کد خبر: ۱۰۸۵۰۱
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۰ - ۲۴ فروردين ۱۳۹۶

شهر رازهای جاویدان ، سرشار از شمیم بهار نارنج

پیاده روهای شیراز را که طی می کنی این روزها زنان و مردانی می بینی که به چیدن یکی دو گل از بهار نارنج بسنده می کنند ، بویی می کشند ، مشامی تازه می کنند و به راه خود ادامه می دهند ، شیراز ، شهر رازهای جاویدان ، پایتخت فرهنگی ایران زمین این روزها آغوش را به روی عطر دل انگیز بهار نارنج گشوده است و سرشار از شمیم بهار به استقبال اردیبهشت می رود .
شهر رازهای جاویدان ، سرشار از شمیم بهار نارنجبه گزارش شیرازه، اردیبهشت از آن رو در شیراز از اهمیت بسزایی برخوردار است که دراین ماه، طراوت بهار در شیراز به اوج می رسد و کوی و برزن مملو از گل و طراوت است و اینک در آستانه اردیبهشت بهشتی شیراز، کوی و برزن این شهر از عطر دل انگیز بهار نارنج موج می زند.
بهار همه جا زیبا و رویایی است و گوش دادن به نغمه های الهام بخش آن شنیدنی است اما در شیراز همه این زیبایی ها با عطر دل انگیز بهار نارنج در باغ های مصفا دیدنی است.
معمولا مسافرت های نوروزی در اکثر شهرهای کشور تا نیمه فروردین ماه به پایان می رسد اما در شیراز سفر حکایتی دیگر دارد و آمد و شد در فصل بهار نیز تداوم دارد.
واقعیت این است که بسیاری از میهمانانی که به شیراز سفر می کنند در کنار زیارت آستان قدسی حضرت شاهچراغ(ع) و دیدار از آرامگاه شاعران پارسی گو برای بهره گیری از لطف استشمام بوی مطبوع بهارنارنج به این شهر می آیند.
استشمام بوی مطبوع بهار نارنج زمانی در شیراز بیشتر دل انگیز و پر مهر می شود که به همراه گردشگری در باغ های مصفای ارم ، عفیف آباد ، دلگشا، جهان نما ، باغ صفا یا محوطه زیبای آرامگاه شاعران پارسی گو سعدی و حافظ باشد.
باغ دلگشای شیراز که در جوار آرامگاه استاد سخن سعدی شیرازی قرار دارد پوشیده از درختان نارنج است که در فصل پاییز هنگام به ثمر نشستن و بهار هنگام شکوفا شدن گلبرگ های بهار، منظره چشم نوازی به این باغ می دهد.
باغ دلگشای شیراز که بسیاری از شهروندان شیرازی با طراوت هوای بهاری و دل انگیزی محیط روح پرور آن آشنایی دارند مکانی برای تفرج و گشت و گذار شهروندان و میهمانان است و معمولا درهمه روزهای تعطیل سال بساط تفرج شهروندان در کنار جوی آب روان آن بر پاست.
درختان نارنج در این باغ مصفا به صورت ردیف کاشته شده است و هر سال همزمان با روزهای آغازین سرشار از بوی مطبوع بهار نارنج است.
رهگذران ، شهروندان و میهمانانی که به شیراز می آیند از فاصله چند صدمتری باغ دلگشا بوی مطبوع بهار نارنج را استشمام می کنند طوری که سراسرخیابان بوستان که منتهی به آرامگاه سعدی می شود و در جوار باغ دلگشا قرار گرفته سرشار از عطر بهار نارنج است.
هرسال در جلو این باغ بساط عرضه و فروش بهار نارنج بر پاست و امسال نیز هر بامداد بهار تازه نارنج در جلوی این باغ عرصه می شود.
نزدیکی باغ دلگشا به آرامگاه سعدی ، درختان نارنج و ساختمان کهن و باستانی آن موجب می شود که شهروندان زیادی برای دیدن این باغ به محوطه آن بیایند به ویژه این روزها که همان بوی مطبوع بهار نارنج بهانه کافی برای دیدن باغ فراهم کرده است.
برخی افراد نیز از نزدیکی این باغ به کوهستان های اطراف آرامگاه سعدی استفاده می کنند و با کوهنوردی صبحگاهی در نهایت به این باغ می آیند و صبحگاهان دست و صورت در آب دلگشا پر طراوت می کنند.
غنچه های بهار نارنج در این باغ از نیمه های فروردین ماه گشوده می شود و معمولا تا اواسط اردیبهشت باغ مملو از عطر و شمیم بهار نارنج است.
در همین مقطع زمانی است که درهای باغ دلگشا برای حفاظت ازبهارهای نارنج و نیز بهره برداری از این شکوفه ها، بر روی مردم بسته می شود.
از دیگر باغ های شیراز که در روزهای بهاری از عطر بهار نارنج سرشار است باغ ارم و باغ جهان نمای شیراز است.
