کد خبر: ۱۰۸۵۲۵
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۹ - ۲۵ فروردين ۱۳۹۶

آیا میرسلیم قرار است نقش ولایتی در انتخابات 92 را به عهده گیرد؟/ میرسلیم:آمده ام که تجربه همکاری با رفسنجانی را به کاربندم

در سال 92 حزب موتلفه، ولایتی را به عنوان گزینه خود برای انتخابات در نظر گرفته بود و در کنار آن از ائتلاف موسوم به 2+1 که ولایتی یکی از اضلاع آن را شکل داده بود حمایت می کردند. حالا این بار موتلفه به دنبال میرسلیم رفته است و تمام قد از او برای شرکت در انتخابات حمایت می کنند.
آیا میرسلیم قرار است نقش ولایتی در انتخابات 92 را به عهده گیرد؟/ میرسلیم:آمده ام که تجربه همکاری با رفسنجانی را به کاربندم
به گزارش شیرازه، جریان راست سنتی به اصطلاح اصولگرا که در سال 92 با ولایتی به میدان انتخابات پا گذاشته بود، این بار میرسلیم را به عنوان نامزد پوششی روحانی به انتخابات فرستاده است.  شخصیتی که نزدیک به سی  سال بود که هیچ خبری از او در سپهر سیاسی نبود، به یک باره تصمیم گرفته است تا پا در گود انتخابات بگذارد.

با این وجود علت تصمیم میرسلیم برای بازگشت به عرصه سیاسی آنهم برای بالاترین مقام اجرایی کشور سوالی است که جواب مشخصی برای آن در دست نیست. کمتر کسی است که براساس واقعیت های موجود شانسی برای پیروزی میرسلیم در انتخابات متصور باشد. دقیقا شرایطی که سال 92 برای علی اکبر ولایتی وجود داشت. وزیر خارجه دولت هاشمی رفسنجانی در تمامی نظر سنجی‌ها و آمار های انتخاباتی در سطوح انتهایی قرار گرفته بود، با این وجود تا انتها در مبارزات انتخاباتی باقی ماند و هرگز حاضر به کناره‌گیری نشد، آنهم با وجود عهدی که برای پایبندی به ائتلاف 2+1 داشته بود.

مسیر این روزهای میرسلیم نیز شباهت زیادی با چهار سال قبل دارد. این روزها هم پاسخ هیچ کدام از معادلات سیاسی به میرسلیم منتهی نخواهد شد. با این وجود میرسلیم تصمیم خود را برای حضور تا پایان انتخابات گرفته و حاضر نیست به این زودی از مبارزات انتخاباتی کناره‌گیری کند. این را در حاشیه ثبت نام خود در وزارت کشور می گوید:

«نیامده ام که انصراف بدهم حزب موتلفه من را نامزد کرده تا بمانم».

در سال 92 حزب موتلفه، ولایتی را به عنوان گزینه خود برای انتخابات در نظر گرفته بود و در کنار آن از ائتلاف موسوم به 2+1 که ولایتی یکی از اضلاع آن را شکل داده بود حمایت می کردند. حالا این بار موتلفه به دنبال میرسلیم رفته است و تمام قد از او برای شرکت در انتخابات حمایت می کنند، البته درکنار معرفی گزینه خود برای انتخابات پیش رو از جبهه مردمی نیروهای انقلاب هم حمایت می کند، به شکلی که محمد‌نبی حبیبی دبیر کل موتلفه در این باره می گوید: «هیچ فردی در موتلفه حق اظهار نظری که از آن بوی مخالفت با جبهه مردمی به مشام برسد را ندارد»، اما میرسلیم در روز ثبت نام با تاکید بر این که نامزد جمنا نیست می گوید:

«تا آخر در صحنه هستم و به نفع کسی کناره گیری نخواهم کرد».

نامزد مورد حمایت موتلفه در خصوص وحدت میان اصولگرایان نیز نظر جالبی دارد. او در این باره گفته بود: «من اصلاً با اینکه یک نفر باقی بماند حرف دارم. چرا باید به این قائل شویم که حتماً یک نفر از هر جناح در انتخابات باقی بماند تا فضا دوقطبی شود؟».

با این حال معلوم نیست میرسلیم با چه چهره‌ای قرار است در مناظرات انتخاباتی حضور داشته باشد و با چه رویکردی در مناظرات انتخاباتی سخن بگوید.

