کد خبر: ۱۰۸۶۵۲
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۲ - ۲۸ فروردين ۱۳۹۶

انباشت زباله در ۳۰ متری جاده اصلی اوز ـ خنج/ روستای مهلچه لارستان مکان دفع زباله ندار‌د

زباله‌های روستاهای فیشور و مهلچه لارستان در فاصله ۳۰ متری جاده اصلی اوز - خنج ریخته و سوزانده می‌شود در صورتی که استاندارد این فاصله ۳۰۰ متر است.
به گزارش شیرازه، دود ناشی از سوزاندن زباله و بوی نامطبوع آن مشام رهگذران جاده اصلی اوز به سمت خنج را می‌آزارد و علاوه بر این به دلیل قرار گرفتن این زباله‌ها در فاصله 30 متری جاده منظره نازیبایی را ایجاد کرده است.

بوی نامطبوع زباله در جاده اصلی اوز به خنج

یکی از افرادی که هر روز از این مسیر تردد می‌کند و تمایلی به آوردن نامش در گزارش ندارد، در گفت‌وگو با تسنیم می‌گوید: زباله‌های روستاهای فیشور و مهلچه در این مکان ریخته و سوزانده می‌شود.

به گفته وی هر چند روستاها با جاده فاصله زیادی دارند و تجمع و سوزاندن زباله‌ها برای مردم آنجا مشکلی ایجاد نمی‌کند اما رهگذران و کسانی که مجبور به تردد هر روزه در این مسیر هستند با منظره نازیبا و بوی نامطبوع روبه‌رو می‌شوند.

مکان دفع زباله موقتی است

مرتضی رحیمی‌نژاد، دهیار روستای مهلچه در گفت‌وگو با تسنیم از موقتی بودن این مکان سخن می‌گوید و معتقد است که از زمانی که روستای فیشور نیز زباله‌های خود را به این مکان می‌آورند، زباله زیاد شده و منظره نازیبایی را به وجود آورده است.
انباشت زباله در ۳۰ متری جاده اصلی اوز ـ خنج/ روستای مهلچه لارستان مکان دفع زباله ندار‌د

 با این حال رحیمی‌نژاد با این موضوع موافق است که  به دلیل نزدیکی به جاده اصلیدود و بوی نامطبوع ناشی از سوزاندن زباله‌ها برای عابران این مسیر مشکلاتی را به وجود می‌آورد. به گفته وی مکانی که برای پسماند روستا در نظر گرفته می‌شود باید از روستا دور باشد علاوه بر این در مسیر چرای دام و آب انبار روستا نباشد و این مکان شرایط لازم را دارد.

وی از تلاش برای پیدا کردن مکانی دورتر از جاده اصلی برای دفع زباله و پسماند روستای مهلچه و فیشور خبر می‌دهد و می‌گوید پس از تعیین زمین باید مجوز از منابع طبیعی و محیط زیست شهرستان گرفته شود.

استانداردهای لازم برای انتخاب دفع زباله رعایت شود

خدانظر انصاری، رئیس محیط زیست لارستان در گفت‌وگو با تسنیم از فاصله استاندارد مکان دفع زباله یا پسماند روستاها با جاده اصلی و آب‌های زیرزمینی سخن می‌گوید. به گفته وی به طور معمول مکانی که برای دفع زباله و پسماند آن در نظر گرفته می‌شود باید در فاصله 300 متری جاده اصلی باشد.
انباشت زباله در ۳۰ متری جاده اصلی اوز ـ خنج/ روستای مهلچه لارستان مکان دفع زباله ندار‌د

انصاری می‌گوید: با توجه به اینکه دفع پسماند و زباله‌ها به ویژه در مناطق روستایی ممکن است سبب آلودگی منابع آبی شود، رعایت فاصله با آب‌های شرب زیرزمینی یکی از استانداردهایی است که باید در انتخاب مکان در نظر گرفته شود. به گفته وی مکانی که برای دفع زباله انتخاب می‌شود باید در 6 متر از سطح ایستایی آب‌هایی زیرزمینی بالاتر باشد.

به گفته رئیس محیط زیست لارستان روستای فیشور و مهلچه تاکنون اقدامی برای تعیین مکان دفع زباله نکرده‌اند و درصورتی که درخواست و مکان پیشنهادی از سوی دهیاری‌ها مطرح شود، کارشناسان محیط زیست برای ارزیابی و بررسی منطقه اقدام می‌کنند.

منصور رضایی، رئیس منابع طبیعی لارستان نیز با تاکید بر این امر که تاکنون اقدامی از سوی دهیاری‌های این دو روستا برای مکان جدید نشده است، در گفت‌وگو با تسنیم می‌گوید: هرچند مکان مورد نظر باید از لحاظ منابع طبیعی هم استانداردهایی را داشته باشد با این حال این مسئله‌ای غیرقابل نیست.
انباشت زباله در ۳۰ متری جاده اصلی اوز ـ خنج/ روستای مهلچه لارستان مکان دفع زباله ندار‌د

به گفته وی مکانی که برای دفع زباله روستاها انتخاب می‌شود باید فاقد پوشش گیاهی، خارج از محدوده جنگل و مرتع باشد اما ابتدا باید از سوی مسئولان روستا درخواست داده و یک مکان به عنوان پیشنهاد معرفی شود.
منبع: تسنیم
برچسب ها: زباله ، اوز ، خنج ، لارستان
نظرات بینندگان