کد خبر: ۱۰۸۶۹۵
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۵ - ۲۹ فروردين ۱۳۹۶

علی برکت الله؟!/ نیم نگاهی به وعده های بر زمین مانده دولت در فارس

اطلاق عنوان کلنگ‌زنی انتخاباتی به پروژه‌های تعریف‌شده در استان فارس شاید کمی عجولانه و بدبینانه باشد، اما وقتی حجم پروژه‌های روی زمین‌مانده رو به فزونی بگذارد و عزمی برای تکمیل آن‌ها نباشد، این ظن بیش‌ازپیش تقویت می‌شود.
علی برکت الله؟!/ نیم نگاهی به وعده های بر زمین مانده دولت در فارسبه گزارش شیرازه، باگذشت قریب به دو سال از سفر قبلی رئیس جمهور به فارس و در آستانه آخرین سفر مقامات عالی‌رتبه دولت تدبیر و امید به این استان، سرنوشت طرح توسعه پالایشگاه شیراز همانند برخی دیگر از مصوبات مهم سفر قبلی هیئت دولت در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و در بن‌بست گرفتارشده است. طبیعتاً اطلاق عنوان کلنگ‌زنی انتخاباتی به پروژه‌های تعریف‌شده در استان فارس شاید کمی عجولانه و بدبینانه باشد، اما وقتی حجم پروژه‌های مهم روی زمین‌مانده رو به فزونی بگذارد و عزمی برای تکمیل آن‌ها نباشد، این ظن بیش‌ازپیش تقویت می‌شود.

در ادامه، به برخی از مهم‌ترین پروژه‌های عمرانی روی زمین‌مانده مصوب هیئت دولت در فارس اشاره می‌کنیم، پروژه‌هایی که افتتاح هرکدام از آن‌ها می‌تواند به‌تنهایی منجر به شکوفایی و رونق بیش‌ازپیش خطه فارس شود و در افزایش اشتغال و تولید ثروت نقش بسزایی داشته باشد.

1- طرح توسعه پالایشگاه شیراز

رئیس‌جمهوردر سفر پیشین خود به استان فارس طرح توسعه پالایشگاه شیراز را کلنگ‌زنی کرد، اما خیلی زود به دلیل مخالفت سازمان محیط‌زیست با این طرح توسعه و به بهانه حفظ پارک ملی بمو، این پروژه عمرانی مهم مسکوت ماند و سوال اینجاست آیا واقعاً پیش از کلنگ‌زنی این طرح مطالعات زیست‌محیطی بر روی آن صورت نگرفته بود؟ حال بعد از گذشت دو سال، تعیین تکلیف نهایی این پروژه چه زمانی انجام خواهد شد؟

2- نیروگاه 1000 مگاواتی لامرد

بزرگ‌ترین پروژه تولید آلومینیوم کشور هم‌اکنون در جنوب فارس و در شهرستان لامرد مراحل اجرایی خود را سپری می‌کند. پروژه‌ای که قرار است 330 هزار تن آلومینیوم در سال تولید کند و نقش بسزایی در عمران و آبادانی منطقه جنوب استان و تولید ثروت داشته باشد. برق موردنیاز این پروژه عظیم قرار است توسط نیروگاه یکهزار مگاواتی لامرد تأمین شود که برای نخستین بار در کلاس F (که یکی از به‌روزترین مدل‌های ساخت نیروگاه‌های برق است) ساخته می‌شود. این نیروگاه هم در سفر رئیس جمهور به فارس و با دستور دکتر روحانی کلنگ‌زنی شد اما دو سالی است که روند اجرایی و عمرانی آن تقریباً راکد مانده و بدین ترتیب، بهره‌برداری از پروژه عظیم تولید آلومینیوم در فارس نیز با تأخیر همراه خواهد شد.

