کد خبر: ۱۰۸۴۱۲
تاریخ انتشار: ۱۵:۲۰ - ۲۱ فروردين ۱۳۹۶
یادداشت/پنجمین انتخاب/2

ضرورت هایی که در جذب توریسم مذهبی شیراز نادیده گرفته شد

جعفر قادری نوشت: توسعه خطوط ریلی و جاده ای شهر شیراز باید با محوریت اماکن زیارتی برنامه ریزی و تدارک دیده شود.
به گزارش شیرازه، شروع به کار شوراهای اسلامی از ۹ اردیبهشت سال ۱۳۷۸ با صدور پیام ویژه‌ای از سوی رهبر معظم انقلاب آغاز گردید که طی چهار دوره گذشته فراز و فرودهای بسیاری را پشت سر گذاشته است.
طبق قانون پارلمان شهری چند وظیفه مهم و تاثیر گذار در تبیین سیاست های توسعه شهری بر عهده دارد. تعیین و تدوین بودجه شهرداری، انتخاب شهردار ونظارت بر عملکرد وی، تدوین برنامه توسعه شهری و... از جمله وظایف این نهاد اجتماعی است.
در همین راستا شیرازه سلسله گزارش هایی در مورد ویژگی های یک شورای کارآمد تا انتخابات با عنوان«پنجمین انتخاب» منتشر خواهد کرد.


جعفر قادری نماینده سابق مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی و شهردار اسبق شیراز در یادداشت اختصاصی برای شیرازه نوشت:شیراز به عنوان مدفن حضرت شاهچراغ، سید میرمحمد، سید علاءالدین حسین  و علی ابن حمزه و تعداد دیگری از امام زادگان سومین حرم اهل بیت در ایران اسلامی است. این امکان فرصتهای زیادی را برای توسعه ظرفیتهای مادی و معنوی در شیراز فراهم میکند. عضو شورای شهر باید فردی باشد که این ظرفیتها را بشناسد و برای توسعه و بهره برداری از آن طرح و برنامه داشته باشد.

ایفای نقش سومین حرم اهلبیت در ایران، ایجاب میکند تا بیشتر ظرفیتهای شهر در این راستا بکار گرفته شود. وقتی که این توانمندی فقط برای سه شهر دیگر غیر از شیراز در کشور وجود دارد و دیگر شهرها از آن برخوردار نیستند، توجه به این ظرفیت تقریبا شبه انحصاری میتواند در ارتقاء جایگاه شیراز موثر واقع شود.

یدک کشیدن نام سومین حرم اهلبیت در این نیست که فقط در ایام و مناسبتهای مذهبی در شبکه های ملی تصاویری از بقعه و بارگاه امامزادگان واجب التعظیم مدفون در شیراز به نمایش درآید، بلکه حفظ این جایگاه در این است که متناسب با این استعداد خدادادی کارکردهای درخور و مناسب برای شیراز تعریف نماییم. توسعه و تقویت این جایگاه نیازمند تربیت نیروی انسانی مذهبی، جذب توریسم مذهبی، تولیدات مادی و معنوی مذهبی و انجام کارهای نرم افزاری در کنار اقدامات سخت افزاری است.

مذهبی بودن در کنار تاریخی بودن شیراز امتیاز ویژه این شهر در مقایسه با اصفهان و مشهد است. تفاوت شیراز با این دو شهر در این است که هر گردشگر مذهبی و یا تاریخی سفر به شیراز را در برنامه سفر خود به ایران تدارک می بیند. در حالیکه هر گردشگر مذهبی ممکن است از اصفهان دیدن نکند و هر گردشگر تاریخی ممکن است برنامه ای برای سفر به مشهد نداشته باشد، برای هر گردشگر مذهبی و هر گردشگر تاریخی سفر به شیراز بخشی از برنامه سفر وی به ایران است.

اگر دو شهر مذهبی مشهد و قم بخش عمده ای از توسعه خود را مدیون حضور زوار و توریسم مذهبی میدانند، شیراز نیز باید در این زمینه سرمایه گذاریهای خود را توسعه دهد. نمی شود انتظار جذب زائر داشته باشیم ولی دسترسی های مناسب ریلی و جاده ای برای حضور زائرین در کنار حرمهای مطهر فراهم نکنیم. زیارت توام با اعمال شاقه که مستلزم دسترسی های سخت و نامناسب به حرمهای مطهر باشد مورد استقبال زائرین قرار نمی گیرد و اگر هم انگیزه  مذهبی عده ای را به سفر زیارتی بکشاند، سختی های دسترسی آنها را از زیارت مناسب باز خواهد داشت. براین اساس توسعه خطوط ریلی و جاده ای شهر شیراز باید با محوریت اماکن زیارتی برنامه ریزی و تدارک دیده شود.

وقتی فرودگاه و سفر هوایی یکی از راههای دسترسی زائرین داخلی و خارجی به اماکن مذهبی شیراز است و افزایش سفرهای زیارتی در توسعه شیراز نقش کلیدی دارد، شورا و شهرداری شیراز نمی تواند در کمک به توسعه فرودگاه شیراز بی تفاوت باشد. پیش بینی مسیرهای مناسب دسترسی بین فرودگاه و حرمهای مطهر لازمه توسعه گردشگری مذهبی است که باید در برنامه های کاری اعضای شورای شهر مدنظر قرار گیرد.

اتصال خط آهن بین شهری و درون شهری زمینه کاهش سفر با قطار را فراهم میکند. جذب زائر داخلی و حتی خارجی مستلزم استفاده درست از ظرفیتهای قطار بین شهری و متروی درون شهری و ارتباط این دو باهم است. تسریع در جهت اتصال مترو به ایستگاه قطار بین شهری باعث استقبال بیشتر از هر دوی این ظرفیتها خواهد شد.
 
