کد خبر: ۱۰۸۷۸۶
تاریخ انتشار: ۱۹:۲۶ - ۳۰ فروردين ۱۳۹۶
عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز:

سازمان‌های بیمه از روش‌های درمانی غیرجراحی حمایت کنند/ مرگ 60 درصد بیماران ناشی از گرفتگی عروق است

رئیس دومین کنگره بین‌المللی مداخلات پیچیده قلبی با بیان اینکه ابزار روش‌های غیرجراحی برای درمان گرفتگی عروق گران‌قیمت است از عدم حمایت بیمه‌ها و طرح سلامت از این روش‌ها انتقاد کرد.

دکتر محمدجواد زیبایی‌نژاد در حاشیه دومین کنگره بین‌المللی مداخلات پیچیده قلبی در گفتگو با خبرنگار شیرازه گفت: پزشکان ایرانی توانمندی بالایی در زمینه روش‌های غیرجراحی برای درمان گرفتگی عروق دارند و در سال‌های اخیر گرایش به روش‌های غیرتهاجمی و غیرجراحی مورد استقبال بیماران و کادر پزشکی قرار گرفته است که در این روش‌ها نیاز به بی‌هوشی نیست و بیمار بعد از 24 ساعت می‌تواند بیمارستان را ترک کند.

این فوق تخصص آنژیوپلاستی با بیان اینکه در دهه اخیر استفاده از اعمال جراحی کم و آنژیوپلاستی و استفاده از بالن برای باز کردن گرفتگی عروق بیشتر شده است، گفت: از هر صد بیماری که آنژیو می‌شود، مشکل حدود 30 درصد از بیماران با استفاده از آنژیوپلاستی و بالن رفع می‌شود و 15 تا 20 درصد از آنان تحت عمل جراحی قرار می‌گیرند و حدود 50 درصد نیز با استفاده از دارو درمان می‌شوند.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز دیابت، چاقی، عدم تحرک و مصرف سیگار را از مهم‌ترین عوامل ابتلا به بیماری‌های قلبی عنوان و اظهار کرد: اصلاح سبک زندگی، داشتن تغذیه سالم، مصرف حبوبات و سبزیجات، ورزش و پیاده‌روی روزانه در پیشگیری از بیماری‌های قلبی موثر است.

این فوق تخصص قلب و عروق با بیان اینکه بیماری‌های قلبی عروقی شایع‌ترین علت مرگ و میر در بیماران است، گفت: مرگ 60 درصد از بیماران به علت گرفتگی عروق قلبی و مغزی است که سن ابتلا نیز در دهه‌های اخیر حدود ده سال کمتر شده است.

رئیس دومین کنگره مداخلات پیچیده قلبی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه این همایش از 30 فروردین تا اول اردیبهشت در مجتمع فرهنگی رفاهی دانشگاه شیراز برگزار می‌شود، خاطرنشان کرد: از تمام استان‌های کشور که دانشگاه علوم پزشکی در آنجا فعال است مقالاتی به کنگره ارسال شده است و با حضور پزشکانی از کشور ایتالیا و لهستان کارگاه‌های آموزشی برگزار می‌شود.

دکتر زیبایی‌نژاد از ارسال بیش از صد مقاله به دومین کنگره مداخلات پیچیده قلبی خبر داد و افزود: 56 مقاله در این کنگره ارائه می‎‌شود و پزشکان به انتقال تجارب خود در درمان بیماری‌های پیچیده قلبی عروقی با یکدیگر می‌پردازند.

خانه‌ای که دیگر خانه نمی‌شود!

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در پاسخ به خبرنگار شیرازه درخصوص فعالیت‌هایی که در زمینه پیشگیری از بیماری‌های قلبی انجام شده و تعلیق فعالیت خانه قلب سالم گفت: بحث پیشگیری را به جلسه دیگری موکول می‌کنم، ما هرچه درمورد خانه قلب هم بگوییم آیا این خانه دیگر خانه می‌شود؟!

بنابراین گزارش خانه قلب سالم شیراز، وابسته به دانشگاه علوم پزشکی شیراز به منظور پیشگیری از بیماری های قلبی و عروقی با حضور وزیر وقت، دکتر لنکرانی در سال 1388 تأسیس گردید که با ارائه خدمات رایگان از جمله آزمایش خون، نوار قلب و دادن مشاوره نقش مهمی در پیشگیری از بیماری‌های قلبی ایفا می‌کرد.

خانه قلب سالم شیراز در پی بی‌تدبیری‌های یک متولی وقف و عدم ورود اوقاف فارس حدود دو سال است که فعالیت‌های پیشگیرانه خود در زمینه بیماری‌های قلبی و عروقی را متوقف کرده است.

انتهای پیام/

نظرات بینندگان