کد خبر: ۱۰۸۷۱۲
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۴ - ۲۹ فروردين ۱۳۹۶
دبیر مرکز مطالعات اقتصادی بسیج دانشجویی فارس در گفتگو با شیرازه:

مسئولان فارس به جای بازی با میانرود، وضعیت پتروشیمی‌های فارس را مشخص کنند

افروزه گفت:کارگزاران فارس به جای بازی با ورزشگاه میانرود و پیگیری هفته به هفته وضعیت ساخت، وضعیت پتروشیمی‌های فارس به عنوان موضوعی مهم در اشتغال نیروی کار ماهر و متخصص استان را در فرصت حضور رئیس جمهور مشخص کنند.
سجاد افروزه دبیر مرکز مطالعات اقتصادی بسیج دانشجویی فارس در گفت‌وگو با شیرازه، اظهار کرد: در هفته های گذشته بار دیگر بحث پتروشیمی های مصوب و ناتمام استان فارس نقل مجالس شده است که باید هرچه زودتر تصمیمی در این باره گرفته شود.

وی با اشاره به سفر رئیس دولت یازدهم به استان فارس در اواخر هفته، گفت: کارگزاران فارس به جای بازی با ورزشگاه میانرود و پیگیری روز به روز و هفته به هفته وضعیت ساخت، وضعیت پتروشیمی‌های فارس به عنوان موضوعی  مهم در اشتغال نیروی کار ماهر و متخصص استان را در فرصت حضور رئیس جمهور مشخص کنند.

وی با بیان اینکه هر یک از مسئولین با توجه به مسائلی که در اولویت ذهنی‌شان قرار دارد، در موضوع پتروشیمی‌ها اظهار نظر می‌کنند، افزود: برخی از کارگزاران دولت از رفع مشکلات خبر می دهند و برخی دیگر از افرادآن را به صلاح نمی دانند.

افروزه با اشاره به بیکاری فارغ التحصیلان در استان و نقشی که این پتروشیمی‌ها در به‌کارگیری نیروی کار فنی و متخصص و کاهش بیکاری این قشر از فارغ التحصیلان دارد، خاطرنشان کرد: در بین این تناقضات لازم است که استانداری فارغ از مسائل سیاسی و نزدیکی به انتخابات راهکاری درخور مردم استان اجرایی کند تا حق مردم استان پایمال نشود.

دبیر مرکز مطالعات بسیج دانشجویی استان فارس خاطرنشان کرد: انتقال پروژه های پتروشیمی استان به خارج از استان با توجه به استفاده از منابع فارس در صندوق توسعه ملی و نیاز فارس به صنعتی شدن کاری است که به ضرر استان می باشد.

افروزه اضافه کرد: پتروشیمی های استان باید در استان باقی بمانند ولی تجمیع شوند نه اینکه در هر شهرستانی یک پتروشیمی بنا شود.

وی با بیان اینکه در مکان یابی پتروشیمی باید به دو نکته ی اساسی آب و تأمین خوراک توجه داشت، تصریح کرد: خوراک پتروشیمی ها در شهرستان های مهر و فراشبند از میادین تابناک، شانول، وراوی، هما، آغار و دالان تأمین می شود.

افروزه اضافه کرد: با توجه به فاصله اندک این دو شهرستان تا دریا، به راحتی می توان آب مورد نیاز پتروشیمی ها را تأمین کرد.

دبیر مرکز مطالعات بسیج دانشجویی استان فارس خاطرنشان کرد: به طور مثال انتخاب پیمانکار اجرای انتقال 15 میلیون متر مکعب آب از دریا به لامرد در اردیبهشت سال جاری توسط وزارت نیرو انجام خواهد شد.

افروزه با بیان اینکه یکی از دلایل تأخیر انتقال آب از خلیج فارس به شهرستان های لامرد و مهر عدم وجود تقاضای آب برای مصارف کلان و توجیه نداشتن انتقال آب در احجام کم است، افزود: ظرفیت سد سلمان فارسی در قیر و کارزین را نیز نباید فراموش کرد که می تواند 10 میلیون متر مکعب آب مورد نیاز پتروشیمی فیروزآباد را حتی در سال¬های خشک تأمین می‌کند.

وی با بیان اینکه تکنولوژی مورد استفاده در واحد ها نیز باید به روز و با نیاز کمتر به آب باشد، گفت: فاضلاب شهری را نیز نباید فراموش کرد.

افروزه با بیان اینکه تأمین آب و خوراک در شهرستان های جنوبی استان به راحتی قابل انجام است و نباید مردم فارس را از نعمت این صنایع محروم کرد، اظهار کرد: وجود منطقه ویژه اقتصادی صنایع انرژی بر لامرد، یک مزیت عالی برای استان می باشد که باید نهایت استفاده را از آن کرد.

دبیر مرکز مطالعات بسیج دانشجویی استان فارس ادامه داد: اوضاع در شهرستان های دیگر استان فرق می کند، به طور مثال طبق اطلاعات میدانی حاصله در شهرستان داراب، کمبود آب باعث از بین رفتن کشاورزی شده است و مکانی که برای احداث پتروشیمی در نظر گرفته شده، بافت گیاهی منطقه و روستاهای اطراف را تحت تأثیر قرار می دهد.

افروزه افزود: همچنین سیستم فاضلاب شهرستان بعید است که بتواند 3 میلیون مترمکعب آب مورد نیاز واحد را تأمین کند که این وضعیت قابل تعمیم به جهرم و استهبان نیز می‌باشد.

وی ادامه داد: خط انتقال خوراک 550 کیلومتری بین واحدهای پالایشگاهی و پتروشیمی استان از طرح هایی است که هزینه ی سنگینی دارد و بهتر است در نزدیکی همان پالایشگاه یا پتروشیمی واحد مکمل ایجاد شود.

افروزه خاطرنشان کرد: مسئولین و به‌ویژه نمایندگان مجلس و استانداری لازم است که نگاه انتخاباتی و سیاسی به مسائل را کنار گذاشته و با توجه به داشته های هر منطقه برای آن منطقه از استان برنامه ریزی کنند که این میراث آنها برای آیندگان می باشد.

دبیر مرکز مطالعات بسیج دانشجویی استان فارس با ابراز امیدواری از اینکه دعواها بر سر پتروشیمی‌های فارس هرچه زودتر تمام شود و تصمیمی اتخاذ شود که حداکثر فایده را برای استان داشته باشد، گفت: امیدواریم هرچه زودتر طرح آمایش سرزمینی استان فارس که چند سالی است در حال تدوین می باشد، آماده شود تا مسئولین ومردم از بلاتکلیفی و بی برنامگی در بیایند.
نظرات بینندگان