یکی از ظرفیتهایی که شهرهای قم و مشهد از آن برای توسعه شهر خود استفاده کرده ولی شیراز تابحال از آن کم نصیب بوده جذب زائر خارجی خصوصا زائر عراقی در شیراز است. عدم فعالیت جدی تورهای جذب زائر و عدم توسعه پروازهای بین شیراز و عراق باعث شده تا شهر ما متناسب با توانمندیهای خود از این امکان کم بهره باشد. بهره گیری از ظرفیت توریسم پزشکی، تاریخی و تفریحی در کنار ظرفیت مذهبی می تواند تکمیل کننده این ظرفیت باشد.

 توریسم مذهبی با قدرت های خرید متفاوت نیازمند استفاده از انواع مکان های اقامتی و در طول سال هستند. همانگونه که توسعه هتلها و مهمانپذیرها در شیراز ضرورت دارد، فراهم کردن اماکن اقامتی ارزان قیمت و حتی مجانی برای زائرین کم درآمد هم ضرورت دارد. چه اشکالی دارد که شهرداری شیراز مثل شهرداری مشهد برای احداث هتلهای اختصاصی استانها زمین مجانی در اختیار آنها بگذارد.

برای توسعه ظرفیتهای اقامتی شهر، شورا و شهرداری باید زمینهای مناسب این کاربری را شناسایی و اگر مربوط به مردم است با تملک و تغییر کاربری و از طریق اعلام مزایده در اختیار سرمایه گذاران قرار دهند. اینکه شهرداری منتظر بماند تا یک سرمایه گذار خودش استعدادیابی کرده و با خریداری زمین از مردم، برای کسب مجوز ساخت به شهرداری مراجعه کند، افزایش قابل توجهی در توسعه ظرفیتهای اقامتی شهر ایجاد نخواهد کرد. شهرداری حتی اگر در واگذاری مجوز هتل معافیت عوارضی ایجاد کند، با توسعه گردشگری و به شکل غیر مستقیم این عوارض مجددا به شهرداری برمیگردد.

شیراز باید در کنار مشهد و قم مرکز تربیت نیروی انسانی تخصصی مذهبی باشد و هم حوزه ها و هم دانشگاههای آن در این راستا نقش ویژه و برجسته ای داشته باشند. نمی توان ادعای سومین حرم اهلبیت را داشت و در سرانه طلبه و دانشجوی مذهبی از برخی شهرهای همجوار عقب بود. اگرچه بخش عمده ای ازسرمایه گذاری و برنامه ریزی برای تحقق این عمل به عهده دستگاههای دولتی و متولیان مذهبی است ولی شورای شهر نمی تواند نقش خود را در این موضوع نادیده بگیرد. اگر شورای شهر در تغییر کاربری و تامین زمین برای توسعه و احداث حوزه های علمیه همراهی کند و یا به مساجد شهری در احداث خانه عالم برای استقرار روحانیون و طلاب کند بزودی عقب افتادگی شیراز در این زمینه جبران میشود.

شورای شهر اگر وارد این حوزه شد و با محوریت هریک از بزرگان مذهبی و فرهنگی در جهت ایجاد دانشگاههای غیرانتفاعی مذهبی و حوزه های علمیه کمک کند سرانه دانشجوی مذهبی و طلبه در شیراز بهبود می یابد. همین اقدامی که توسط آیت الله ایمانی در احداث حوزه های مختلف و توسط حجه الاسلام والمسلمین حاج شیخ علیرضا حدائق در ایجاد دانشگاه مهدویت در شیراز انجام شد، با محوریت سایر بزرگان دینی و در بخشهایی مثل دانشگاههای تربیت نیروی انسانی فرق و مذاهب و ... قابل انجام است.

کمک شهرداری شیراز برای ایجاد امکانات سخت افزاری و نرم افزای تولیدات مذهبی هم به تقویت نقش شیراز به عنوان سومین حرم اهلبیت کمک میکند. کمک به ایجاد یک شهرک سینمایی برای تولید فیلمهای سینمایی مذهبی و یا کمک به تولید فیلمهای سینمایی با محتوای مذهبی و یا تولید برنامه های مذهبی یکی دیگر از انتظاراتی است که مردم از شورای شهر و شهرداری دارند.

احساس مسولیت شهرداری و شورا به شکل گیری مراکز چاپ، انتشار و نمایشگاه کتب و مطبوعات اسلامی می تواند کمکی در راستای تقویت جایگاه مذهبی شیراز باشد. سوق دادن سرمایه گذاران به احداث واحدهای تولیدکننده محصولات مذهبی، حرکت در راستای مزیت نسبی شیراز است. برنامه ریزی برای گنجاندن تولیدات شیراز در سبد سوغاتی زائرین می تواند کمک زیادی به اشتغال و توسعه در شیراز و استان فارس داشته باشد.

ورود حرمهای مطهر به سرمایه گذاریهای فرهنگی و اقتصادی کمک میکند تا هم ظرفیت این حرمها برای پوشش هزینه های جاری آنها بیشتر شود و هم اینکه یک امکان مناسبی برای اجرای طرحهای بزرگ اقتصادی استان با استفاده از این ساختارها فراهم شود. همان نقشی که بخش های اقتصادی آستان قدس رضوی در ایجاد زیرساختهای مشهد و خراسان رضوی دارد با شدت کمتری آستان های مقدس شیراز می توانند داشته باشند.     

نظرات بینندگان