کد خبر: ۱۰۸۵۴۹
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۰ - ۲۶ فروردين ۱۳۹۶

کلاف پیچیده آب روستای بریز لارستان/ توپ گره‌گشایی مشکل در زمین مردم

مشکلات آبرسانی به شهرک جدیدالاحداث روستای بریز لارستان پس از ۶ سال به کلاف پیچیده‌ای تبدیل شده است.
کلاف پیچیده آب روستای بریز لارستان/ توپ گره‌گشایی مشکل در زمین مردمبه گزارش شیرازه، این روزها کمبود آب یکی از اصلی‌ترین مشکلات روستاهای استان فارس است اما مشکل آب در روستای بریز لارستان از گونه‌ای دیگر است. این روستا با جمعیت 2500 نفر از روستاهای تاریخی و کهن این شهرستان محسوب می‌شود. 6 سال پیش با دلیل توسعه روستا با مجوز استانداری فارس و بنیاد مسکن ساخت شهرک جدیدی در نزدیکی روستا آغاز شد.

شهرک جدیدالاحداث بریز آب ندارد

این شهرک که در زمینی 10 هکتاری ساخته شده با مشکل آبرسانی روبه‌رو است. محمد طاهری، دهیار روستای بریز در گفت‌وگو با تسنیم درباره این مسئله می‌گوید: شهرک جدیدالاحداث بریز 6 -5 سال پیش کلید خورد و در یک منطقه 10 هکتاری 145 قطعه زمین برای ساخت‌وساز به مردم واگذار شد.

به گفته وی در حال حاضر برای 50 درصد از آنها مجوز ساخت‌وساز صادر شده و مردم مشغول ساخت خانه‌هایشان هستند اما این شهرک شبکه آبرسانی ندارد و در حال حاضر آب مورد نیاز برای ساخت‌وساز از منابع آب روستای بریز و با لوله‌کشی که روی سطح زمین است، تامین می‌شود.

آنگونه که دهیار روستای بریز می‌گوید: برای این لوله‌گذاری 600 متر لوله خریداری شده که هزینه تمام آن توسط مردم و شورای روستای بریز تامین شده و  این امر مشکلاتی را برای محاسبه هزینه آب به وجود آورده است.

به گفته طاهری برای محاسبه هزینه آبی که صرف ساخت‌وساز می‌شود، یک کنتور عمومی توسط شورای روستا خریداری شده است اما از آنجا که میزان مصرف آب توسط هر فرد مشخص نیست نمی‌توان هزینه آب مصرفی را به طور دقیق محاسبه کرد.

وی با تاکید بر اینکه باید برای شهرک جدیدالاحداث روستا شبکه آبرسانی ایجاد شود، از همت مردم روستا برای تهیه نقشه شبکه آبرسانی سخن می‌گوید. به گفته دهیار روستای بریز 4.5 میلیون تومان برای تهیه نقشه شبکه آبرسانی از سوی مردم هزینه شده اما تاکنون اقدامی برای احداث شبکه نشده است.

ناهماهنگی مانع احداث شبکه آبرسانی

رسول عسکری، رئیس آبفای روستایی لارستان در گفت‌وگو با تسنیم با تاکید بر اینکه نقشه از سوی آبفای روستایی تهیه شده از وجود مشکلی برای احداث شبکه آبرسانی سخن می‌گوید. براساس گفته‌های وی زمانی‌که ساخت شهرک جدیدالاحداث بریز آغاز شده هیچ هماهنگی با آبفا روستایی انجام نشده است.

به اعتقاد وی از آنجا که شبکه داخلی آب روستا به اتمام رسیده و این پروژه مختومه شده است دیگر نمی‌توان پروژه جدیدی برای آبرسانی به این روستا تعریف کرد اما این مسئله از سوی آبفای روستایی استان قابل حل است.

رئیس آبفای لارستان راه‌حل این مسئله را همکاری بیشتر مردم می‌داند و می‌گوید: لوله‌کشی روی سطح زمین اقدامی اشتباه و ناشی از مدیریت ضعیف بوده چراکه لوله در معرض آفتاب و محیط قرار گرفته و هر سال باید تعویض شود اما در حال حاضر در صورتی که مردم هزینه احداث شبکه را تامین کنند می‌توان مشکل آبرسانی به شهرک جدید روستای بریز را برطرف کرد.

خودیاری مردم راه‌حل مشکل

به گفته وی هزینه‌ پرداختی از سوی هر خانوار باید توسط کارشناسان به صورت دقیق برآورد شود با این حال به صورت تخمینی غیر از هزینه‌های ساخت‌وساز هر خانوار بریزی باید هزینه 300 هزار تومانی برای احداث شبکه پرداخت کند.

البته عسکری به یک نکته اشاره دارد و آن اینکه در برنامه ششم توسعه آمده در صورتی که انجام یک پروژه به صورت خودیاری و با همکاری مردم انجام شود، 50 درصد هزینه توسط مردم و 50 درصد توسط دولت تامین می‌شود.

رئیس آبفای روستایی لارستان درباره وضعیت آب روستای بریز می‌گوید: برخلاف سایر روستاهای لارستان که پس از بارندگی اواخر سال 95 در وضعیت مطلوبی به سر می‌برند دبی آب این روستا 2 لیتر بر ثانیه کاهش پیدا کرده است.

شهرک جدیدالاحداث روستای بریز در حال حاضر بدون سکنه است و نیاز آبی آن از منابع آبی روستا تامین می‌شود اما با تکمیل ساخت‌وسازها، استقرار مردم و با این شیوه لوله‌گذاری ممکن است با کمبود آب و مشکلات بهداشتی روبه‌رو شوند، به همین دلیل احداث شبکه آبرسانی برای این شهرک امری ضروری به نظر می‌رسد.
منبع: تسنیم
نظرات بینندگان