کد خبر: ۱۰۸۶۴۶
تاریخ انتشار: ۰۸:۰۳ - ۲۸ فروردين ۱۳۹۶
با نظارت هوشمند 1000 چشم الکترونیک؛

عرصه بر رانندگان خاطی در شیراز تنگ تر می شود/ آیا کسی هست فکری به حال کمربندی شیراز کند؟!

به گفته معاون حمل و نقل ترافیک شیراز کار این دوربین ها کاملا مکانیزه است و در صورت 2 تخلف، «سرعت غيرمجاز» و «سرعت متوسط»، در کمتر از سه ثانیه اصالت خودرو و پلاک آن به طور خودکار شناسایی شده و با روش های هوشمند ثبت و با پایگاه داده پلیس تطبیق می شود و به مالک خودرو اطلاع داده می شود.
به گزارش شیرازه، نصب دوربین های هوشمند یکی از راه های مرسوم برای کنترل سرعت و کاهش تخلفات رانندگی است.  شهرداری شیراز از سال 87 اقدام به نصب دوربین در محورهای بلوار چمران، دکتر حسابی، فرهنگ شهر، رحمت، جمهوری اسلامی و سرداران کرد و این دوربین ها ماموریت داشتند تا تخلفات رانندگی با سرعت بیش از 80 کیلومتر را به طور 24ساعته ثبت کنند.
در سال های اولیه دوربین دار شدن برخی خیابان های پرتردد شیراز، مردم چندان از این موضوع باخبر نبودند و دروبین ها نیز سرعت بالای 100 کیلومتر را جریمه می کردند اما در پی افزایش جمعیت و چند برابر شدن تعداد خودروها و همچنین افزایش تخلفات حادثه ساز منجر به مرگ مانند سرعت غیرمجاز و لایی کشیدن و... پلیس و شهرداری را برآن داشت تا در این زمینه سرمایه گذاری بیشتری کنند.
در حال حاضر 400 دستگاه دوربين ثبت تخلف و نظارت در سطح شهر شيراز وجود دارد و علاوه بر محورهای فوق بلوارهای مدرس و حسینی الهاشمی نیز با دوربین های نظارتی کنترل و برای متخلفان از سرعت مجاز بلافاصله جریمه صادر می شود.
تاثیر دوربین های هوشمند برکاهش تخلفات و در نتیجه کاهش تصادفات منجر به فوت در برخی بلوارهای شیراز بسیار چشمگیر بوده است به گونه ای که بلوار رحمت در جنوب این شهر، به واسطه حضور 30 دوربین ظرف چند ماه، هیچ تصادف منجر به فوتی نداشته است در حالی که پیش از هوشمند سازی و تنها در سال 94، 38 تصادف منجر به فوت در این محور رخ داد و به طور میانگین هر ماه سه نفر در بلوار رحمت، به رحمت ایزدی پیوستند!
اما حضور این دوربین های هوشمند و گران قیمت در برخی خیابان ها و بلوارهای پرتردد و شلوغ شیراز هر چند خبر خوبی برای رانندگان متخلف نبود و آن ها را از ترس جریمه و خالی شدن جیبشان محتاط تر کرد اما دزدان نابغه از هوشمند شدن خیابان های شیراز خوشحال شدند و به دوربین ها در بلوار رحمت رحم نکردند و آن ها را به سرقت بردند!
معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری شیراز با رد این موضوع گفت: محل قرار گرفتن دوربین‌های هوشمند بولوار رحمت در ارتفاع 12 متری قرار دارد به سرقت رفتن  این دوربین‌ها امکان‌پذیر نیست، دوربین‌ها از طرف ماموران مرکز کنترل ترافیک  به مکان دیگری برای ثبت دقیق‌تر تخلف رانندگان متخلف انتقال داده شده است.چندی بعد اما شهردار شیراز در کمال تعجب با تایید دزدیده شدن دوربین های هوشمند از سرقت ۸ تا ۱۶ دوربین نظارتی در یک ‌شب خبر داد!
فارغ از این که سارقان هوشمند چند دوربین نظارتی دیگر را بتوانند از چنگ شهرداری دربیاورند، مسئولین شهری شیراز اعلام کردند؛ تا پایان امسال تعداد دوربین های نظارت و ثبت تخلفات رانندگی در سطح شهر شیراز به 1000 دستگاه افزایش می یابد و بدین ترتیب عرصه برای رانندگان متخلف تنگ و تنگ تر می شود.
به گفته معاون حمل و نقل ترافیک شیراز کار این دوربین ها کاملا مکانیزه است و در صورت 2 تخلف، «سرعت غيرمجاز» و «سرعت متوسط» ، در کمتر از سه ثانیه اصالت خودرو و پلاک آن به طور خودکار شناسایی شده و با روش های هوشمند ثبت و با پایگاه داده پلیس تطبیق می شود و به مالک خودرو اطلاع داده می شود.
پس از آن نیز در فاصله نیم ساعت محل وقوع تخلف و مبلغ جریمه به همان شماره همراه پیامک می شود. طبق قانون سرعت مجاز براي تردد در معابر شهري 60 كيلومتر است كه اگر رانندگان با سرعت بيش از اين ميزان حركت كنند 60 هزار تومان و اگر سرعت آنان بيش از 90 كيلومتر باشد 200 هزار تومان جريمه ميشوند. همچنين در صورتي كه راننده اي طي چند روز متوالي به دليل سرعت غيرمجاز جريمه شود خودروي وي توقيف و به عنوان راننده پر خطر معرفي می شود.
این شیوه کنترل تخلفات رانندگی و نظم دهی به ترافیک در شهری همچون شیراز، قطعا سودمند و اثربخش است؛ از سویی ترافیک شهری سامان می گیرد و از سوی دیگر درآمدهای راهنمایی و رانندگی و به تبع شهرداری شیراز افزایش می یابد.
ای کاش، شهرداری و راهنمایی و رانندگی که به این اندازه به مرگ شهروندان بر اثر تصادف حساس هستند و برای کنترل آن یکدل می شوند و با اقدام جهادی تعداد دوربین های گران قیمت هوشمند را ظرف یکسال 10 برابر می کنند، در مقابل مرگ تدریجی شهروندان بر اثر آلودگی هوا و آلودگی صوتی ناشی از ترافیک مرگبار شیراز هم این اندازه احساس مسئولیت می کردند. ای کاش شهرداری و شورای شهر چهارم به جای تصویب برخی طرح های کم اهمیت و بعضی حاشیه آفرینی ها، مردانگی می کردند و با اجرای طرح ترافیک، هم مردم شیراز را از خفه شدن در میانه انبوه خودورها نجات می دادند تا فردا روز که موعد انتخابات است، مردم از خجالتشان دربیایند و هم باقیات صالحاتی برای آخرت خود می اندوختند.
و ای کاش، کسی فکری به حال کمربندی شیراز هم می کرد تا همیشه عنوان مرگبارترین محور ارتباطی کشور، نصیب شیراز نشود!

نظرات بینندگان