باغ ارم دراختیار دانشگاه شیراز قرار دارد و هرسال صدها هزار نفر از شهروندان و میهمانان از آن دیدن می کنند و آوازه زیبایی های آن جهان گیراست.
باغ ارم که محدوده آن پوشیده از درختان منحصر به فرد و گل های رز می باشد مکانی برخوردار از باغ های نارنج است که عطر گل های بهاری آن با عطر بهار نارنج آمیخته می شود و فضای دل انگیزی را می آفریند.
درختان نارنج در این باغ مصفا که سابقه ساخت آن به دوره قاجاریه باز می گردد پنجه در پنجه می افکنند و با مسافران و میهمانان مهربانی می کنند و آنان را از عطر دل انگیز بهار بهره مند می سازند.
عطر بهار نارنج در صبح قبل از طلوع آفتاب در این باغ بیشتر و بهتر مشام را می نوازد و معمولا کسانی که از خواب نوشین بامدادی می گذرند بهتر می توانند در فضای ملکوتی این باغ قرار گیرند.
البته زیبایی باغ ارم در ماه اردیبهشت به اوج می رسد اما شگون دیدن آن در این روزها به خاطر بهره مندی از عطر بهار نارنج است.
از دیگر باغ های شیراز که در روزهای بهاری سرشار از عطر بهار نارنج است باغ عفیف آباد است.
باغ عفیف آباد اکنون به صورت موزه نظامی اداره می شود و دراختیار ارتش جمهوری اسلامی قرار دارد و شهروندانی که از آن دیدن می کنند بسیار از بهارنارنج و عطر آن بهره می برند.
این باغ در انتهای خیابان عفیف آباد شیراز و در نزدیکی باغ های مصفای قصردشت شیراز قرار دارد و طراوت هوای آن به لحاظ تاثیر پذیری از بافت اقلیمی منطقه دو چندان است.
نارنج های باغ عفیف آباد نیز سترگ و زیبا هستند و با شکوفا شدن گل های بهاری باغ عطر بهار نارنج با عطر گل های بهاری باغ در هم می آمیزد و شوق دیدار را در دل رهگذران می پراکند.
از دیگر باغ های مصفای شیراز که مملو از درختان نارنج است و به همین نام نیز شناخته می شود باغ نارنجستان است.
این باغ اکنون به صورت موزه اداره می شود اما دیدن طراوات درختان نارنج آن نیز دست کمی از دیدنی های موزه آن ندارد.
باغ نظر که ساختمان موزه پارس در آن قرار دارد و در محل آثار تاریخی زندیه شیراز قرار دارد نیز از جمله نارنجستان های مصفای شیراز است.
این باغ که محل زندگی کریمخان زند بوده است مجموعه ای از درختان زیبای نارنج را در خود جای داده و همزمان با فصل بهار شکوفا می شود.
عطر دل انگیز بهار نارنج ازباغ نظر تا خیابان های حاشیه این باغ پراکنده می شود و معمولا کسانی که از ارگ کریمخانی در نزدیکی این باغ دیدن می کنند از آن نیز بهره مند می شوند.
باغ جنت ، باغ جهان نما ، باغ صفا، بوستان آزادی ، بوستان خلد برین ، بوستان ولی عصر و دیگر بوستان های شیراز هم از جمله اماکنی است که همزمان با فصل بهار درختان نارنج آن شکوفا می شود.
علاوه بر باغ هایی که گفتیم معمولا در اغلب بلوارها و خیابان های شیراز نارنج به عنوان درخت سنتی شیراز کاشته شده و همزمان با فصل بهار عطر آن خیابان ها را فرا می گیرد.
بهار نارنج که معمولا به صورت خشک در عطاری ها و عرقیاتی های شیراز به فروش می رسد خاصیت دارویی و تسکین نیز دارد و برخی از افراد آن را برای تسکین و آرامش استفاده می کنند.
عرق بهار نارنج نیز نوشیدنی مطبوعی است که در فروشگاه های عرقیاتی شیرازعرضه می شود و مشتری فراوان دارد.
درمجموع شیراز را به نام شهر حضرت احمد ابن موسی شاهچراغ (ع) ، شهر شاعران پارسی گو حافظ و سعدی و همچنین شهر گل و بلبل می شناسند و سرشاری این شهراز عطر بهار نارنج در روزهای بهاری شگون همه این نام ها را دوچندان می کند .
بر اساس آمارهای منتشر شده از سوی جهاد کشاورزی استان فارس، این استان حدود 450 هکتاردرخت نارنج دارد که سالانه 15 تن بهار نارنج از آن برداشت می شود ، 40 درصد از بهار نارنج به دست آنان بسته بندی شده و به خارج از کشور صادر می شود .
علاوه بر شیراز ، شهرستان های جهرم ، فسا ، کازرون ، فیروزآباد ، داراب و قیر و کارزین نیز از درختان نارنج بهره مند هستند ، بخش میمند شهرستان فیروزآباد با بهره گیری از کارگاه های عرق گیری منطقه مستعدی برای فراوری بهار نارنج است .
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان