کد خبر: ۱۰۸۴۸۲
تاریخ انتشار: ۰۱:۲۵ - ۲۴ فروردين ۱۳۹۶
امام جمعه شیراز:

مجلس، قانون روند صاحب خانه شدن نیازمندان را آسان تر کند

نماینده ولی فقیه در فارس گفت: وجود سرپناه برای اقشار کم درآمد جامعه همواره یک ضرورت بوده است و مجلس شورای اسلامی می تواند با وضع قانون، روند صاحب خانه شدن نیازمندان و افرادی که برای تهیه سرپناه از قدرت مالی لازم برخورد دار نیستند، آسان تر کند.
به گزارش شیرازه، آیت الله اسدالله ایمانی، چهارشنه در دیدار با مدیر کل و معاونان بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان فارس در شیراز اظهار داشت: باید به صورت قانونی ترتیبی اتخاذ شود تا افرادی که درآمد اندکی دارند با همین درآمد بتوانند صاحب خانه شوند و از سوی دیگر تا آخر عمر هم بدهکار نباشند.

نماینده ولی فقیه در فارس و امام جمعه شیراز گفت: وجود سرپناه برای اقشار کم درآمد جامعه همواره یک ضرورت بوده است و مجلس شورای اسلامی می تواند با وضع قانون، روند صاحب خانه شدن نیازمندان و افرادی که برای تهیه سرپناه از قدرت مالی لازم برخورد دار نیستند، آسان تر کند.

وی افزود: در برخی از کشورها این مشکل را با ساماندهی مساله زمین و پرداخت تسهیلات با سودهای اندک حل کرده اند و در کشور ما هم باید با حذف برخی از قوانین دست و پاگیر در حوزه زمین و تخصیص تسهیلات با بهره کم، موضوع مسکن قشر نیازمند جامعه حل شود.

نماینده ولی فقیه در فارس، بیان کرد: اگرچه بنیاد مسکن متقبل این مهم شده است و با کمک خیران و از محل حساب 100 امام (ره) در این زمینه فعالیت دارد اما این کار به حمایت و پشتیبانی بیشتری از سوی خیران نیاز دارد.

آیت الله ایمانی، همچنین بر لزوم مقاوم سازی واحد های مسکونی تاکید کرد و اظهار داشت: انجام این کار به ویژه در روستاها بسیار حائز اهمیت است زیرا اگر واحدهای مسکونی بر اساس اصول مهندسی ساخته شود در حوادث طبیعی مانند زلزله و سیل شاهد تلفات جانی و تخریب خانه ها نخواهیم بود.

امام جمعه شیراز ادامه داد: روستاییان باید در این زمینه آموزش های لازم را فرا گیرند و آنان از مزایای ایمن و مقاوم سازی واحدهای مسکونی خود به خوبی مطلع شوند.

آیت الله ایمانی اضافه کرد: در حوزه گردشگری روستایی، بنیاد مسکن می تواند نقش سازنده ای ایفا کند و با تبیین مزایای این کار برای روستاییان بی شک آنها هم در این زمینه به خوبی مشارکت خواهند داشت.

نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری در بخش دیگری از مطالب خود، داشتن انگیزه و دغدغه برای خدمت به مردم را شاخصه کار جهادی در یک نهاد انقلابی دانست و گفت: شرط موفقیت در نظام اسلامی در هر موسسه ای به ویژه در نهادهایی که مرتبط با امام (ره)، انقلاب و رهبری است، حفظ حالت تدین و انقلابی گری و کار توام با ایمان و انگیزه است.

وی بیان کرد: حاصل کار کسی که از روی عشق، علاقه، انگیزه و دغدغه خاطر کار می کند و در کار جهادی حضور دارد با حاصل کار کسی که فقط دنبال معیشت است، یکی نیست.

آیت الله ایمانی افزود: بنیاد مسکن از جمله نهادهایی است که اگر عشق و علاقه در کار نباشد و تنها از جنبه اداری به انجام کار نگریسته شود، آن تاثیری که باید داشته باشد، در پی نخواهد داشت.

وی اضافه کرد: وجود دغدغه خدمت به مردم باعث می شود که خدمات منشا خیر و برکات شود و امیدواریم که دست اندرکاران این نهاد از این فضا به بهترین نحو بهره گیرند.

مقاوم سازی 56 درصد از واحدهای مسکونی روستایی فارس

مدیر کل بنیاد مسکن استان فارس هم در این دیدار، اجرای طرح های مقاوم سازی را از اولویت های این بنیاد برشمرد و گفت: از 388 هزار و 680 واحد مسکونی روستایی این استان تاکنون 218 هزار واحد مسکونی که معادل 56 درصد واحدهای روستایی است مقاوم‌سازی شده‌ است.
عطا الله زمانی افزود: برای سال 96 نیز سهیمه بهسازی و نوسازی 14 هزار و 800 واحد روستایی استان فارس به این بنیاد ابلاغ شده است.

وی بیان کرد: مهم‌ترین فعالیت بنیاد مسکن در زمینه توسعه روستاها، تهیه طرح هادی است و بنیاد مسکن استان فارس باید برای حدود 2 هزار و 400 روستای بالای 20 خانوار این استان این طرح را تهیه کند.

او اظهار داشت: تاکنون برای 2 هزار و 329 روستا در استان فارس طرح هادی تهیه شده است و به زودی جشن اتمام تهیه طرح هادی در روستاهای این استان برگزار می‌شود.

مدیر کل بنیاد مسکن استان فارس ادامه داد: در سال 95 طرح هادی در 664 روستا عملیاتی شد و در مجموع تا کنون در یک هزار و 30 روستای بالای 20 خانوار این استان این طرح اجرا شده است.

مدیر کل بنیاد مسکن استان فارس، همچنین واگذاری زمین در مناطق روستایی را اقدامی برای ایجاد انگیزه در روستاییان و کاهش مهاجرت آنها دانست و گفت: در سال گذشته 2 هزار و 949 قطعه زمین برای ساخت مسکن به روستاییان واگذار شد.

زمانی افزود: از ابتدای اجرای این طرح تاکنون 86 هزار و 275 قطعه زمین به روستاییان استان فارس واگذار شده است و مقرر شده در سال جاری هم 2 هزار قطعه زمین به متقاضیان روستایی واگذار شود.

مدیر کل بنیاد مسکن استان فارس، صدو اسناد مالکیت را هم از کارکردهای مشترک بنیاد مسکن و اداره ثبت اسناد و املاک دانست و گفت: در سال گذشته 13 هزار جلد سند مالکیت روستایی و 7 هزار جلد سند مالکیت در شهرهای زیر 25 هزار نفر در این استان صادر شد.

زمانی اضافه کرد: در قالب این طرح تا کنون 276 هزار جلد سند مالکیت روستایی و شهری در استان فارس صادر شده است.

مدیر کل بنیاد مسکن استان فارس در بخش دیگری از مطالب خود در مورد احداث سرپناه برای خانوارهای دارای 2 معلول و بیشتر بیان کرد: برای کمک به تامین مسکن معلولان، تفاهم‌نامه‌ای بین بنیاد مسکن، بنیاد مستضعفان، سازمان ملی زمین و مسکن، سازمان بهزیستی و انجمن خیرین مسکن‌ساز منعقد شده است.

زمانی افزود: براساس این تفاهم‌نامه، برای 934 خانوار‌ دارای 2 معلول و بیشتر استان فارس مسکن ساخته می‌شود و تا کنون از مجموع 140 واحد مسکونی در دست ساخت، 42 واحد مسکونی آن تکمیل شده است./ایرنا
نظرات بینندگان