم گیری داده اند، وظیفه خود میدانم تا دانش و تجربیات خود را در دو بخش شناخت استعدادهای شهر شیراز برای داشتن مطالبات مناسب و نیز ویژگیهای یک کاندیدای مناسب برای داشتن یک انتخاب درست، در شورای شهر شیراز در دو بخش جداگانه در اختیار آنها بگذارم. اطمینان دارم که مطالب بنده توسط متخصصین این حوزه مورد نقد و ارزیابی قرار گرفته و کمکی به انتخاب درست مردم در انتخابات آتی شورای شهر خواهد کرد.

بیان انتظارات و توقعات تخصصی و شایع کردن آن، کمک میکند تا کاندیداهای شورای شهر بجای درگیر شدن با برخی از خواسته ها و مطالبات جزئی در مورد چشم اندازها و آینده شهر مورد سوال و پرسش قرار گفته و مردم در جریان نقطه نظرات و دیدگاههای کلی آنها قرار بگیرند. مردم فهیم شیراز نباید رای با ارزش خود را به وعده های سطحی و بی ارزشی چون آسفالت کوچه ها و یا احداث پارک و باغ محله ای معاوضه نمایند. مطالبه آنها باید در شان و اندازه شهروندی شیراز باشد.

طرح انتظارات و توقعات کلان مردمی از کاندیداها به پالایش کاندیداها کمک کرده و پیش از برگزاری انتخابات منجر به قانع شدن تعدادی از کاندیداها برای خالی کردن صحنه رقابت و بازکردن جا برای افراد مستعد میشود. خروج تعدادی از افراد غیراشنا به حوزه کاری شوراها، فضا را رقابتی تر کرده و احتمال انتخاب افراد متخصص تر و آشنا به امور شورا و شهرداری را بیشتر میکند.

در همین راستا نگارنده در اولین بخش از این این مطالب تلاش خواهم کرد تا بخشی از ظرفیتهای شهر شیراز را یادآوری تا از این طریق هم مطالبات مردم را بیان کرده باشم و هم کمک نمایم تا کاندیداها با نقش و وظیفه ای را که در صورت انتخاب از سوی مردم برعهده دارند بخوبی آشنا شده و اگر توانی برای بالفعل کردن این ظرفیتها ندارند با انصراف از کاندیداتوری، فرصت خدمت را از دیگران نگیرند.
*جعفر قادری
نماینده سابق مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی
نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۲۰ فروردين ۱۳۹۶
0
دكتر قادري اقتصاد دان برجسته و دلسوز مردم است اما گوش شنوايي براي سخنان ايشان نيست