3- پروژه انتقال آب دریا به فارس

هم‌اکنون طبق آمارهای رسمی، بیش از 95 درصد آب شرب بسیاری از کشورهای حاشیه خلیج‌فارس ازجمله کشور امارات از طریق شیرین کردن آب دریا استحصال می‌شود. حال در شرایطی که فنّاوری شیرین سازی آب دریا در داخل کشور موجود است و بدین طریق می‌توان تا حد زیادی بر بحران آب فائق آمد و از سوی دیگر کمبود آب هم‌اکنون یکی از جدی‌ترین چالش‌های پیش رو در استان‌های جنوبی به‌ویژه استان‌های ساحلی کشور است، پروژه انتقال آب دریا به فارس یکی از طرح‌های مهم روی زمین‌مانده در فارس است و تاکنون چندین بار از بررسی آن در شورای عالی آب کشور خبر داده شده و همچنان خبری از اصل موضوع نیست.

4- پروژه‌های راه‌آهن فارس

بی‌شک، بهره‌برداری از پروژه راه‌آهن شیراز-اصفهان فصل جدیدی در رونق حمل‌ونقل ایمن مسافر و کالا در استان فارس و جنوب کشور ایجاد کرده است. بااین‌حال، در طرح تفصیلی راه‌آهن کشور، احداث خط آهن شیراز-بندرعباس و شیراز-بوشهر به‌عنوان طرح‌های مهم ملی پس از ایجاد خط آهن شیراز-اصفهان همواره مدنظر بوده؛ پروژه‌هایی بسیار مهم که متأسفانه طی سال‌های اخیر با رکود مواجه شده و خبری از پیشرفت فیزیکی آن‌ها در دست نیست!

5- الحاق فارس به دریا

اتصال استان فارس به خلیج‌فارس نیز یکی از آرزوهای دیرینه و همیشگی فارسی‌ها بوده است. این الحاق که به تصویب شورای عالی امنیت ملی، هیئت دولت، وزارت کشور و بالاترین سطوح مقامات عالی نظام نیز رسیده است، در صورت اجرا فرصت‌های بی‌بدیلی برای توسعه صنعت و تجارت استان فارس ایجاد خواهد کرد. بااین‌وجود، الحاق فارس به دریا علیرغم داشتن عقبه کارشناسی بسیار قوی، به دلیل عدم پیگیری مسئولان استانی و فقدان عزم جدی در دولت تا امروز مسکوت مانده و خبری از آن نیست.

جالب آنکه سیدمحسن علوی فرزند وزیر اطلاعات و نماینده مردم لامرد در مجلس شورای اسلامی، چندی پیش در سخنانی به‌صراحت عنوان داشت دولت به دلیل ترس از عواقب این الحاق و تأثیر احتمالی بر سبد رای ریاست محترم جمهور، اجرای آن را به بعد از انتخابات موکول کرده است! سخنی غیرقابل‌پذیرش که تنها بر سیاسی بودن علت عدم اجرای این مصوبه صحه می‌گذارد و این پرسش را در اذهان عمومی ایجاد می‌کند که چرا عمران و آبادانی یک استان، باید تا این اندازه دستمایه اغراض سیاسی قرار گیرد؟

به موارد ذکرشده، برخی از موارد مهم دیگر ازجمله عدم توسعه اکتشافات معدنی و یا پروژه موزه دفاع مقدس که مصوب سفر مقام معظم رهبری هم بود و یا سرنوشت مبهم سدهای فارس را نیز می‌توان افزود. به طور قطع اگر روند احداث و بهره‌برداری از سدهای معهود با تأخیر مواجه نمی‌شد، در بارندگی سیل‌آسای اخیر در استان فارس نه‌تنها خسارت‌های بسیار به بار نمی‌آمد، بلکه نگرانی‌ها از بابت کمبود آب در استان را نیز تا حد زیادی می‌کاست.
*مصطفی مشفقیان
منبع: فارس
نظرات بینندگان