میرسلیم اگرچه سالهاست که از عرصه سیاسی فاصله داشته است و به گفته خود مشغول تحقیق برای طراحی و ساخت «موتور پایه گاز سوز ملی ایران» بوده است اما همانند ولایتی سالها همکار هاشمی رفسنجانی در دولت و مجمع تشخیص مصلحت نظام بوده است. همین را هم به عنوان یکی از نقاط قوت خود می داند و اگرچه مدعی است که برای رقابت با روحانی وارد انتخابات می شود، اما هنگام ثبت‌نام در بخشی از مصاحبه خود می گوید: «آمده‌ام تا تجربه همکاری‌ام را در کنار مرحوم هاشمی رفسنجانی برای اعتلای نام میهنمان به کار بندم».

میرسلیم چندی پیش در مصاحبه ای در خصوص پایبندی خود به نظر هاشمی رفسنجانی به ماجرای پیشنهاد وزارت ارشاد اشاره می کند و می گوید: «به آقای هاشمی رفسنجانی عرض کردم ما مشغول کارهای تحقیقاتی هستیم و البته این وظیفۀ فرهنگی هم کم‌اهمیت نیست ولی هرچه شما تشخیص دهید ما همان را انجام خواهیم داد یعنی اگر فکر می‌‌کنید درصحنه فرهنگ و هنر می‌‌توانم مفید و مؤثرتر باشم، من آماده‌ام. ایشان گفتند: نه! وزارتخانه مهم‌تر است و نگران امور تحقیقات نباشید.».

به هرحال کارنامه عملکرد نامزد مورد حمایت موتلفه در انتخابات گذشته همچنان مقابل دیدگان مردم باقی مانده است. نامزدی که به گفته حق شناس، نقش زیادی در پیروزی روحانی در انتخابات به عهده داشت. محمد جواد حق شناس در این باره گفته بود: «کنار رفتن آقای عارف، حمایت آقای هاشمی و عدم کناره‌گیری آقای ولایتی تأثیر زیادی بر پیروزی آقای روحانی داشت. آقای ولایتی ایستاد تا یک نفر دیگر رأی نیاورد. به‌نظرم ایشان یک رفتار کاملاً متمدنانه در راستای منافع ملی از خودشان نشان دادند و این رفتار چیزی از رفتارهای آقای ولایتی کم نکرد».

 

حق شناس به صراحت بیان کرده است که ولایتی در انتخابات باقی ماند تا نامزدی از جناح مقابل رای نیاورد. هرچند حق شناس بیان نکرده است که منظور او از جناح مقابل چه کسی بوده است، اما قطعا در نظر او ولایتی و روحانی در یک جناح قرار داشته اند. ویژگی های شخصیتی و فضایی که میرسلیم از درون آن به میدان انتخابات پاگذاشته است بی شباهت با ولایتی نیست و همین نیز این نظر را که «حضور میرسلیم عاملی خواهد شد تا شرایط مناظرات انتخابات 92 باردیگر تکرار شود» را تقویت می کند.

میرسلیم همانند ولایتی شانسی برای پیروزی در انتخابات ندارد ولی در مقابل به قطعیت می گوید که تا آخر در صحنه حضور دارد؛ آمده است که آنچه را که در محضر هاشمی آموخته است پیاده کند، و علاقه زیادی به انصراف دادن از انتخابات ندارد.

چند ماه پیش بود که مهاجرانی در تویتری ابراز نگارنی کرده بود که:

«واقعیت این است که دکتر ولایتی نقش بسیار موثر و کارساز در انتخابات 92 داشت، هم نفس حضور و هم تاثیر بر مناظره ها، در این دوره روحانی تنهاست؟!»

حالا به نظر می رسد که مهاجرانی و اطرافیان روحانی با حضور میرسلیم دیگر نگران نخواهند بود. میرسلیم قابلیت بازی نقش ولایتی را دارد. او می تواند این بار به کمک روحانی در 29 اردیبهشت بشتابد و فرمان مناظرات را به سمتی بچرخاند که خواسته مرحوم رفسنجانی بوده است. میرسلیم هم بی میل به این کار نیست . او آمده است تا آنچه را که از هاشمی آموخته است به کاربندد!

با این وجود نکته ای که همچنان مغفول باقی مانده است، اصرار بیش از حد برخی از جریان های سیاسی برای ائتلاف و وحدت با اشخاصی است که در اندیشه و عمل هیچ انطباقی باهم ندارند، ولی تنها بر اساس«عنوان اصولگرایی» می خواهند دور هم جمع شوند.

منبع: رجا نیوز

نظرات بینندگان