کد خبر: ۱۰۸۶۹۸
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۷ - ۲۹ فروردين ۱۳۹۶

بلاتکلیفی؛ سهم بزرگترین طرح اقتصادی فارس/ کلنگ رئیس جمهور در زمین گیر کرد!

نماینده سابق مردم شیراز در مجلس می گوید:مردم نباید تاوان ناهماهنگی دستگاه های دولتی را پرداخت کنند و از اشتغال و درآمد حاصل از بزرگترین پروژه‌هایی که در استان فارس قابل بهره‌برداری است محروم باشند.
بلاتکلیفی؛ سهم بزرگترین طرح اقتصادی فارس/ کلنگ رئیس جمهور در زمین گیر کرد!
شیرازه؛ نهم اردیبهشت‌ماه 94 رئیس جمهور در سفر به فارس، طرح توسعه پالایشگاه شیراز را بصورت ویدئو کنفرانسی کلنگ زنی کرد. با اجرای این پروژه 5/1 میلیارد دلاری، ظرفیت تولید پالایشگاه شیراز 120 هزار بشکه در روز افزایش می‌یافت.

ساخت این پالایشگاه که همجوار با شهر زرقان است با مخالفت فعالان محیط زیست مواجه شد. کارشناسان تاکید کردند این پالایشگاه نه تنها بر حیات وحش پارک حفاظت شده «بمبو» تاثیر مخرب دارد بلکه بر شهر زرقان نیز آسیب خواهد زد و تیری بر قلب شهر زرقان خواهد بود. به همین دلیل ساخت این پالایشگاه با فراز و نشیب‌های فراوانی مواجه شد و حالا بعد از سال‌ها کش و قوس، طرح توسعه پالایشگاه شیراز به بن‌بست خورده و متوقف شده است.

جعفر قادری نماینده مردم شیراز در مجلس نهم از حامیان اصلی این پروژه بود و در نطق‌های مختلف مجلس تاکید داشت اجازه نمی دهیم طرح توسعه پالایشگاه از استان خارج گردد و لازم است امام جمعه و استاندار فارس با ورود جدی به این موضوع، اجازه ندهند این فرصت از دسترس استان فارس خارج شود.

نماینده سابق مردم شیراز در مجلس در گفتگو با شیرازه در مورد جزئیات این پروژه می گوید: چهار دستگاه دولتی از جمله وزارت دفاع، وزارت نفت، وزرات صنایع و سازمان حفاظت محیط زیست درگیر این طرح هستند. سرمایه گذار این پروژه مربوط به هلدینگ غدیر که وابسته به سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح است و خوراک این طرح مربوط به وزارت نفت و صدور مجوز آن بر عهده وزارت صنایع و محیط زیست است.

 وی اضافه کرد: مسئولین ارشد استان و مسئولین محیط زیست و وزارت خانه های ذی ربط در مورد این پروژه کم کاری و ناهماهنگی داشته ‌اند. مردم نباید تاوان ناهماهنگی دستگاه های دولتی را پرداخت کنند و از اشتغال و درآمد حاصل از بزرگترین پروژه‌هایی که در استان فارس قابل بهره‌برداری است محروم باشند.

جعفر قادری افزود: این پروژه علی رغم وجود سرمایه‌گذار بلاتکلیف است. اگر واقعا مشکل محیط زیست وجود دارد سازمان محیط زیست به صراحت اعلام کند که این پروژه در این مکان قابل احداث نیست و سرمایه گذار در مکان دیگری کار را دنبال کند و اگر هم قابل انجام هست اجازه ادامه کار را بدهند. یکی از دلایل اصلی رکود و عدم سرمایه گذاری در کشور همین مسئله ناهماهنگی دستگاه‌های دولتی است. وقتی طرحی با این اهمیت و به‌عنوان یکی از بزرگترین پروژه‌های اقتصادی استان فارس سه سال است که بلاتکلیف باقی مانده، طبیعی است در جامعه رکود وجود داشته باشد. در حالی که مشکل بیکاری و رکود با توجه ویژه به ظرفیت استان‌ها و شهرها قابل حل است.

قادری ادامه داد: در شیراز ظرفیت پالایشی ما 50 تا 60 هزار بشکه است در حالی که در استان اصفهان با توجه به اینکه نفت خیز نیست و از فاصله دورتری نفت مورد نیاز را تأمین می‌کنند حدود 350 هزار بشکه در روز ظرفیت پالایشی دارند. حال چنین ظرفیت بزرگی در استان ما فراهم است اما متاسفانه به دلیل ناهماهنگی و کم کاری مسئولین مورد بی توجهی قرا می‌گیرد.

این استاد دانشگاه تأکید کرد: با توجه به سفر آقای روحانی به شیراز باید یکی از مطالبات اصلی مردم در آستانه انتخابات ریاست جمهوری به ثمر رسیدن مصوبات دولت در سفرهای استانی باشد. الان دو سال از کلنگ زنی پالایشگاه دوم شیراز توسط رئیس جمهور گذشته و ایشان برای دومین بار به استان فارس سفر می کنند و هنوز مشکل این پالایشگاه حل نشده است.

وی متذکر شد: علاوه بر پروژه پالایشگاه شیراز طرح‌های دیگری هم در سفر قبلی دولت یازدهم کلنگ زنی شد که به مرحله اجرا نرسیده است و دولت در این سفر باید به مطالبات مردم در مورد طرح‌های مصوب از جمله پروژه پالایشگاه شیراز پاسخگو باشد. وقتی یک کار ساده این چنینی که با هماهنگی جزئی قابل بهره‌برداری بود چند سال به طول انجامیده و همچنان به سرانجام نرسیده است، مردم چطور می توانند به وعده های ایشان اطمینان کرده و مجدد به وی رأی بدهند.
نظرات بینندگان